
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,914,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,571 |
ساخت و رواسازی مقیاس خشنودی از تدریس برای معلمان ابتدایی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.374959.644905 | ||
نویسندگان | ||
سعیده سلیمیان1؛ کاظم برزگر بفرویی* 2؛ احمد زندوانیان3؛ سید علی خالقی نژاد4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، ، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتبارسنجی مقیاس خشنودی از تدریس در میان معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل 5350 معلم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 400 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس های خشنودی از تدریس (TGS )، کارآمدی معلم ((TES افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را تکمیل کردند. تحلیل گویههای اولیه مقیاس خشنودی از تدریس توسط متخصصان و سپس بررسی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مرتبه اول نشان داد که 25 گویه و 5 عامل (انسانیت، تعالی، میانهروی، خرد و دانش و عدالت)، به لحاظ ویژگیهای روانسنجی، از دقت لازم برخوردار بوده است. روایی همگرا و واگرا مقیاس خشنودی از تدریس نیز به ترتیب از طریق همبستگی مثبت و معنیدار (47/0=r : 001/0> P) با مقیاس کارآمدی معلم ((TES و منفی و معنادار (32/0- =r 001/0> P)، با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، تأیید گردید. همچنین، پایایی مقیاس خشنودی از تدریس از طریق ضریب آلفای کرانباخ و ضریب پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. در مجموع، این مقیاس میتواند برای ارائه تصویری از خشنودی از تدریس در میان معلمان ابتدایی مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عوامل؛ خشنودی از تدریس؛ روانشناسی مثبتنگر؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |