
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,550 |
بررسی طرحواره های تصویری در اشعار اجتماعی کمال ناصر با تکیه بر نظریه زبان شناختی جانسون | ||
ادب عربی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2025.386304.612897 | ||
نویسندگان | ||
سیده سکینه حسینی1؛ رقیه رستمپور* 2 | ||
1پژوهشگر پسادکتری، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مفاهیم اساسی زبان شناسی شناختی، مفهوم طرحوارههای تصویری است. نظریه ی طرحواره ها نشان می دهد که بسیاری از مفاهیم پیچیده تر انسانی با الگوهای ساده تجربی تبیین می شوند. تحلیل طرحواره های تصویری به عنوان یک ابزار نقدی کمک می کند تا ارتباط معنادارتری با جهان خارج داشته باشیم. پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مفاهیم سه گروه طرحوارههای تصویری مانند طرحواره حجمی، قدرتی و حرکتی در اشعار کمال ناصر با رویکرد زبانشناختی جانسون بپردازد و خطوط جهان بینی شاعر را با کمک این طرحواره ها تبیین سازد. یکی از مختصات شعری کمال، موقوف ماندن در مضامین اجتماعی است به همین دلیل توانست بیانگر وضعیت جامعه ی خویش باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که طرحواره حجمی بر مفاهیمی چون اندوه مشترک و جمعی دلالت دارد و طرحواره قدرتی بر دشمن اشغالگر، استعمار، تشکیل دولت یهود و ایستادگی اشاره دارد و طرحواره حرکتی نیز حاوی مفاهیم بازگشت و حرکت فلسطینیان به وطن، پیش روی مرگ به سوی آنان و گذر سریع زمان است و از بین این نوع طرحواره ها، طرحواره قدرتی از نوع مانع حضور پررنگ تری دارد. جهان بینی شاعر نیز ترکیبی از مبارزه برای حقوق انسانی و اجتماعی، ایمان به توانایی مجاهدان، ظلم ناپذیری و عشق به جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر؛ جانسون؛ طرحواره های تصویری؛ فلسطین؛ کمال ناصر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 |