
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,735 |
بررسی عددی اثر بیم به عنوان زبری بر خصوصیات پرش هیدرولیکی نوع S در بازشدگی ناگهانی | ||
تحقیقات آب و خاک ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1403 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijswr.2025.386634.669849 | ||
نویسندگان | ||
جواد احدیان؛ فرشاد اسمعیل زاده فریدنی؛ سید محسن سجادی* | ||
دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
حوضچه آرامش یکی ازسازه های متداول استهلاک انرژی جنبشی جریان بوده و اغلب برای افزایش استهلاک انرژی در پرش هیدرولیکی از حوضچه های واگرای ناگهانی یا تدریجی در پاییندست سازههایی چون سرریزها، دریچهها استفاده میشود. در این تحقیق پرش هیدرولیکی در کانال مستطیلی با واگرایی ناگهانی و بهکارگیری سیستمِ بیمهای متقاطع بهعنوان زبری جهت پایداری پرش هیدرولیکی نامتقارن با استفاده از نرمافزار Flow3D بهصورت سهبعدی شبیهسازی شد. مشخصات پرش هیدرولیکی با بکارگیری سه ترکیببندی مختلف از سیستم بیم-های متقاطع با متغیرهایی شامل فاصله سیستم بیمها از مقطع واگرا، زاویه سیستم بیمها با کف کانال، تعداد و ضخامت بیمها در درصدهای مختلف عمق پایاب مرجع (hs و hs۹/۰ ، hs۸/۰، hs۷/۰) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بکارگیری سیستم بیمهای متقاطع در همه عمقهای پایاب باعث پایداری و حذف موجهای نامتقارن و جریان برگشتی در پرش نامتقارن نوع S شده و طول پرش را بهطور قابل ملاحظهای کاهش میدهد. حداکثر کاهش طول پرش هیدرولیکی نامتقارن نوع S با بکارگیری سیستم شبیهسازی شده، برای ترکیببندی ۳ و شرایط پایاب hs۹/۰ به میزان ۰۲/۷۸ درصد مشاهده شد. در بررسی تغییرات طول پرش و طول غلطاب همچنین برای ترکیب بندی بهینه برای عدد فرود ۵/۹ که با استفاده از سرعت سنج سه بعدیEMV برداشت گردید، استفاده از بیم های متقاطع در همه حالات عمق پایاب و ترکیب بندی ها باعث کاهش طول پرش می شود. روند تغییرات طول بی بعد حوضچه بعنوان شاخص کاهش طول و همچنین طول غلتاب از hs ۷/۰ به hs کاهشی بوده به گونه ای که بطور متوسط طول غلتاب بی بعد درشرایط پایاب hs ۷/۰ با مقدار ۶۵/۱۹ بیشترین و پایاب hs با مقدار ۶۳/۱۱ کمترین مقدار را دارد و نسبت به آزمایش مرجع (بدون استفاده از سازه های بیم های متقاطع بعنوان زبری) برای عدد فرود ۵/۹ به ترتیب ۷۷/۵۴ و ۲۳/۷۳ درصد کاهش را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
افت انرژی؛ بیمهای متقاطع؛ پرش هیدرولیکی؛ حوضچه آرامش؛ کانال های واگرا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |