
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,837 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,870,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,539,137 |
تحلیل روانکاوانه فیلم سایههای بلند باد (1357) با بهرهگیری از مفهوم غرابت نگرانکننده زیگموند فروید | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 اصل مقاله (1.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.387392.615987 | ||
نویسندگان | ||
مریم دارابی1؛ علیرضا صیاد* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، گروه سینما، دانشکده سینماوتئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
مقاله «غرابت نگرانکننده» نوشته زیگموند فروید در سال 1919، پژوهشی روانکاوانه است که تجربه ناشی از مواجهه با تظاهراتی ناآشنا، هراسانگیز و نگرانکننده را تفسیر مینماید. چنین تظاهراتی برحسب استدلال فروید به دو منشأ عقدههای کودکی و باورهای ابتدایی یا خرافی در ناخودآگاه منسوب میشوند و به عنوان واقعیت روانی، واقعیت مادی را متأثر از خود میگردانند. پژوهش حاضر کوششی است با هدف تحلیل برخی از این تظاهرات در فیلم «سایههای بلند باد» (1357) که با موقعیتهایی نظیر همزاد، آنیمیسم (باور جاندارانگارانه بر اشیاء) و خانه اشباح در متن فروید توصیف میشوند. سایههای بلند باد، اقتباس بهمن فرمانآرا از داستان «معصوم اول» نوشتة هوشنگ گلشیری، روایتی روستایی با درونمایهای غیر واقعگرایانه است که نشان میدهد مترسک روستا توسط شخصیت اصلی فیلم عبدالله، به مثابه همزاد وی تغییر هویت مییابد و همچون موجودی زنده و هراسانگیز در باور مردم پدیدار میگردد. از سویی، ساختارِ بنای متروک روستا در پوشش بصری فیلم، نمادی از تبلور فضاییِ غرابت نگرانکننده شده است. پژوهش حاضر میکوشد با بهرهگیری از مقاله فروید، سه موقعیت فوق را با تمرکز بر فرم بازنمایی هریک در فیلم، مورد تحلیل روانکاوانه قرار دهد و بدین طریق دریابد که چگونه غرابت نگرانکننده تحت سیطرة ناخودآگاه روانی بر واقعیت بیرونی تظاهر مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سایههای بلند باد (1357)؛ زیگموند فروید؛ غرابت نگرانکننده؛ همزاد؛ آنیمیسم؛ خانه اشباح | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |