
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,882,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,542,789 |
خوانش تطبیقی نگاره ی «ورود زلیخا و عزیز به مصر و استقبال از ایشان» در دو نسخه یوسف و زلیخای جامی در دوره صفویان و گورکانیان بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار ژنت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.385743.667371 | ||
نویسندگان | ||
صفورا نایب پور1؛ علیرضا خواجه احمد عطاری* 2؛ ساناز رهروی پوده3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه هنر، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. مرکز تحقیقات گردشگری، معماری و شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار دانشگاه هنر، گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه معماری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. مرکز تحقیقات گردشگری، معماری و شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
دوره صفوی و گورکانی از درخشانترین دورههای اسلامی در ایران و هند به شمار آمده که با توجه به فرهنگ و زبان مشترک، تعامل و پیوند عمیقی در ادبیات و هنر داشتهاند؛ لذا هنرمندان هندی تحت تاثیر و با اقتباس از هنر ایران دست به مصورسازی نسخ متعددی زدهاند. هدف از این پژوهش خوانش روابط بینامتنی و بیشمتنی نگارههای مرتبط با روایت «ورود زلیخا و عزیز به مصر و استقبال از ایشان» از منظومه یوسف و زلیخای هفتاورنگ جامی در دو نسخه صفوی و گورکانی، متعلق به موزه فریر و والترز بودهاست. این پژوهش از نوع کیفی با رویکردی تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلی براساس مطالعات کتابخانهای و وبگاههای اینترنتی به این سوالات پاسخ داده که نحوه بازنمایی، نوع اقتباس و برگرفتگی و همچنین وجوه مشترک و متفاوت در این نگارهها براساس رویکرد ترامتنیت ژنت چگونه بوده-است. نتایج نشان میدهد که روابط بینامتنی میان متون به شکل صریح، پنهان و ضمنی؛ و برگرفتگی و اقتباسها به صورت همانگونگی و عمدتا تراگونگی از نوع کاهش، افزایش و جایگزینی در قالب جایگشت است. نگارههای صفوی و گورکانی با نظام نشانهای یکسان (نقاشی با نقاشی)، دارای روابط بینامتنی از نوع بینانشانهای بودهاند. همچنین به دلیل روابط نزدیک دو کشور با یکدیگر، میان آنان روابط بینافرهنگی و بینازمانی حکم فرما بودهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
هفتاورنگ جامی؛ یوسف و زلیخا؛ دوره صفوی؛ دوره گورکانی؛ ترامتنیت؛ ژراز ژنت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |