
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,059,677 |
مقایسه روشهای خطی، غیرخطی، افتراقی و TGFU بر خلاقیت و تصمیمگیری کودکان عادی، DCD و ADHD در فوتسال: تأکیدی بر آموزش فراگیر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.383679.1801 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ مهدی شهبازی2؛ بهناز بخشی نژاد3 | ||
1گروه علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، ایران. | ||
2گروه رشد و یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3. گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگا الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف این مطالعه مقایسه روشهای خطی، غیرخطی، افتراقی و TGFU بر خلاقیت فردی و تیمی و تصمیمگیری در تلفیق با آموزش فراگیر بود. روش پژوهش: برای رسیدن به این هدف 64 کودک پسر(73/1±22/10) بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. کودکان به مدت دو ماه هر هفته دو جلسه و هر جلسه 90 دقیقه در گروههای چهارگانه (در هر گروه 12 کودک عادی دو کودک بیشفعال و دو کودک DCD) مهارتهای فوتسال را تمرین کردند. در هرکدام از متغیرهای خلاقیت فردی، تیمی و تصمیمگیری، تعداد اعمال مشاهدهشده ثبت و مورد تحلیل قرارگرفته است. بخشی از دادهها بهصورت توصیفی و بقیه با آزمون 2 (زمان)*۴(گروه) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که روش خطی در مقایسه با روش غیرخطی، TGFU و افتراقی تأثیر کمتری بر خلاقیت فردی، تیمی و تصمیمگیری دارد. در این راستا گروه غیرخطی در اعمال اصیل و خلاق، خلاقیت تیمی و تصمیمگیری بهتر از گروههای دیگر بود. در بخش آموزش فراگیر نیز عملکرد افراد با اختلال در پسآزمون برای اعمال خلاق، برای اعمال اصیل، برای خلاقیت تیمی و برای تصمیمگیری در گروه غیرخطی، افتراقی و TGFU بهتر از روش خطی بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بر اهمیت تلفیق آموزش فراگیر با روش غیرخطی تأکید میکند که در آن دستکاری قیود میتواند ضعفهای کودکان دارای مشکل را پوشش دهد. این نتایج در مدارس میتواند کاربرد دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش افتراقی؛ آموزش فراگیر؛ آموزش خطی؛ آموزش غیرخطی؛ آموزش بازی برای درک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 |