
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,686,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,447,847 |
رابطۀ مدل فراشناختی و فراهیجان با آمادگی به اعتیاد نقش واسطهای حمایت اجتماعی در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 147-162 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.355227.644536 | ||
نویسندگان | ||
عارفه محمدنژاد* 1؛ نیلوفر میکائیلی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعۀ حاضر بررسی نقش میانجیگری حمایت اجتماعی در رابطۀ مدل فراشناختی و فراهیجان با آمادگی به اعتیاد در نوجوانان بود. روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم شهرستان شیروان (1100=N) در سال 1401-1400 بودند که به شیوۀ نمونهگیری دردسترس (آنلاین) 200 نفر (109 پسر و 91 دختر) انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه شامل مقیاس آمادگی به اعتیاد (IAPS)، پرسشنامۀ باورهای فراشناخت (MCQ)، پرسشنامۀ فراهیجان (MES) و پرسشنامۀ حمایت اجتماعی (SSQ) بود. دادهها با استفاده از میانگین و انحراف معیار و روش تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS نسخۀ 22 و Lisrel نسخۀ 8/8 تجزیه و تحلیل شدند. بررسیها نشان داد باورهای فراشناختی و فراهیجان منفی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم مثبت، فراهیجان مثبت و حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم منفی و فراهیجان مثبت با حمایت اجتماعی اثر مستقیم مثبت دارند. باورهای فراشناختی 37 درصد، فراهیجان مثبت 34 درصد و فراهیجان منفی 35 درصد بهطور غیرمستقیم، از طریق حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد تأثیر میگذارند. مدل نیز برازش مطلوبی داشت. درنتیجه باورهای فراشناختی معیوب و فراهیجانات منفی پیشایندهای آمادگی به اعتیاد هستند که اثر غیرمستقیم آنها با واسطۀ حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی به اعتیاد؛ باورهای فراشناختی؛ حمایت اجتماعی؛ فراهیجان | ||
مراجع | ||
حاتمیان، پ.، و کرمی، ج. (1397). نقش تعدیلکنندگی حمایت اجتماعی در پیشبینی گرایش به مصرف مواد روانگردان در ارتباط با متغیرهای شناختی در بین پرستاران. نشریۀ آموزش پرستاری. 7(1)، 8-1. http://jne.ir/article-1-838-fa.html
رزاقی، ع.، صبحی، ن.، زادیونس، ص.، و وکیلی عباسعلیلو، س. (1398). بررسی نقش حمایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجانی در پیشگیری از عود اعتیاد افراد مبتلا به اختلالات مواد. نشریۀ اعتیاد پژوهی. 14(55)، 261-246. http://dx.doi.org/10.29252/etiadpajohi.14.55.245
رضایی، ن.، پارسایی، ا.، نجاتی، ع.، نیک آمال، م.، و هاشمیرزینی، س. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراهیجان دانشجویان. فصلنامۀ تحقیقات روانشناختی. 6 (23)، 124-111. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070329
زرگر، ی.، نجاریان، ب.، و نعامی، ع. (1387). بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی (هیجانخواهی، ابراز وجود، سرسختی روانشناختی. نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با آمادگی به اعتیاد به موادمخدر. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 1(3)،120-99. https://www.sid.ir/paper/8783/fa
خباز، م.، کریمی، ی.، کریمیان، ن.، و شهبخش، ا. (1393). بررسی و مقایسۀ رابطۀ بین ابعادکمالگرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. مجلۀ روانشناسی بالینی و مشاوره. 4(2)، 96-82. https://doi.org/10.22067/ijap.v4i2.15966
شیرینزاده دستگیری، ص.، گودرزی، م.، غنیزاده، ا.، و تقوی، م. (1387). مقایسۀ باورهای فراشناختی و مسئولیتپذیری در بیماران مبتلا به اختلال وسواس–اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 14(1)، 55-46. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-414-fa.html
نجیمی، آ.، آگاههریس، م.، و عسگری، ک. (1399). مقایسۀ تنشزدایی خودزاد با خودگویی مثبت و آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل عواطف بیماران عروق کرونری قلبی. نشریۀ علمی روانشناسی سلامت. 9(3)، 50-25. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.44286.4267
References Anyan, F., Morote, R., & Hjemdal, O. (2020). Prospective relations between loneliness in different relationships, metacognitive beliefs, worry and common mental health problems. Mental Health & Prevention. 19, 200186. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2020.200186 Bates, M. S., & Trujillo, K. A. (2021). Use and abuse of dissociative and psychedelic drugs in adolescence. Pharmacology Biochemistry and Behavior. 203, 173129. doi.org/10.1016/j.pbb.2021.173129 Bruijnen, C. J., Dijkstra, B. A., Walvoort, S. J., Markus, W., VanDerNagel, J. E., Kessels, R. P., & De Jong, C. A. (2019). Prevalence of cognitive impairment in patients with substance use disorder. Drug and Alcohol Review. 38(4), 435-442. https://doi.org/10.1111/dar.12922 Burgos, M. D. N., Inácio, A. L. M., Oliveira, K. L. D., & Baptista, M. N. (2021). Family support as a possible predictor of strategies and of the motivation to learn. Psicologia Escolar e Educacional, 25(12), 1-9. doi.org/10.1590/2175-35392021227267 Cartwright-Hatton, S., & Wells, A. (1997). Beliefs about worry and intrusions: The Meta-cognitions questionnaire and its correlates. Journal of Anxiety Disorders, 11(3), 279-296. https://doi.org/10.1016/S0887-6185(97)00011-X Chang, H. T., Liu, Y. L., & Kuo, C. S. (2023). The relationships among maternal meta-emotion philosophy, maternal video-mediated cognitions and adolescent behavior adjustment in Taiwan. Child Psychiatry & Human Development, 54, 711-721. https://doi.org/10.1007/s10578-021-01283-7 Chwartz, O. S., Rowell, V. J., Whittle, S., Byrne M. L. Simmons, J. G., & Sheeber, L. (2018). Family meta-emotion and the onset of major depressive disorder in adolescence: A prospective longitudinal study. Social Development, 27(3), 526- 542. https://doi.org/10.1111/sode.12291 Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300-314. http://dx.doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003. Dorison, C. A., Wang, K., Rees, V. W., Kawachi, I., Ericson, K. M., & Lerner, J. S. (2020). Sadness, but not all negative emotions, heightens addictive substance use. Proceedings of the National Academy of Sciences. 117(2), 943-949. https://doi.org/10.1073/pnas.1909888116 Fu, L., Wang, P., Zhao, M., Xie, X., Chen, Y., Nie, J., & Lei, L. (2020). Can emotion regulation difficulty lead to adolescent problematic smartphone use? A moderated mediation model of depression and perceived social support. Children and Youth Services Review. 108, 104660. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104660 Gable, S. L., & Bedro, A. (2022). Social isolation and social support in good times and bad times. Current Opinion in Psychology, 44, 89-93. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.08.027 Gao, L., Yang, C., Yang, X., Chu, X., Liu, Q., & Zhou, Z. (2021). Negative emotion and problematic mobile phone use: The mediating role of rumination and the moderating role of social support. Asian Journal of Social Psychology, 25, 138-151. https://doi.org/10.1111/ajsp.12471 Garke, M. Å., Isacsson, N. H., Sorman, K., Bjureberg, J., Hellner, C., Gratz, K. L. & Jayaram-Lindstrom, N. (2021). Emotion dysregulation across levels of substance use. Psychiatry Research, 296, 113662. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113662 Gu, W., Yang, X., Liu, X., & Xu, W. (2023). Mindfulness and negative emotions among females who inject drugs: The mediating role of social support and resilience. International Journal of Mental Health and Addiction, 21, 3627-3640. https://doi.org/10.1007/s11469-022-00812-2 Hamonniere, T., Milan, L., & Varescon, I. (2022). Repetitive negative thinking, metacognitive beliefs, and their interaction as possible predictors for problematic cannabis use. Clinical Psychology & Psychotherapy, 29(2), 706-717. https://doi.org/10.1002/cpp.2664 Hatamian, P., & Karami, J. (2018). The moderating role of social support in predicting tendency psychoactive Substance abuse toward cognitive variables among nurses, Journal of Nursing Education, 7(1), 1-9. http://jne.ir/article-1-838-en.html (In Persian) Ifeoma, O. J., Adama Grace, N., Chimezie, N. B., Bashir, I. W., Ngozi, O. G., Uzochukwu, A. F., & Onyemaechi, N. P. (2020). Effect of drug abuse and health risks among undergraduates of federal universities in Nigeria. Global Journal of Health Science, 12(8), 107-117. https://doi.org/10.5539/gjhs.v12n8p107 Kara, N., Sarigedik, E., & Ataoglu, A. (2023). The role of metacognition in the emergence of anger and aggression in patients with alcohol use disorder. Konuralp Medical Journal, 15(1), 24-33. https://doi.org/10.18521/ktd.1181749 Karaer, Y., & Akdemir, D. (2019). Parenting styles, perceived social support and emotion regulation in adolescents with internet addiction. Comprehensive Psychiatry, 92, 22-27. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2019.03.003 Khabaz, M., Karimi, Y., Karimian, N., & Shah bakhsh, A. (2014). Comparison the relation between the dimensions of perfectionism and social support with academic burnout in students of Allameh Tabatabai University, Journal of Clinical Psychology and Counseling. 4(2), 82-96. https://doi.org/10.22067/ijap.v4i2.15966 (In Persian) Kim, S. W., Hyun, S., Kim, J. K., Kim, H., Jhon, M., Kim, J. W., Park, C., Lee, J. Y., & Kim, J. M. (2023). Effectiveness of group metacognitive training and cognitive–behavioural therapy in a transdiagnostic manner for young patients with psychotic and non‐psychotic disorders. Early Intervention in Psychiatry, 17(1), 29-38. https://doi.org/10.1111/eip.13288 King, S., (2021)."Alcohol use and emotion dysregulation in adolescence". Masters Theses & Specialist Projects. Department of Psychological Sciences, Western Kentucky University. Paper 3510. https://digitalcommons.wku.edu/theses/3510/ Koob, G. F. (2020). Neurobiology of opioid addiction: opponent process, hyperkatifeia, and negative reinforcement. Biological Psychiatry, 87(1), 44-53. http://dx.doi.org/10.1016/j.biopsych.2019.05.023 Liu, X. Q., Guo, Y. X., & Wang, X. (2023). Delivering substance use prevention interventions for adolescents in educational settings: A scoping review. World Journal of Psychiatry, 13(7), 409. http://dx.doi.org/10.5498/wjp.v13.i7.409 Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural equation analysis (4th ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. https://psycnet.apa.org/record/2004-00126-000 Lookatch, S. J., Wimberly, A. S., & McKay, J. R. (2019). Effects of social support and 12-step involvement on recovery among people in continuing care for cocaine dependence. Substance Use & Misuse, 54(13), 2144–2155. https://doi.org/10.1080/10826084.2019.1638406 Merdovic, B., & Vujovic, R. (2021). Family as a risk and protective factor of drug addiction in young people. Culture of polis-Journal for Nurt, 18(45), 307-320. https://doi.org/10.51738/Kpolisa2021.18.2r.4.05 Mitmansgruber, H., Beck, T. N., Hofer, S., & Schußler, G. (2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 46(4), 448-453. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.11.013 Najimi, A., Agahheris, M., & Asgari, K. (2020). A comparison between autogenic relaxation with positive self-talk training and emotional regulation training on affective control among patients with coronary heart disease. Health Psychology, 9(35), 25-50. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.44286.4267 (In Persian) Ottonello, M., Fiabane, E., Pistarini, C., Spigno, P., & Torselli, E. (2019). Difficulties in emotion regulation during rehabilitation for alcohol addiction: Correlations with metacognitive beliefs about alcohol use and relapse risk. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 15(6), 2917-2925. https://doi.org/10.2147/NDT.S214268 Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European journal of personality, 15(6), 425-448. https://doi.org/10.1002/per.416 Razaghi, I., Sobhi Garamaleki, N., Raduons, S., Vakili Abasalilo, S. (2020). The role of social support and cognitive emotion regulation in relapse prevention of individuals with drugs abuse disorders. Etiadpajohi, Research on Addiction, 14 (55), 245-262. http://dx.doi.org/10.29252/etiadpajohi.14.55.245 (In Persian) Rezayi, N., Parsayi, A., Nejati, A., Nikm amal, M. & Hashemirazini, S. (2014). Psychometric properties of students' metaemotion scale, Journal of Psychological Research. 6(23), 11-124. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070329 (In Persian) Sarraf, S. R., Jaiswal, A. K., Rani, R., & Pandey, D. (2022). Meta-emotion status in coronary heart disease patients. Indian Journal of Clinical Psychology, 49(2), 40-43. https://ojs.ijcp.co.in/index.php/ijcp/article/view/317 Shirinzadeh Dastgiri, S., Gudarzi, M. A., Ghanizadeh, A., & Taghavi, S. M. R. (2008). Comparison of metacognitive and responsibility beliefs in patients with obsessive-compulsive disorder, generalized anxiety disorder and normal individuals. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(1), 46-55. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-414-en.html (In Persian) Strodl, E., & Sorensen, P. (2023). The role of metacognitive beliefs versus meta-emotion beliefs in disordered eating. Australian Psychologist, 58(3), 179-189. https://doi.org/10.1080/00050067.2023.2181685 United Nations Office on Drugs and Crime. (2020). World drug report 2020: Booklet 2 - Drug use and health consequences. United Nations. https://wdr.unodc.org/wdr2020/field/WDR20_Booklet_2.pdf/ Vaux, A., Phillips, J., Holley, L., Thompson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity, American Journal of Community Psychology, 14(2),195-218. https://doi.org/10.1007/BF00911821 Weed, N., Butcher, N. J., Mckenna, T., & Ben-Porath, Y. (1992). New measures for assessing alcohol and other drug problems with MMPI2, APS & AAS. Journal of Personality Assessment, 58(2), 389-404. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5802_15 Wells, A, & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the metacognition's questionnaire: Properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 385–396. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(03)00147-5 Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 23(3), 301-320. doi.org/10.1017/S1352465800015897 Wills, T. A., Gibbons, F. X, Gerrard, M., Murry, V. M. & Brody, G. H. (2003). Family communication and religiosity related to substance use and sexual behavior in early adolescence: a test for pathways through self- control and prototype perceptions. Psychology of Addictive Behaviors, 17(4), 312-23. https://doi.org/10.1037/0893-164X.17.4.312 Yang, J., Ti, Y., & Ye, Y. (2022). Offline and online social support and short-form video addiction among Chinese adolescents: The mediating role of emotion suppression and relatedness needs. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(5), 316-322. https://doi.org/10.1089/cyber.2021.0323 Yıldırım, M., & Tanrıverdi, F. Ç. (2021). Social support, resilience and subjective well-being in college students. Journal of Positive School Psychology, 5(2), 127-135. https://journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/130 Zargar, Y., Najarian, B. & Naami, A. Z. (2008). The relationship of some personality variables, religious attitudes and marital satisfaction with addiction potential in personnel of an industrial factory in Ahvaz, Journal of Education and Psychology, 15(1), 99-120. https://www.sid.ir/paper/8783/en (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |