
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,498 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,315,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,772,800 |
نقش سیاستآفرینان در فرایند سیاستگذاری؛ بررسی تقابل عوامل فردی و ساختاری | ||
فصلنامه سیاست | ||
دوره 55، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 51-23 اصل مقاله (537.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2024.384373.1008231 | ||
نویسنده | ||
علی خواجه نائینی* | ||
استادیار سیاستگذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
«سیاستآفرینی» یکی از مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف برای توصیف نقش و اثرگذاری برخی افراد در فرایند سیاستگذاری استفاده میشود. سیاستآفرینان افرادی هستند که «زمان، انرژی، شهرت و گاهی اوقات پول» را برای توسعه راهحل ترجیحی خود برای یک مسئله سیاستی در فرایند سیاستگذاری اختصاص میدهند. در پارهای اوقات، سیاستآفرینان در تأثیرگذاری بر فرایند سیاستگذاری موفقاند یا با شکست روبهرو میشوند که دلایل این امر از منظرهای مختلف قابل بررسی است. پژوهش حاضر با تمرکز بر ادبیات این حوزه به بررسی نقش مؤلفههای فردی مانند راهبردها و ابزارهای مورد استفاده سیاستآفرینان در تأثیرگذاری بر فرایند سیاستگذاری میپردازد و عوامل ساختاری دخیل در تأثیرگذاری آنها را نیز از منظر نظریههای مختلف سیاست عمومی بررسی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد راهبردهای مورد استفادۀ سیاستآفرینان مانند استفاده از شواهد علمی بهمنظور متقاعدسازی، داستانسرایی، شبکهسازی، ایجاد ائتلافهای سیاستی/ تغییرات نهادی و دستکاری سیاسی نقش مهمی بر تأثیرگذاری آنها بر فرایند سیاستگذاری دارد. همچنین هر کدام از چارچوبهای سیاستی بر بعد خاصی از این مفهوم تمرکز کرده و نقش سطوح ساختاری و زمینههای محیطی را در نقشآفرینی سیاستآفرینان، متفاوت ارزیابی میکنند. بیشتر پژوهشها بهطور چشمگیری بر قدرت سیاستآفرینان و در عین حال بر کماهمیت جلوه دادن عوامل ساختاری در شکل دادن به اقدامات آنها تأکید میکنند. در نهایت باید گفت که از بین نظریان مختلف سیاست عمومی، سه چارچوب جریان چندگانۀ کینگدان، ائتلاف حامی و روایتهای سیاستی، بیش از نظریات دیگر بر این حوزه متمرکز شدهاند و عوامل متفاوتی را در این زمینه مؤثر میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستآفرینان؛ سیاستآفرینی؛ فرایند سیاستگذاری؛ راهبردهای تأثیرگذاری؛ عوامل ساختاری؛ نظریات سیاستی | ||
مراجع | ||
Albæk, E. (2011). The interaction between experts and journalists in news journalism. Journalism, 12(3), 335–348 Arnold, G. (2020). Does entrepreneurship work? Understanding what policy entrepreneurs do and whether it matters. Policy Studies Journal, 49(4), 968–991 Arnold, G. (2021). Does entrepreneurship work? Understanding what policy entrepreneurs do and whetherit matters. Policy Studies Journal, 49(4), 968–991. Arnold, G; Klasic, M; Wu, Ch; Schomburg, M; York, A. (2023). Finding, distinguishing, and understanding overlooked policy entrepreneurs. Policy Sciences . 56: 657–687 Arnold, G; Le Anh Nguyen, L; Madeline, G. (2017). “Social Networks and Policy Baumgartner, F; Jones, B. (1993). Agendas and Instability in American Politics. The University of Chicago Press, Chicago. Bjurstrøm, K (2020). Principal–agent or principal–steward: How ministry–agency relations condition the impact of performance management in the steering of government agencies. Public Performance and Management Review 43(5): 1053–1077. Brouwer, S; Huitema, D. (2018). Policy entrepreneurs and strategies for change. Regional Environmental Change, 18(5), 1259–1272. Cairney, P. (2018). What is evolutionary theory and how does it inform policy studies? Policy and Politics, 41(2), 279–298. Carter, R.G; Scoot, J.M. (2010). Understanding congressional foreign policy innovators:Mapping entrepreneurs and their strategies. The Social Science Journal 47. 418–438 Christopoulos, D; Ingold, K. (2015). “Distinguishing between Political Brokerage and Political Entrepreneurship.” Procedia—Social and Behavioral Sciences 10 36–42. Cino Pagliarello, M; Cini, M. (2023). Policy entrepreneurs and problem definition: The case of European student mobility. Journal of Public Policy. Cohen, N. (2012). Policy entrepreneurs and the design of public policy: The case of the national health insurance law in Israel. Journal of Social Research and Policy, 3(1), 5. Cohen, N. (2016). Policy entrepreneurs and agenda setting. In N. Zahariadis (Ed.), Handbook of public policy agenda-setting (pp. 180–199). Northampton: Edward Elgar Crow, D.A. (2010). Local media and experts: Sources of environmental policy initiation? The Policy Studies Journal, 38(1), 143–164 Devereux, S (2023). Performing social policy diffusion: Reflections on agents as social protection policy entrepreneurs in Africa. Global Social Policy. Vol. 23(3) 457–480 Edelstein, B.L; Maas, W.R. (2017). Policy entrepreneurship in the reform of pediatric dentistry. Journal of Health Policy Research . 6:37 Frisch A.N; Cohen, N; Beeri, I. (2020). Wind(ow) of change: A systematic review of policy entrepreneurship characteristics and strategies. Policy Studies Journal, 48(3), 612–644. Fulbright, J.W. (1966). The arrogance of power. New York: Vintage Books. Ingold, K. ( 2008). Les mécanismes de décision: Le cas de la politique climatique Suisse. Zürich: Politikanalysen, Rüegger Verlag. Jarvis, D., & He, A. (2020). Policy entrepreneurship and intuitional change: Who, how, and why? Public Administration and Development, 40(1), 3–10. King, P.J; Roberts, N (1992). An investigation into the personality profile of policy entrepreneur. Public Productivity and Management Review 16(2): 173–190 Kingdon, J.W. (1984) [1995]. Agendas, alternatives, and public policies. Boston: Little, Brown. Kingdon, J.W. (2003). Agendas, Alternatives, and Public Policies. Longman. Rutkowski, D., 2007. Converging us softly: how intergovernmental organizations promote neoliberal educational policy. Crit. Stud. Educ. 48 (2), 229–247. Lancaster, K; Ritter, A; Colebatch, H. (2014). Problems, policy and politics: Making sense of Australia’s ‘ice epidemic.’ Policy Studies, 35(2), 147–171. Lewis, E (1980). Public entrepreneurship: toward a theory of bureaucratic political power. Bloomington: Indiana University Press Mackenzie, C. (2004). Policy entrepreneurship in Australia: A conceptual review and application. Australian Journal of Political Science, 39(2), 367–386. McKibben, B. (2010). Eaarth: Making a Life on a Tough New Planet. St. Martin's Griffin Meijerink, Sander, and Dave Huitema. 2010. “Policy Entrepreneurs and Change Strategies: Lessons from Sixteen Case Studies of Water Transitions around the Globe.” Ecology and Society 15 (2): 21. Mintrom, M; Norman, P. (2009). Policy entrepreneurship and policy change. The Policy Studies Journal, 37(4), 649–667. Montpetit, É., & Harvey, A. (2018). Media storms and policy expertise: How environmental beat journalists gained influence during a shale gas controversy. Environmental Communication, 12(7), 895–910 Nader, R. (1965). Unsafe at Any Speed: The Designed-In Dangers of the American Automobile. Pocket Books Nisbet, M.C. (2013). How Bill McKibben changed environmental politics and took on the oil patch. Policyoptions. Oborn, E., Barrett, M., & Exworthy, M. (2011). Policy entrepreneurship in the development of public sector strategy. Public Administration, 89(2), 325–344 Petridou, E; Mintrom, M, (2021). A Research Agenda for the Study of Policy Entrepreneurs. Policy Studies Journal, Vol. 49, No. 4 Pierce, J.J; Siddiki, S; Jones, M.D; Schumacher, K; Pattison, A; Peterson, H. (2014). Social construction and policy design: A review of past applications—Social construction and policy design. Policy Studies Journal, 42(1), 1–29. Pressman, J.L; Wildavsky, A.B. (1984). Implementation: How great expectations in Washington are dashed in Oakland. Berkeley: University of California Press. Ravitch, D (2013). Reign of Error: The Hoax of the Privatization Movement and the Danger to America's Public Schools. Knopf Reimer, I; Saerbeck, B (2017). Policy entrepreneurs in national climate change policy processes. Rifkin, J (2019). The Green New Deal: Why the Fossil Fuel Civilization Will Collapse by 2028, and the Bold Economic Plan to Save Life on Earth. St. Martin's Press Roberts, N.C. (1992). Public entrepreneurship and innovation. Policy Studies Review 11(1): 55–74 Ross, J.S. (2002). The Committee on the Costs of Medical Care and the history of health insurance in the United States. Einstein Quart J Biol Med.;19:129–34 Sabatier, P.A. (1988). An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sciences, 21(1), 129-68 Sabatier, P.A; Jenkins-Smith, H. C. (1993). Policy change and learning. An advocacy coalition approach. Boulder: Westview Press Schneider, A; Ingram, H. (1993). Social construction of target populations: Implications for politics and policy. The American Political Science Review, 87(2), 334–347 Shanteau, J., 1992. Competence in experts: the role of task characteristics. Organ. Behav. Hum. Decis. Process 53, 252–266. Sheingate, A.D. (2003). “Political Entrepreneurship, Institutional Change, and American Political Development.” Studies in American Political Development 17 (2): 185–203. Stoker, G. (1998). Governance as theory: Five propositions. International Social Science Journal, 50(155), 17–28 Taylor-Gooby, P; Hastie, C; Bromley, C. (2003). Querulous citizens: Welfare knowledge and the limits to welfare reform. Social Policy and Administration, 37(1), 1–20. Weible, Christopher M., Paul A. Sabatier, and Kelly McQueen. 2009. “Themes and Variations: Taking Stock of the Advocacy Coalition Framework.” Policy Studies Journal 37 (1): 121–40. Wilson, G., 2006. Beyond the technocrat? The professional expert in development practice. Dev. Change 37 (3), 501–523. Yang, Y (2022). The fable of policy entrepreneurship? Understanding policy change as an ontological problem with critical realism and institutional theory. Policy Sciences .55:573–591 Zahariadis, N. (2007). The multiple streams framework: Structure, limitations, prospects. In P. A. Sabatier (ed), Theories of the policy process, 2nd ed. (pp. 65-92). Boulder: Westview Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |