
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,632 |
سیر تحول وامواژۀ جاز در موسیقی ایران. | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 اصل مقاله (848.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.386681.615983 | ||
نویسندگان | ||
امیر شهابی* 1؛ ساسان فاطمی2 | ||
1گروه مطالعات عالی هنر - دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه موسیقی، دانشکدۀ موسیقی و هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سابقۀ استفاده از وامواژهها در ایران به سالها قبل بازمیگردد و نمونههایش خصوصاً در موسیقی، فراوان استفاده میشود. این در حالی است که در میان وامواژههای غربی، «جاز» سرنوشت متقاوتی را تجربه میکند و بسترِ تأویلهای گوناگونی میشود. در این تحقیق که با تکیه بر مکتوبات به روش توصیفی-تحلیلی انجام میگیرد، در جستوجوی یافتن پاسخ برای این پرسشایم که در گذر زمان، چه مفاهیمی با جاز پیوند میخورند و چه عواملی طی فرگشتِ موسیقایی، زمینههای بروز تفسیرهای ناهمخوان از جاز را فراهم میآوردند. یافتهها نشان میدهد از بحبوحۀ مدرنسازی و غربیسازی تا کنون «واژۀ جاز» پنج مفهوم را نمایندگی میکند که اغلب این مفاهیم طی دههها، با برابرنهادهای دیگری جایگزین میشوند. «جاز ایرانی» تنها اطلاقی است که البته با تغییر کارکرد، طی هر دوبازۀ پیش و پس از انقلاب اسلامی در ادبیات موسیقی ایران باقی میماند. مطابق یافتهها مواردی همچون: امریکاستیزی، سنتگرایی، ذهنگرایی، فقدان حمایتِ منسجم از جانب نهادها و نظام دانشگاهی، و همچنین غرابتهای موسیقایی، فضایی را به وجود میآورد که به درک نایکسان از جاز کمک میکند و در نهایت بستر بروز روایتهای ناهمخوان و بعضاً متناقض از این وامواژه را به وجودمیآورد. همچنین بخش دیگری از پژوهش، وجود پارهای همپوشانیهای فنی میان موسیقی بهاصطلاح جاز ایرانی و جاز امریکایی را آشکارمیسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جاز؛ موسیقی امریکا؛ مفاهیم موسیقایی؛ وامواژهها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |