
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,923,305 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,676 |
پداگوژی الگوواره های پایداری در نمایشنامه کودک "لن تقوم حرب البسوس" اثر جمیل حمداوی | ||
ادب عربی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2025.379481.612853 | ||
نویسندگان | ||
سحر دهقانی1؛ حسین شمس آبادی* 2؛ عباس گنجعلی3؛ سید مهدی نوری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
3دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
اصطلاح پداگوژی، اصطلاحی در حوزۀ آموزش است و به شیوه تعلیموتربیت اشاره دارد. آموزش به کودکان به دو روش مستقیم و غیرمستقیم (بازی) صورت میگیرد. از بازی و نمایش برای یادگیری مفاهیم پیچیده استفاده میشود تا کودک آنها را به بهترین شکل بیاموزد. یکی از این مفاهیم، ادبیات پایداری است که در عصر حاضر مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. برای آموزش این مفهوم بایست بهگونهای عمل کرد که بیشترین تأثیر را در کودکان داشته باشد و چهبسا بهترین روش آموزش این مفهوم دشوار، بازی و نمایش است. در این جستار، نویسندگان با روشی توصیفی - تحلیلی، نمایشنامه «لن تقوم حرب البسوس» اثر جمیل حمداوی، ادیب مراکشی را از منظر پداگوژی ادبیات پایداری مورد واکاوی قرار داده و به دنبال پاسخ این پرسشاند که پداگوژی مفهوم پایداری با چه الگووارههایی در متن نشان داده شده است؟ نتایج این بررسیها حاکی از آن است که نویسنده با بهرهگیری از الگووارههای متن، موفق به آموزش مفهوم پایداری به کودکان شده است. او از طریق داستان هابیل و قابیل، سعی کرده به کودکان آموزش دهد که جنگ تأثیرات منفی و ویرانگری دارد و صلح و اتحاد بهترین راه برای مقاومت و پایداری است. ازاینرو، میتوان حمداوی را به عنوان یک پداگوگ موفق در حوزه ادبیات پایداری دانست که با استفاده از نمایشنامه، اصول پایداری را به مخاطبان کوچک خود آموزش داده و آنها را به راهکارهای سازندهای راهنمایی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پداگوژی؛ الگوواره پایداری؛ نمایشنامه کودک؛ جمیل حمداوی؛ لن تقوم حرب البسوس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 |