
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,185 |
اثربخشی مداخلۀ چندجانبۀ خودشفقتورزی، فرزندپروری و توانبخشی شناختی (PSCP) بر مؤلفههای خواندن در کودکان نارساخوان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 223-245 اصل مقاله (952.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.348799.644380 | ||
نویسندگان | ||
زلیخا عابدینی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ اسکندر فتحی آذر2؛ شهروز نعمتی2؛ شهرام واحدی2 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخلۀ چندجانبه (PSCP) بر مؤلفههای خواندن در کودکان نارساخوان بود. در این پژوهش بنیادی با بهرهگیری از روش شبهآزمایشی، از میان دانشآموزان نارساخوان پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400، تعداد 32 کودک از پایههای تحصیلی دوم تا چهارم با استفاده از نمونهگیری هدفمند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش آموزش مداخلۀ چندجانبه (PSCP) شامل آموزش فرزندپروری ویژۀ این کودکان به مادران، آموزش خودشفقتورزی طراحیشده مختص این کودکان و نیز توانبخشی شناختی را با نرمافزار سینا دریافت کردند، اما به گروه کنترل فقط آموزش مستقیم معلمان ارائه شد. مؤلفههای خواندن این کودکان در هردو گروه با استفاده از آزمون خواندن نما (NEMA) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. سپس دادههای استخراجی از پژوهش با تحلیل واریانس آمیخته در نرمافزار SPSS نسخۀ 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد برنامۀ مداخلۀ چندجانبه (PSCP) تأثیر معنیداری بر مؤلفههای خواندن دارد و این تأثیر در پیگیری سه ماه بعد همچنان پایدار است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلۀ چندجانبه (PSCP) میتواند موجب بهبود مؤلفههای خواندن کودکان نارساخوان شود. به این ترتیب پیشنهاد میشود در کنار آموزش معمول مربیان، از این برنامۀ مداخله نیز استفاده شود. یافتههای این پژوهش را میتوان با فرضیۀ نوروپلاستیسیتی مغز انسان، نظریۀ ویگوتسکی و پیاژه، مدل کارکردهای اجرایی بارکلی و رویکرد خودشفقتورزی تبیین کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری و توانبخشی شناختی (PSCP)؛ مداخلۀ چندجانبۀ خودشفقتورزی؛ مؤلفههای خواندن؛ نارساخوان | ||
مراجع | ||
آخوندی یامچی، ف.، دواتگری اصل، ه.، و اسدی آیدینلو، ن. (1400). اثربخشی استفاده از ابزارهای هوشمند بر بهبود اختلالات خواندن و درک مطلب کودکان آهسته گام. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(3)، 74-64. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.246213.1440
امانی، ا.، مظاهری، م.، نجاتی، و.، و شمسیان، ب. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه و حافظۀ فعال) نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقۀ شیمی درمانی: یک کار آزمایشی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 27(147)، 138-126. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9820-fa.html
امانی، م. (1396). تأثیر تقویت کارکردهای اجرایی بر بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی. مجلۀ مطالعات ناتوانی. 42(7)، 51-49. http://jdisabilstud.org/article-1-740-fa.html
بخشایش، ع.، برزگربفرویی، ک.، و مرادی عجمی، ع. (1395)، تأثیر آموزش حافظۀ کاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 6(22)، 110- 96. https://jpe.atu.ac.ir/article_7114.html?lang=fa
بدری گرگری، ر.، نعمتی، ش.، و خانی صلوات، ز. (1399). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر ظرفیت حافظهکاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 10(1)، 47-32. https://jld.uma.ac.ir/article_1043.html
بشرپور، س.، سیف، ا.، و نریمانی، م. (1400)، مرور سیستماتیک مظالعات مرتبط با کارکردهای اجرایی در کودکان نارساخوان در مطالعات ایرانی (1397-1380). ناتوانیهای یادگیری، 11(2)، 46-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.6083.1645
پورعبدل، س. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری، 9(1)، 51-32. https://jld.uma.ac.ir/article_832.html
تیکدری، آ.، و کافی، ح. (1399). اثربخشی تقویت حافظۀ فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظۀ فعال کودکان دارای اختلال در خواندن. پرستاری کودکان، 7(1)، 61 -50. http://jpen.ir/article-1-438-fa.html
چاجی، ش.، ابراهیمپور، م.، پاکدامن، م.، و طاهری، ح. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی در بهبود مؤلفههای مهارت حل مسئله دانشآموزان حساب نارساخوان پایۀ سوم. توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(2)، 43-33. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.235152.1400
چادرکافور، ز. (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سبکهای اسنادی بدبینانه و خوانشپریشی در دانشآموزان دختر دورۀ اول متوسطۀ شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1399-1400. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. سامانه گنج
حسنی، ج.، و شاهمرادیفر، ط. (1396). اثربخشی آموزش نظمجویی فرایندی هیجان در ظرفیت حافظۀ کاری کلامی و دیداری–فضایی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 9(3)، 323 -317. http://dx.doi.org/10.29252/nkjmd-09034
دمهری، ف.، درویشی، ا.، و سعیدمنش، م. (1399). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر جهتیابی، حافظۀ یادگیری، وضعیت شناختی و توجه کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی. طب توانبخشی، 9(2)، 258 -249. https://doi.org/10.22037/jrm.2019.112274.2173
دهقانی، ی.، مجدبان، ن.، افشین، س.، و فرازجا، م. (1400). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 17(60)، 135-111. https://doi.org/10.22054/jep.2022.58244.3252
رحمانی، ع.، پیرانی، ذ.، حیدری، ح.، و داوودی، ح. (1397). اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظۀ کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. مجله ناتوانی های یادگیری، 8(2)، 25-7. https://jld.uma.ac.ir/article_754.html
رضائی، س.، سفیدکار، ش.، و پورلفمجانی، ا. (1399)، مقایسۀ مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(2)، 182-169. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.7.2.15
ریاضیفرد، ی. (1400). مقایسۀ مشکلات هیجانی رفتاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژۀ با آسیب نوشتن و دانشآموزان عادی. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه تبریز، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. پردیس بینالمللی ارس. بازیابی در پایگاه اطلاعات علمی ایران گنج
زارع، ح.، و شریفی، ع. (1396). تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود عملکرد حافظۀ فعال و آیندهنگر بیماران مبتلا به اسکلروزیس چندگانه. فصلنامۀ روانشناسی شناختی، 5(1)، 10-1. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2647-fa.html
سادوک، ب.، و سادوک، و. (1398). خلاصۀ روانپزشکی کاپلان و سادوک. جلد 1. چاپ یازده (2015). فرزین رضاعی. تهران. انتشارات ارجمند.
سرگلزاری، م.، جنتابادی، ح.، و عرب، ع. (1397). اثربخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسئله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجلۀ ناتوانی یادگیری، 7(4)، 67-42. https://jld.uma.ac.ir/article_681.html?lang=fa
شاه محمدی، م.، انتصارفونی، غ.، حجازی، م.، و اسدزاده، ح. (1398). تأثیر برنامۀ آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(2)، 106–93. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.2.9
شاهمرادیفر، ط.، عبداللهی، م.، و حسنی، ج. (1392). تأثیرآموزش راهبردهای نظمجویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظۀ کاری. نشریۀ شناخت اجتماعی، 6(11)، 30-7. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2913.html
صفائیان، ا. (1391). رابطۀ سبکهای فرزندپروری با کارکردهای اجرایی، برنامهریزی-سازماندهی و خودکنترلی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. https://elmnet.ir/doc/10557489-47112
ضیائی، ش.، کیانی، ق.، و اسدی، م، (1400). بررسی آموزش بستۀ خواندنیار بر حافظۀ فعال کودکان نارساخوان: پژوهش تک آزمودنی چند خط پایه. پرستاری کودکان، 7(2)، 51-29. http://jpen.ir/article-1-541-fa.html
عابدینی، ز. (1401). طراحی برنامۀ مداخلۀ چند جانبه PCSP)) و ارزیابی اثربخشی آن بر مؤلفههای خواندن و کارکردهای اجرایی گرم و سرد ذهن درکودکان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن. رسالۀ دکتری روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تبریز. بازیابی در پایگاه اطلاعات علمی ایران گنج
عباسی، م،. کوله مرزی، م.، اعیادی، ن.، و درگاهی، ش. (1394). مقایسۀ خوددلسوری، اجتناب شناختی، و خودتنظیمی عاطفی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. فصلنامۀ نسیم تندرستی، 4(1)، 40-31. https://jfh.sari.iau.ir/article_651627.html
عزیزی، ا.، میردریکوند، ف.، و سپهوندی، م. (1399). مقایسه تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر حافظة فعال در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 21(1)، 41-31. https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.578548.1541
علاییفر، م.، و مرادی، ع. (1393). اثر بخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت به مادران بر افزایش توانایی خواندن کودکان نارساخوان. فصلنامۀ روانشناسی شناختی، 2(4)، 50-41. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2456-fa.html
علیپور، ف.، نجاتی، و.، دهرویه، ش.، مرادعلیان، ف،. و بداقی، ا. (1399). تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان 7-12 سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی و خواندن و نوشتن. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 20(1)، 98-87. http://joec.ir/article-1-1113-fa.html
غریبی، ح.، احمدی، ب.، محمودی، ه.، کریمیان، ع.، غریبی، ج. (1401). اثربخشی بازیهای توجهی بر توانایی خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی. ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 102-90. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7263.1779
قاضیزاده، ف. (1400)، اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش کلامی و میانفردی گاردنر بر عملکرد خواندن و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری دورۀ اول ابتدایی. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. مؤسسۀ آموزش عالی کاویان، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. بازیابی در پایگاه اطلاعات علمی ایران گنج
قدم پور، ع.، حیدریانی، ل.، برزگر بفرویی، م.، نصیری هانیس، غ.، و محمدی رایگانی، م. (1398). نقش میانجیگر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان. مجلۀ علوم روانشناختی، 18(83). 2211-2203. http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html
کریمی، ی. (1396). اختلالات یادگیری، مسائل نظری عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه. تهران: انتشارات ساوالان.
کوهپیما، م. (1400). اثربخشی توانبخشی روانی دوساهو بر عملکرد خواندن، نوشتن و مهارت اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه شیراز، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. بازیابی در پایگاه اطلاعات علمی ایران گنج
مرادی، ع. حسینی، م.، کرمی نوری، ر.، حسنی، ج.، و پرهون، ه. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). فصلنامۀ تازههای علوم شناختی، ۱۸(1)، 34-۲۲. http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
کرمینوری، ر.، مرادی، ع.، اکبری زردخانه، س.، و غلامی، ع. (1387). بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقولهای در کودکان دو زبانة ترک-فارس و کرد-فارس. تازههای علوم شناختی، 10(2)، 60-49. http://icssjournal.ir/article-1-429-fa.html
میلانی فر، ب.، و تبریزی، م. (1390). روانشناسی کودکان استثنایی. تهران. انتشارات آبیژ.
نجاتی، و.، ذبیح زاده، ع.، و نیک فرجام، م. (1391). رابطۀ بین ذهنآگاهی و کارکردهای توجهی پایدار و انتخابی. مجلۀ پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 2(2)، 31-42. https://cbs.ui.ac.ir/article_17294.html
ندایی، ع. (1397). بررسی اثربخشی راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و ذهنآگاهی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. بازیابی در پایگاه اطلاعات علمی ایران گنج
نظرزاده گیگلو، س.، فتح آبادی، ن.، نجاتی، و.، نظربلند، ن.، و صادقی فیروزآبادی، و. (1400). تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی، حافظۀ کاری و بازداری رفتاری) دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، 7(15)، 89-69. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2149.html
References Abasi, M., Begian, M., Ayadi, N., & Dargahi, S. (2015). Compare self compassion, cognitive avoidance and emotional self-regulation in students with and without learning disabilities. Quarterly Journal of Health Breeze, 4(1), 31-40. https://jfh.sari.iau.ir/article_651627.html?lang=en (In Persian) Abedini, Z. (2022). Designing an integrated educational protocol (PCSP) and evaluating its effectiveness on reading components and hot and cold executive functions of the mind in children with specific learning disabilities and reading impairment. PhD thesis. Educational Psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences. University of Tabriz. (In Persian) Ajilchi, B., Kargar, F. R., & Ghoreishi, M. K. (2013). Relationship of the parenting styles of overstressed mothers with the anxiety of their children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82(3), 520-524. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.302 Akhundi Yamchi, F., Davatgari Asl, H., & Asadi, N. (2021). The effectiveness of using smart tools on improving reading and comprehension disorders in slow-paced children. Empowering Exceptional Children, 12(3), 64-74. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.246213.1440 (In Persian) Alaifar, SH., Moradi, A. (2015). The effect of teaching positive parenting program to mothers on reading abilities in children with dyslexia. Journal of Cognitive Psychology, 2(4), 41-50. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2456-fa.html (In Persian) Alipour, A., Nejati, V., Dehrouyeh, Sh., Moradalian, F., & Bodaghi, E. (2020). Cognitive emotion regulation and behavioral problems in 7-12 years old children with specific learning (disorders reading, writing and mathematics deficits). Journal of Exceptional Children, 20(1), 87-98. http://joec.ir/article-1-1113-en.html (In Persian) Alloway, T. P., Bibile, V., & Lau, G. (2013). Computerized working memory training: Can it lead to gains in cognitive skills in students? Computers in Human Behavior. 29(3), 632-638. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.10.023 Amani, O., Mazaheri, M. A., Nejati, V., & Shamsian, S. (2017). Effectiveness of cognitive rehabilitation in executive functions (attention and working memory) in adolescents survived from acute lymphoblastic leukemia with a history of chemotherapy: A randomized clinical trial. Journal of Mazandaran Univiversity of Medical Sciences, 27(147), 126-138. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9820-en.html (In Persian) Amani, M. (2017). Effect of strengthening executive functions on the academic achievement in the children with nonverbal learning disabilities. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 42(7), 49-51. http://jdisabilstud.org/article-1-740-en.html (In Persian) American Psychiatric Association (APA) (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V). 5th Edition, American Psychiatric Publishing, Washington DC. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Azizi, A., Mir Drikvand, F., & Sepahvandi, M. A. (2020). Comparison of the effect of the cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy on working memory in elementary school students with specific learning disability. Knowledge & Research in Applied Psychology, 21(1), 31-41. https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.578548.1541 (In Persian) Bacon, M., Parmentier, B., & Barr, P. (2012). Visuospatial memory in dyslexia: Evidence for strategic deficits. Memory. 21(2),189-209. https://doi.org/10.1080/09658211.2012.718789 BadriGargari, R., Nemati, S., & KhaniSalavat, Z. (2020). The effectiveness of mindfulness training on span of working memoryin children with specific learning disability. Journal of Learning Disabilities, 10(1), 32-47. https://jld.uma.ac.ir/article_1043.html?lang=en (In Persian) Bakhshayesh, A., Barzegar, K., & Moradi Ajani, V. (2016). The effect of working memory training on reading performance of boy’s students with learning disability. Psychology of Exceptional Individuals, 6(22), 96-110. https://jpe.atu.ac.ir/article_7114.html?lang=en (In Persian) Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(3), 65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.121.1.65 Basharpoor, S., Seif, E., & Narimani, M. (2022). Systematic review of studies related to executive functions in children with dyslexia in the Iranian studies (2001-2018). Journal of Learning Disabilities, 11(2), 33-46. https://doi.org/10.22098/jld.2022.6083.1645 (In Persian) Bauminger, N., & Kimhi-Kind, E. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disability. 41(4), 315-32. https://doi.org/10.1177/0022219408316095 Blair, C., Raver, C. C., & Berry, D. J. (2014). Family life project investigators. Two approaches to estimating the effect of parenting on the development of executive function in early childhood. Developmental Psychology. 50(2), 554–565. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0033647 Booth, J. N., Boyle, J. M., & Kelly, S. W. (2010). Do tasks make a difference? Accounting for heterogeneity of performance of children with reading difficulties on tasks of executive function: Findings from a meta‐analysis. The British Journal of Developmental Psychology, 28(1), 133–176. https://doi.org/10.1348/026151009X485432 Carawan, L. W., Nalavany, B. A., & Jenkins, C. (2015). Emotional experience with dyslexia and selfesteem: The protective role of perceived family support in late adulthood. Aging & Mental Health. 20(3), 284-294. https://doi.org/10.1080/13607863.2015.1008984 Chadorkafour, Z. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on pessimistic documentaty styles and dyslexia in first-year female high school students in Ardakan city in the academic year 2020-2021. Master's thesis. Psychology. Islamic Azad University, Ardakan Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (In Persian) Chaji, S., Ebrahimpour, M., Pakdaman, M., & Taheri, H. (2021). Effectiveness of education based on executable functions (cognitive and fractional) in improving problem solving components in dyscalculia students. Empowering Exceptional Children, 12(2), 22-31. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.235152.1400 (In Persian) Cicerone, K. D., Langenbahn, D. M., Braden, C. Malec, J. F., Kalmar, K., Fraas, M., Felicetti, T., Laatsch, L., Harley, J. P., Bergguist, T., Azulay, J., Cantor, J., & Ashman.T. (2011). Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from 2003 through 2008. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 92(4), 519-530. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2010.11.015 Costa, J., & Pinto-Gouveia, J. (2011). Acceptance of pain, self-compassion and psychopathology: Using the chronic pain acceptance questionnaire to identify patient’s subgroups. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18(4), 292–302. https://doi.org/10.1002/cpp.718 Dehghani, Y., Majdian, N., Afshin, S. A., & Farazja, M. (2021). The effectiveness of mindfulness training on planning and cognitive flexibility of students with learning disability. Educational Psychology, 17(60), 111-135. https://doi.org/10.22054/jep.2022.58244.3252 (In Persian) Demehri, F., Darvishi, E., & Saiedmanesh, M. (2020). Effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on orientation, learning memory, attention, and cognition in children with non-verbal learning disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 9(2), 249-256. https://doi.org/10.22037/jrm.2019.112274.2173 (In Persian) Docksai, R. (2013). A mindful approach to learning. The Futurist, 47(5), 8-10. Google Scholar Doumaa, I., Boera, A., Minnaerta, A., & Grietens, H. (2022) The I of students with ID or SEBD: A systematic literature review of the self-concept of students with ID or SEBD. Educational Research Review, 36. 100449. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100449 Dundas, I., Binder, P. E., Hansen, T. G., & Stige, S. H. (2017). Does a short self-compassion intervention for students increase healthy self-regulation? A randomized control trial. Scandinavian Journal of Psychology. 58(5), 443–450. https://doi.org/10.1111/sjop.12385 Fletche, J.M., Reid Lyon, G., Fuchs, L.S. & Barnes, M.A. (2019). Learning Disabilities. From Identification to Intervention. Second Edition. The Guilford Press. London. https://sampling.vitalsource.com/referral?term=9781462536412 Forness, S. R., & Kavale, K. A. (1996). Treating social skill deficits in children with learning disabilities: A meta-analysis of the research. Learning Disability Quarterly, 19(1), 2–13. https://doi.org/10.2307/1511048 Frankin, D. (2019). Helping your child with language-based learning disabilities. New Harbinger Publications, Inc.Canada. Georgiou, G., & Parrila, R. (2022). Dyslexia and mental health problems. In H. Friedman & C. Markey (Eds.), Encyclopedia of mental health (3rd ed.) (pp. 693-701). Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-0-323-91497-0.00094-1 Germer, C., & Neff, K. (2019). Teaching the mindful self-compassion program a guide for professionals. The Guilford press. London. https://psycnet.apa.org/record/2019-35206-000 Ghadampour, E., Heidaryani, L., Barzegarbafrooei, M., Nasiri Hanis, G., & Mohammadi Rayegani, M. (2019). The mediating role of pointer memory and mathematical self-concept in the relationship between mathematical anxiety and mathematical performance in students. Journal of Psychological Science. 18(83), 2203-2211. http://psychologicalscience.ir/article-1-464-en.html (In Persian) Gharibi, H., Ahmadi, B., Mahmoodi, H., Karimian, E., & Gharibi, J. (2022). The effectiveness of attention games on reading ability of dyslexic children. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 90-102. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7263.1779 (In Persian) Ghazizadeh, F. (2020), The effectiveness of teaching based on Gardner's verbal and interpersonal intelligence on reading performance and social skills of students with learning disabilities in the first grade of elementary school. Master's thesis. Psychology field. Kavian Institute of Higher Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (In Persian) Gray, SA., Chaban, P., Martinussen, R., Goldberg, R., Gotlieb, H., Kronitz, R., Hockenberry, M., & Tannock, R. (2012). Effects of a computerized working memory training program on working memory, attention, and academics in adolescents with severe LD and comorbid ADHD: A randomized controlled trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 53(12), 1277–1284. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02592.x Greenberg, M. T., Speltz, L., DeKlyen, M., & Jones, K. (2001). Correlates of clinical referral for early conduct problems: Variable and person-oriented approach. Development and Psychopathology, 13(4), 255-276. https://doi.org/10.1017/s0954579401002048 Haddadian, F., Alipourb, V., Majidi, A., & Maleki, H. (2012). The effectiveness of self-instruction technique on improvement of reading performance and reduction of anxiety in primary school students with dyslexia. Social and Behavioral Sciences, 46, 5366–5370. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.440 Hagary, I., & Morgan, G. (2020). Social-emotional learning for children with learning disabilities: A systematic review. Educational Psychology in Practice, 36(2), 208-222. https://doi.org/10.1080/02667363.2020.1742096 Harrison, C., & Sofronoff, K. (2002) ADHD and parental psychological distress: Role of demographics, child behavioral characteristics, and parental cognitions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(6), 703-711. https://doi.org/10.1097/00004583-200206000-00010 Hasani, J., & Shahmoradifar, T. (2017). Effectiveness of emotion regulation training in visual-spatial and verbal working memory capacity. North Khorasan University of Medical Sciences, 9(3), 317-323. http://dx.doi.org/10.29252/nkjmd-09034 (In Persian) Hastings, R., & Taunt, M. (2002). Positive perceptions in families of children with developmental disabilities. American Journal on Mental Retardation, 107(2), 116-127. https://doi.org/10.1352/0895-8017(2002)107<0116:PPIFOC>2.0.CO;2 Humphrey, N., & Mullins, P. M. (2002). Personal constructs and attribution for academic success and failure in dyslexia. British Journal of Special Education. 29(4), 196–203. https://doi.org/10.1111/1467-8527.00269 Hwang, S., Kim, G., Yang, J., & Yang, E. (2016). The moderating effects of age on the relationships of self-compassion, self-esteem, and mental health. Japanese Psychological Research. 58(2), 194–205. https://doi.org/10.1111/jpr.12109 Ji, L., Zhao, Q., Gu, H., Chen, Y., Zhao, J., Jiang, X., & Wu, L. (2021). Effect of executive function on event-based prospective memory for different forms of learning disabilities. Frontiers in psychology, 12, 528883. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.528883 Khaleghi, A., Aghaei, Z., & Behnamghader. M. (2022). Developing two game-based interventions for dyslexia therapeutic interventions using gamification and serious games approaches entertainment computing journal. Entertainment Computing, 42(11), 48-59. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2022.100482 Khalid, M., & Anjam, G. (2019). Use of remedial teaching approaches for dyslexic students: Experiences of remedial teachers working in urban Pakistan. Cogent Psychology, 6(1), 1580181. https://doi.org/10.1080/23311908.2019.1580181 Kirk, A., Gallagher, G., Coleman, B., & Anastasiow, N. (2009). Education exceptional children (12th ed). Cengage Learning, Inc. Cold press. London. Koohpeima, M. (2020). The effectiveness of Dohsa-Hou's mental rehabilitation on the performance of reading, writing and social skills of students with special learning disabilities. Master's thesis. Psychology field. Shiraz University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (In Persian) Kormi Nouri, R., Moradi, A., Akbari Zardkhaneh, S., & Gholami, A. (2008). A study of development of persian word fluency in bilingual children in tabriz and sanandaj. Advances in Cognitive Sciences, 10(2), 49-60. http://icssjournal.ir/article-1-429-en.html (In Persian) Lathren, C., Bluth, K., & Park, J. (2019). Adolescent self-compassion moderates the relationship between perceived stress and internalizing symptoms. Personality and Individual Differences, 143, 36–41. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.02.008 Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to contenet validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x Loosli, S. V., Buschkuehl, M., Perrig, W. J., & Jaeggi, S. M. (2012). Working memory training improves reading processes in typically developing children. Child Neuropsychology, 18(1), 62-78. https://doi.org/10.1080/09297049.2011.575772 Mc Closkey, L. E. (2015). Mindfulness as an intervention for improving academic success among students with executing functioning disorders. Social and Behavioral Sciences, 174, 221–226. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.650 McNulty, M. A. (2003). Dyslexia and the life course. Journal of Learning Disabilities, 36(4), 363–381. https://doi.org/10.1177/00222194030360040701 McStay, L., Dissanayake, C., Scheeren, A., Koot, H., & Begeer, S. (2014). Parenting stress and autism: The role of age, autism severity, guality of life and problem behavior of children and adolescents with autism. Autism, 18(5),502-510. https://doi.org/10.1177/1362361313485163 Menghini, D., Finzi, A., Benassi, M., Bolzani, R., Facoetti, A., Giovagnoli, S., & Vicari, S. (2010). Different underlying neurocognitive deficits in developmental dyslexia: A comparative study. Neuropsychologia, 48(4), 863-872. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2009.11.003 Moradi, A., Hosaini, M., Kormi Nouri, R., Hassani, J., Parhoon, H. (2016). Reliability and validity of reading and dyslexia test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences, 18(1), 22-34. http://icssjournal.ir/article-1-409-en.html (In Persian) Marfa, F. (2015). Development of learning and social skills in children with learning disabilities: An educational intervention. Procedia - Social and Behavioral Science, 209, 221-228. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.220 Nair, S., yusof, N., & Arumugam, L. (2014). The effects of using the play method to enhance the mastery of vocabulary among preschool children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116(9). 3976-3982. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.876 Nazarzade Gigloo, S., Fathabadi, J., Nejati, V., Nazarboland, N., & Sadeghi Firoozabadi, V. (2022). The impact of computer-based cognitive rehabilitation (aram software) on executive functions (selective attention, working memory, and behavioral inhibition) of students with specific learning disorders. Journal of Pouyesh in Education and Consultation, 1400(15), 69-89. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2149.html?lang=en (In Persian) Nedayi, A. (2017). Investigating the effectiveness of cognitive regulation strategies of emotion and mindfulness in the academic acehivement of students with learning disorders. Master's thesis. Psychology field. Mohaghegh Ardabili University, Faculty of Literature and Humanities. (In Persian) Neely, M. E., Schallert, D. L., Mohammed, S. S., Roberts, R. M., & Chen, Y. (2009). Self-kindness when facing stress: The role of self-compassion, goal regulation, and support in college students’ well-being. Motivation and Emotion, 33(1), 88–97. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9119-8 Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860309032 Nejati, V., Zabihzadeh, A., & Nikfarjam, M. (2012). The relationship of mindfulness with sustained and selective attentional performance. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 2(2), 31-42. https://cbs.ui.ac.ir/article_17294.html?lang=en (In Persian) Owen, A. M., Hampshire, A., & Grahn, J. A. (2010). Putting brain training to the test nature. Europe PMC Funders Group, 465, 775-778. https://doi.org/10.1038/nature09042 Poland, S. E., Monks, C. P., & Tsermentseli, S. (2016) Cool and hot executive function as predictors of aggression in early childhood: Differentiating between the function and form of aggression. British Journal of Developmental Psychology. 34(2), 181–197. https://doi.org/10.1111/bjdp.12122 Pourabdol, S. (2019). The effect of compassion-focused therapy on improving social well-being students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 9(1), 32-52. https://jld.uma.ac.ir/article_832.html?lang=en (In Persian) Rahmani, A., Pirani, Z., Heidari, H., & Davoodi, H. (2019). The effectiveness of cognitive rehabilitation training on work memory and selective attention of dyslexic students in elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 8(2), 7-25. https://jld.uma.ac.ir/article_754.html?lang=en (In Persian) Rezaei, S., Sefidkar, S., & Qorbanpoor Lafmejani, A. (2020). The comparison of emotional-behavioral problems and aggression in students with/without specific learning disability. Journal of Child Mental Health, 7(2), 169-182. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.7.2.15 (In Persian) Rogers, C. (2007). Disabling a family? Emotional dilemmas experienced in becoming a parent of a child with learning disabilities. British Journal of Special Education. 34(3), 136-143. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2007.00469.x Romana, H., Gentilleau-Lambina, P., Niclia. S., Nguyenb, J., & Lemaitrea, M. (2022). Anxiety disorder in dyslexic children and adolescents: A double punishment? Study of 114 children seen in a diagnostic center. Neuropsychiatrie, 70(5). 265-269. https://doi.org/10.1016/j.neurenf.2022.04.002 Sadock, B., Sadock, V., Ruiz, P. (2015) Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences. (11th ed). Wolters Kluwer. Translareed by Farzin Rezayi. Tehran: Arjmand Press. (In Persian) Safaian, A. (2012). The relationship between parenting styles and executive functions, planning-organization and self-control in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Master's thesis. Psychology. Allameh Tabatabaei University. Faculty of Educational Sciences and Psychology. https://elmnet.ir/doc/10557489-47112 (In Persian) Sargolzae, M., Jenaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4), 42-67. https://jld.uma.ac.ir/article_681.html?lang=en (In Persian) Schunk, H. (2020). Learning theories: An educational perspective (8th ed.). University of North Carolina at Greensboro. Published by Pearson. Shahmohamadi, M., Entesarfooni, G., Hejazi, M., & Asadzadeh, H. (2019). The impact of cognitive rehabilitation training program on non-verbal intelligence, attention and concentration, and academic performance of students with dyscalculia. Journal of Child Mental Health, 6(2), 93-106. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.2.9 (In Persian) shahmoradifar, T., Abdollahi, M. H., & Hasani, J. (2015). The effect of emotion regulation strategy training on moral judgement among individuals with high and low working memory capacities. Social Cognition, 3(special), 7-30. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2913.html?lang=en (In Persian) Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A. & Freedman, B. (2006), Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373-386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237 Shiran, A., & Breznitz, Z. (2011). The effect of cognitive training on recall range and speed of information processing in the working memory of dyslexic and skilled readers. Journal of Neurolinguistics. 24(5), 524-537. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2010.12.001 Smith-Spark, J. H., & Fisk, J. E. (2007). Working memory functioning in developmental dyslexia. Memory. 15(1), 34-56. https://doi.org/10.1080/09658210601043384 Smith-Spark, J. H., Henryb, L. A., Messerc, D. J., Edvardsdottira, E., & Zięcik, A. P. (2016). Executive functions in adults with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities. 53-54, 323–341. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.03.001 Suzuki, K., Kobayashi, T., Moriyama, K., Kaga, M., Hiratani, M., Watanabe, K., & Inagaki, M. (2015). Development and evaluation of parenting resilience elements questionnaire (PREQ) measuring resiliency in rearing children with developmental disorder. PLOS One.Collection. 10(12). e0146090. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0143946 Thorell, L. B., Linqvist, S., Nutley, S. B., Bohlin, G., & Klingberg, T. (2009). Training an transfer effects of executive functions in preschool children. Journal of Developmental Science. 12(1), 106-113. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2008.00745.x Tikderi, A., & Kafi, H. (2020). Effect of working memory training on the improving reading performance and working memory capacity in children with dyslexia. Iranian Journal of Pediatric Nursing, 7(1), 50-61. http://jpen.ir/article-1-438-en.html Wallace, A. J. (2005). Early identification of learning disorders helps children succeed. Pediatric Annals, 34(4), 328–329. https://doi.org/10.3928/0090-4481-20050401-14 Wernre, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). Self compassion and social anxiety disorder. Anxiety, stress, & coping. 25(5), 543-558. https://doi.org/10.1080/10615806.2011.608842 Wren, A. A., Somers, T. J., Wright, M. A., Goetz, M. C., Leary, M. R., & Fras, A. M., Huh, B. K., Rogers, L. L., & Keefe, F. J. (2012). Self-compassion in patients with persistent musculoskeletal pain: Relationship of self-compassion to adjustment to persistent pain. Journal of Pain and Symptom Management, 43(4), 759–770. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2011.04.014 Xiao, P., Zhu, K., Liu, Q., Xie, X., Jiang, Q., Feng, Y., Wu, X., Tang, J., & Song, R. (2022). Association between developmental dyslexia and anxiety/depressive symptoms among children in China: The chain mediating of time spent on homework and stress. Journal of Affective Disorders, 297, 495–501. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.120 Zare, H., & sharifi, A. (2017). The effect of computerized cognitive rehabilitation on working & prospective memory function in Multiple Sclerosis patients. Journal of Cognitive Psychology, 5(1), 1-10. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2647-en.html (In Persian) Ziaei, S., Kiani, Q., & Asadi, M. (2021). The effectiveness of training of reading assistant package on dyslexic childrens’ working memory: A multiple baseline single case study. Journal of Pediatric Nursing, 7(4), 39-51. http://jpen.ir/article-1-541-en.html (In Persian) Zwi, M., Jones, H., Thorgaard, C., York, A., & Dennis, J. (2011). Parent training intervention for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), in children aged 5 to 18 years. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2011(12), CD003018. https://doi.org/10.1002/14651858.CD003018.pub3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |