
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,914,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,582 |
مقایسه آموزش خطی و غیرخطی بازیهای توپی بالشوله هایدلبرگ بر میزان فعالیت بدنی؛ با تاکید بر خودکارآمدی و لذت از فعالیت در دختران 7 تا 9 ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.383894.1803 | ||
نویسندگان | ||
راضیه پرنو1؛ ایوب صباغی2؛ بهروز ابراهیمی* 3 | ||
1رازی کرمانشاه | ||
2دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه دو روش آموزش خطی و غیرخطی بازیهای توپی بالشوله هایدلبرگ بر میزان فعالیتبدنی، خودکارآمدی و لذت از فعالیت در دختران 7 تا 9 ساله انجام شد. روش پژوهش: این تحقیق نیمهتجربی با ۳۰ دختر ۷ تا ۹ ساله در دو گروه ۱۵ نفره (آموزش خطی و غیرخطی) انجام شد. مداخله شامل ۸ هفته تمرین (۳ جلسه در هفته) بود و فعالیت بدنی شرکتکنندگان با پرسشنامه فعالیت بدنی نونهالان (ضامنی و همکاران، ۱۳۹۸) در طول دوره و دو ماه پس از آن اندازهگیری شد.. همچنین، از پرسشنامههای خودکارآمدی و لذت از فعالیت بدنی مورانو و همکاران (2019) قبل و بعد از مداخله استقاده گردید. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مرکب نشان داد که روش آموزش غیرخطی تأثیر معناداری بر افزایش سطح فعالیت بدنی، خودکارآمدی و لذت از فعالیت بدنی داشته است (P<0.05). اثر اصلی گروه در تمامی متغیرهای وابسته معنادار بود، که بیانگر تفاوتهای قابلتوجه بین دو گروه خطی و غیرخطی است. با این حال، اثر اصلی زمان و همچنین اثر تعاملی زمان × گروه در هیچیک از متغیرهای وابسته به سطح معناداری نرسید (P>0.05). نتیجه گیری: آموزش غیرخطی بازیهای توپهای هایدلبرگ با افزایش خودکارآمدی و لذت از فعالیت بدنی، نسبت به آموزش خطی، تأثیر بیشتری در بهبود و پایداری سطح فعالیت بدنی دختران ۷ تا ۹ ساله دارد. این یافتهها میتوانند مبنای علمی برای طراحی برنامههای آموزشی مؤثرتر جهت ارتقای مشارکت کودکان در فعالیت بدنی باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای توپی؛ خودکارآمدی؛ روش آموزش؛ فعالیت بدنی؛ لذت از فعالیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |