
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,920,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,551,601 |
توسعه روایتهای تعاملی در بازیهای رایانهای بر پایه عناصر داستانگویی غیرکلامی با مطالعه موردی مجموعه کابوسهای کوچک | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.385517.615971 | ||
نویسنده | ||
علی رازیزاده* | ||
استادیار گروه هنرهای رسانهای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی نقش و تأثیر عناصر روایت غیرکلامی در پیشبرد و توسعه داستان در بازیهای رایانهای است. با توجه به اهمیت روزافزون بازیها بهعنوان یک رسانه تعاملی و هنری، این پژوهش بر چگونگی استفاده از مولفههای غیرکلامی مانند طراحی محیطی، موسیقی، صدا، حرکت شخصیتها و تعاملات محیطی در ایجاد تجربههای داستانی متمرکز است. مطالعه موردی این پژوهش، مجموعه کابوسهای کوچک است که در آن روایت بدون استفاده از گفتار و دیالوگها پیش میرود. این بازی با بهرهگیری از عناصر غیرکلامی، فضایی درگیرکننده خلق میکند که موجب تعامل عمیقتر کاربر با داستان و شخصیتها میشود. مقاله حاضر با تحلیل جزئیات طراحی محیط، موسیقی، حرکات شخصیتها و تعاملات محیطی در بازی کابوسهای کوچک، الگویی از عناصر روایت غیرکلامی با رویکرد استقرائی و روش تحلیل اسنادی ارائه میدهد. این الگو میتواند بهعنوان ابزاری برای تحلیل و طراحی بازیهای رایانهای مورد استفاده قرار گیرد که از طریق مولفههای غیرکلامی قادر به روایت داستانهای پیچیده و تأثیرگذار هستند. یافتهها نشان میدهند که استفاده هوشمندانه از این مولفهها نه تنها تجربه کاربر را از جنبه هنری غنیتر میکند، بلکه به تحول شیوههای روایت در صنعت بازیهای رایانهای و پیشبرد داستانها به شیوهای نوآورانه و مؤثر کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات بازیهای رایانهای؛ روایتهای تعاملی؛ داستانگویی غیرکلامی؛ تجربه کاربر؛ مجموعه کابوسهای کوچک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |