
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,627,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,412,512 |
اثر هشت هفته بازی گروهی و خلاقیت محور بر کمرویی، اضطراب و خلاقیت کودکان پیش دبستانی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.376727.1779 | ||
نویسندگان | ||
آی سن حبیب لی1؛ علی مصطفی لو* 2؛ عابدین خسروی3 | ||
1کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران. | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران | ||
3استادیار، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر هشت هفته بازی گروهی و خلاقیت محور بر کمرویی، اضطراب و خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و میدانی با پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش را کودکان پیش دبستانی با سن شش سال شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند. به همین منظور تعداد 36 نفر از کودکان پیش دبستانی شش سال به صورت داوطلب و در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به سه گروه 12 نفره(گروه بازی گروهی، گروه بازی خلاقیت محور و گروه کنترل) تقسیم شدند. هر دو گروه آزمایشی طی 8 هفته و هر هفته دو جلسه و در هر جلسه به میزان 45 دقیقه به فعالیت پرداختند. به منظور جمعآوری دادهها قبل از اجرا و بعد از اتمام مداخله از پرسشنامه اضطراب اسپنس (2003)، پرسشنامه کمرویی استنفورد (2008) و پرسشنامه خلاقیت تورنس (1979) استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (Mancova) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پسآزمون گروه های آزمایشی و گروه کنترل از لحاظ کمرویی، اضطراب و خلاقیت تفاوت معناداری (001/0>P) وجود دارد. و بازیهای گروهی و بازیهای خلاقیتمحور باعث ارتقاء خلاقیت و کاهش کمرویی و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که در کنار مداخلات معمول برای دانشآموزان، از انواع بازیهای گروهی و خلاقیتمحور هم جهت ارتقاء خلاقیت و کاهش کمرویی و اضطراب استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ بازی های گروهی؛ بازی های خلاقیت محور؛ خلاقیت؛ کمرویی؛ کودکان پیش دبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 |