
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,876,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,541,164 |
تأثیر برنامه حرکتی منتخب بر درک مطلب و خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان ۷ تا ۹ ساله شهرستان فردوس | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.377839.1782 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه برمکی* 1؛ مهدی سهرابی2؛ علیرضا صابری کاخکی3 | ||
1معلم آموزش و پرورش | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین تأثیر برنامه حرکتی منتخب بر درک مطلب و خواندن دانشآموزان نارساخوان هفت تا نه ساله بود. جامعه هدف درمطالعه حاضر، شامل تمام دانشآموزان نارساخوان هفت تا نه ساله شهر فردوس بود. شرکتکنندگان در سه گروه تمرینات منتخب، تجربی و کنترل اختصاص یافتند.روش پژوهش از نوع نیمه تجربی باطرح پیشآزمون- پسآزمون همراه باگروه کنترل بود. درگروههای تمرینات منتخب و تجربی انجام مداخله اعمال گردید. شرکتکنندگان در دو مرحله پیش و پس از دوره تمرینی بادو آزمون درک مطلب و عملکرد خواندن ارزیابی شدند. درحالیکه دو گروه تمرینی براساس برنامه تعریفشده خود موردمداخله قرارگرفته بودند،گروه کنترل هیچ تمرینی انجام ندادند. برنامه تمرینی منتخب بهکاررفته برمبنای رویکرد بلایت مبتنی بریادگیری توجه، تعادل و هماهنگی طراحی و درچهار هفته انجام شد، بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به اختلالات خواندن، یک روز قبل از شروع تمرینات از افرادشرکتکننده خواسته شد تا به آزمون خواندن و نارساخوانی(نما) پاسخ دهند. سپس گروههای آزمایشی (برنامه تمرینی منتخب و تجربی) به مدت 4 هفته (12جلسه) دربرنامه تمرینات منتخب حرکتی شرکت کردند، دراین مدت گروه کنترل برنامۀ تمرینی هدفداری را دنبال نمیکرد. زمان تقریبی برای هر جلسهی تمرینی 70دقیقه بود که شامل 10دقیقه گرم کردن،50دقیقه تمرینات ایستگاهی (تمرینات توجه، تعادلی و هماهنگی) و 10دقیقه تمرینات سرد کردن بود. از آزمونهای پارامتریک تحلیل کوواریانس یکراهه و چند متغیره در پژوهش حاضر استفاده گردید. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان گروه تمرینات منتخب مبتنی بر رویکرد بلایت عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر در هردو متغیر داشتند. نتایج این مطالعه تأییدی برتمرینات منتخب مبتنی بررویکرد بلایت است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه حرکتی؛ درک مطلب؛ خواندن؛ دانشآموزان نارساخوان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |