
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,628 |
مطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان و متخصصان زبان عربی از چالشهای حاکم بر یادگیری زبان عربی در دوران کرونا و پساکرونا و راهکارها | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2025.376242.666883 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد آقائی* 1؛ کمال نصرتی2؛ محمدامین آقائی3؛ هادی نجفی زنگیر4 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی گروهآموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این جستار بررسی چالشهای موجود فراروی آموزش زبان عربی در بین دانشآموزان در دوران کرونا و ارائۀ راهکارها در قبال مسائل پیشرو، با کمک تجربۀ زیسته معلمان و متخصصان زبان عربی بود. در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبهشوندگان شامل همه معلمان و متخصصان در شهر اردبیل در سال تحصیلی1401-1402 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، از نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد و 20 نفر معلم و 18 نفر متخصص انتخاب گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شد. یافتهها نشان داد که دانشآموزان در آموزش مجازی درس عربی با چالشهایی همچون عدم انگیزه کافی، عدم آشنایی با آموزش مجازی، پایین بودن توان مالی والدین برای تهیه امکانات آموزش هوشمند، نبود بستر مناسب فناوری در تدریس، مشکل در آنتن دهی و ارزشیابی ناصحیح دانشآموزان به دلیل امکان بالای تقلب و ... مواجه هستند و بهطورکلی کلاس مجازی برای دانشآموزان خستهکننده بوده و باعث کاهش انگیزه دانشآموزان و کاهش پایبندی به مقررات و انضباط کلاسی از سوی دانشآموزان میشود. در مصاحبه با متخصصان نیز در زمینه آموزش مجازی، آنها نیز همچون معلمان بهوجود چالشهایی همچون مشکلات فنی، مشکلات ساختاری، مشکلات آموزشی (محتوایی)، مشکلات کنشگری و تعامل (متقابل) و مشکلات اجتماعی (دولت) اشاره کردند و برای غلبه بر چالشها، پیشنهاداتی برای دانشآموزان، برای معلمان، برای اولیا، برای مسئولین حیطه آموزشی و پیشنهاد برای دولت ارائه گردید.همچنین نبود زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی از جمله سرعت نامطلوب اینترنت و عدم دسترسی دانشآموزان مناطق محروم و کم برخوردار به وسایل ارتباطی و اینترنت، میتواند عملکرد آموزش مجازی را به شدت تحت تأثیر بگذارد. طبق گفتۀ (Yang،2020) دانشآموزان نتوانستند با آموزش آنلاین ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنند و علی رغم این که میتوانند به سادگی در کلاسهای آنلاین شرکت کنند، اما تمایل بیشتری به شرکت در کلاسهای حضوری دارند و همچنین با توجه به عدم امکان برقراری تعاملات حضوری، بسیاری از دانشآموزان احساس تنهایی و جدایی میکنند و گاهی اوقات با اضطراب و افسردگی شدید مواجه میشوند. به عبارت دیگر، نبود تعاملات حضوری میتواند منجر به ایجاد مشکلات روانی در بین دانشآموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ یادگیری زبان عربی؛ دوران کرونا؛ پساکرونا؛ چالشها و راهکارها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,205 |