
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,595,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,860,386 |
بررسی رابطه عوامل اجتماعی – اقتصادی با دانش سیاسی | ||
فصلنامه سیاست | ||
دوره 55، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 21-1 اصل مقاله (470.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2025.276137.1007389 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث اشتریان* 1؛ علی اکبر اسدی کشه2 | ||
1دانشیار، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشآموخته دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دانش سیاسی بهعنوان سادهترین نوع ادراکات سیاسی، نگرش افراد را در زمینه اعتصاب، انتخابات سیاسی، بردباری سیاسی، عقاید سیاسی و در مجموعه رفتارهای سیاسی شکل میدهد. پژوهش حاضر به رابطه عوامل اجتماعی - اقتصادی (جنسیت، تحصیلات، سن و درآمد) با دانش سیاسی میپردازد. در این پژوهش با استفاده از پیمایش و روش خوشهای چندمرحلهای طبقهای، نمونه 384 نفره از مناطق 22گانه تهران (ایران) انتخاب و با استفاده از روش رگرسیون چندگانه دادههای جمعآوریشده تحلیل شد. مطابق با خروجی نرمافزار SPSS یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین سطح دانش سیاسی نمونه آماری معادل 6 از 14 و انحراف معیار آن برابر با 4/3 است و بهطور متوسط پاسخگویان به 43 درصد پرسشها پاسخ صحیح دادند. بیشتر پاسخگویان (معادل 2/73 درصد) به پرسش «ایران در سال 1358 طی همپرسی (رفراندم) تبدیل به نظام جمهوری اسلامی» پاسخ صحیح دادند و کمترین پاسخ صحیح مربوط به پرسش «نرخ بیکاری ایران در سال 1395 چقدر بود؟» (معادل 8/18 درصد) است. همچنین نتایج نشان داد تمام متغیرهای اقتصادی- اجتماعی تحقیق با سطح دانش سیاسی عمومی افراد رابطه مثبت معناداری دارند، اما شدت رابطه متغیرهای جنسیت (208/0)، تحصیلات (436/0)، سن (261/0) و درآمد (095/0) با متغیر دانش سیاسی عمومی متفاوت است، بهصورتی که متغیر تحصیلات با بیشترین شدت رابطه و متغیر درآمد کمترین رابطه را با دانش سیاسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش سیاسی؛ عوامل اجتماعی - اقتصادی؛ رگرسیون چند متغیره؛ spss | ||
مراجع | ||
Abendschön, S; Tausendpfund, M. (2017). Political knowledge of children and the role of sociostructural factors. American Behavioral Scientist, 61(2), 204-221. doi:10.1177/0002764216689122 Althaus, S.L. (1998). Information effects in collective preferences. American Political Science Review, 92 (3), 545-558. doi:10.2307/2585480 Bagheri Dolatabadi, A (2016). "Political Awareness of Yasouj University Students Regarding International Relations Issues and Factors Affecting It", Quarterly Journal of International Relations Research, No. 19, pp. 177-211.[In Persian] Barabas, J’ Jerit, J’ Pollock, W; Rainey, C. (2014). The question (s) of political knowledge. American Political Science Review, 108(4), 840-855. doi:10.1017/S0003055414000392 Bleck, J; Michelitch, K. (2018). Is women’s empowerment associated with political knowledge and opinions? Evidence from rural Mali. World Development, 106, 299-323. doi:10.1016/j.worlddev.2018.01.006. Bramlett, B.H. (2013). Aged communities and political knowledge. American politics research, 41(4), 674-698. doi: 10.1177/1532673X13482968 Carpini, D.M.X; Keeter, S. (1993). Measuring political knowledge: Putting first things first. American Journal of Political Science, 37(4), 1179. doi:10.2307/2111549 Carpini, M.X. D; Keeter, S. (1996). What Americans know about politics and why it matters: Yale University Press. Clark, N. (2017). Explaining political knowledge: the role of procedural quality in an informed Citizenry. Political Studies, 65(1), 61-80. doi:10.1177/0032321716632258 Frazer, E; Macdonald, K. (2003). Sex differences in political knowledge in Britain. Political Studies, 51(1), 67-83. doi:10.1111/1467-9248.00413 Kenski, K. (2000). Women and political knowledge during the 2000 primaries. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 572(1), 26-28. doi:10.1177/000271620057200105 Lau, R.R; Redlawsk, D.P. (2008). Older but wiser? Effects of age on political cognition. The Journal of Politics, 70(1), 168-185. doi:10.1017/S0022381607080127 Lay, J.C. (2006). Learning about politics in low-income communities: Poverty and political knowledge. American politics research, 34(3), 319-340. doi:10.1177/1532673X05278039 Lind, J.T; Rohner, D. (2011). Knowledge is power: A theory of information, income, and welfare spending. University of Zurich Department of Economics Working Paper(36). doi:10.1111/ecca.12246 Luskin, R.C. (1990). Explaining political sophistication. Political Behavior, 12 (4), 331-361. doi:10.1007/BF00992793 McAllister, I. (2016). Internet use, political knowledge and youth electoral participation in Australia. Journal of Youth Studies, 19(9), 1220-1236. doi:10.1080/13676261.2016.1154936 Miller, S. (2001). Public understanding of science at the crossroads. Public understanding of science, 10(1), 115-120. doi:10.3109/a036859 Mousavi, S.M (2010). The Relationship between Political Knowledge and the Political System in the Discourse of the Islamic Republic of Iran. Political and International Research. Volume 1, Issue 3. pp. 1-28. [In Persian] Naqibzadeh, A (2003). "The Impact of Political Knowledge and Attitude on Political Behavior: The Case of Iran", Journal of the Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, No. 59, pp. 273-295. [In Persian] Pereira, M.F; Fraile, M; Rubal, M. (2015). Young and gapped? Political knowledge of girls and boys in Europe. Political Research Quarterly, 68(1), 63-76. doi:10.1177/1065912914554040 Plutzer, E. (2002). Becoming a habitual voter: Inertia, resources, and growth in young adulthood. American Political Science Review, 96(1), 41-56. doi:10.1017/S0003055402004227 Rasmussen, S.H.R. (2016). Education or personality traits and intelligence as determinants of political knowledge? Political Studies, 64(4), 1036-1054. doi:10.1111/1467-9248.12214 Shahram Nia, S.A.M; Malai, S (2010). "Analysis of the Effect of Teachers' Political Awareness on Election Participation; A Case Study of Teachers in Districts (1) and (3) of Isfahan", Journal of Political Science, No. 21, pp. 135-166. [In Persian] Simon, A. (2017). How can we explain the gender gap in children’s political knowledge? American Behavioral Scientist, 61(2), 222-237. doi:10.1177/0002764216689123 Smith, T.W. (1996). Environmental and scientific knowledge around the world: NORC, University of Chicago. Soltani, A; Moinabadi, H (2017). The relationship between social life skills and political education components of students. Case study: Shahid Bahonar University of Kerman. Applied Sociology, serial 68. [In Persian] Stolle, D; Gidengil, E. (2010). What do women really know? A gendered analysis of varieties of political knowledge. Perspectives on Politics, 8(1), 93-109. doi:10.1017/S1537592709992684 Strate, J.M; Parrish, C.J; Elder, C.D; Ford, C. (1989). Life span civic development and voting participation. American Political Science Review, 83 (2), 443-464. doi:10.2307/1962399 Weith, P.T; Littvay, L; Krouwel, A. (2009). Reconsidering the role of cognitive ability in the acquisition of political knowledge. Wolak, J; McDevitt, M. (2011). The roots of the gender gap in political knowledge in adolescence. Political Behavior, 33(3), 505-533. doi:10.1007/s11109-010-9142-9 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |