
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,498 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,324,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,775,950 |
سنجش نقد دنیل یاکاوون بر نظریه فیلم موریس مرلوپونتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1403 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.388921.616011 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد فراهانی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2 | ||
1پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور سنجش نقد دنیل یاکاوون بر نظریه فیلم مرلوپونتی انجام شده است. این پژوهش ماهیت کیفی دارد و به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش پژوهش تحلیل فلسفی استفاده شده است. در این روش با ارجاع به مبانی فلسفیِ یک فیلسوف، مقالهای که به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شده است ارزیابی میشود. در میان انواع نظریههای پدیدارشناسانه فیلم به نظریه فیلم مرلوپونتی کمتر پرداخته شده است در حالیکه ویژگیهای متمایز نظریه فیلم مرلوپونتی شایان مطالعه دقیقتر است. دنیل یاکاوون به عنوان تئوریسین در زمینه فلسفه فیلم چهار نقد اساسی درباره نظریه فیلم مرلوپونتی مطرح میکند که از جمله آنها میتوان به عدم توجه کافی مرلوپونتی به عناصر تکنیکی مانند میزانسن و برداشت ناقص این فیلسوف از مفهوم بدن اشاره کرد. یاکاوون استدلال میکند که سینما میتواند تجربههایی فراتر از زیست انسانی ارائه دهد و نقش تکنیک در خلق معانی چندلایه اهمیت دارد. این پژوهش در تلاش است تا نقد یاکاوون را مورد ارزیابی قرار دهد و با ورود به حوزه فرانقد بار دیگر لزوم بازگشت به نظریه فیلم مرلوپونتی را یادآور شود. نتایج پژوهش نشان میدهد مقصود مرلوپونتی از نقش بدن در ادراک با ادعای یاکاوون در تضاد است. همچنین برای مرلوپونتی برخلاف ادعای یاکاوون آنچه در درجه اول اهمیت دارد اصل زمانمندی است نه بدنمندی. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد؛ پدیدارشناسی؛ نظریه فیلم؛ موریس مرلوپونتی؛ دنیل یاکاوون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |