
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,697 |
تعداد مقالات | 72,342 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,636,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,381,059 |
بررسی تطبیقی ماهیت دموراژ و قابلیت جمع آن با سایر خسارات دریایی | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
دوره 54، شماره 4، دی 1403، صفحه 549-570 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlq.2025.361726.1007782 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد طباطبائی نژاد* 1؛ ساناز صدیق2 | ||
1دانشیار، گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، حقوق نفت و گاز، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از شیوه های حمل ونقل دریایی اجاره کشتی است. با توجه به نقش بیبدیل عنصر زمان در این حوزه، هرگونه دیرکرد در آزاد کردن(تحویل) کشتی، موجبات ورود خسارت به مالک کشتی را فراهم میآورد. تأخیر در تحویل کشتی علل متعددی همچون عدم ترخیص بهموقع کالا و ازدحام بنادر، میتواند داشته باشد. در هر قرارداد اجارة سفری برای اجتناب از توقف اضافی کشتی و مدیریت ریسک تأخیر، مبلغی معین تحت عنوان دموراژ پیشبینی میشود. اگرچه شرایط بروز و مطالبة کرایۀ ایام توقف اضافی کشتی همواره یکی از دلایل رایج نزاع بین مالکان کشتی با اجارهکنندگان بوده، اما خسارت وارد بر مالک کشتی محدود به توقف اضافی آن نیست. در برخی مواقع تأخیر در تحویل کشتی فراتر از مدت زمان قراردادی میتواند خسارات زیادی مانند تلف کالا و یا بالا رفتن مالیات و عوارض گمرکی را برای مالک کشتی بههمراه داشته باشد. در نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی ضمن بررسی ماهیت دموراژ در نظام حقوقی کشورهای مختلف، به بررسی حقوقی رویههای قضایی ناظر بر پرداخت خسارات دریایی علاوه بر دموراژ میپردازیم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رویههای قضایی بهجز در موارد استثنایی، دموراژ را شیوهای انحصاری برای پوشش کلیۀ خسارات ناشی از معطلی کشتی در نظر میگیرند؛ بهطوریکه اگر مالک بهدنبال مطالبة ضرر و زیان واقعی خود برآید و درصدد دریافت خسارتی فراتر از مبلغ مقطوع دموراژ باشد، میباید نقض جداگانهای را ثابت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
خسارت ایام معطلی؛ خسارات معین و منجز؛ دموراژ؛ قرارداد اجارة سفری | ||
مراجع | ||
منابع
امید، هوشنگ (1353)، حقوق دریایی. ج 2، تهران، نشریة شمارة 7 مدرسۀ عالی بیمۀ تهران.
شفیعی، بهاره؛ منصوری، سعید؛ شمس، احمد (1401[الف]). تأملی بر ماهیت خسارت ناشی از تأخیر در عملیات بارگیری و تخلیة کشتی: در پرتو کنوانسیونهای هامبورگ و رتردام. فصلنامة تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، (53)، 101-122.
(17 آذر 1403)
شفیعی، بهاره؛ منصوری، سعید؛ شمس، احمد (1401[ب]). بررسی نقش تأخیر و معطلی در بارگیری کشتیها در اثربخشی تحریمهای بینالمللی: مطالعة مقایسهای جغرافیای تقنینی ایران و کنوانسیونهای بینالمللی. فصلنامة علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 12(4)، 91-107. 10.22034/jgeoq.2022.255792.2799
طباطبائینژاد، سیدمحمد؛ مداحی نسب، مصطفی (1397). اطلاعیة آمادگی و دعاوی دموراژ ناشی از آن: بررسی دکترینها و رویههای قضایی. فصلنامة مطالعات حقوق خصوصی، 48(3)، 549-565. 10.22059/jlq.2018.244011.1006949
نبی فیضی چکاب، غلام؛ هاشمیزاده، سیدعلیرضا (1391). مسئولیت پرداخت دموراژ در قراردادهای اجارة کشتی برای سفر معین. مجلة حقوق تطبیقی، 3 (1)، 111-131.
DOI: 10.22059/jcl.2012.32108
References Akarachotikavanith, W. (2015). Legal problems on demurrage in voyage charters. Master of Laws Program in Business Laws. Faculty of law, Thammasat University. Thailand. at: https://so05.tcithaijo.org/index.php/TBLJ/article/download/112713/87765 Diamar, R. P., & An Chandrawulan (2020). Charter’s Liability on Demurrage:an Indonesia’s Perspective. Transnational Business Law Journal, 1(1), 58-72. at: https://jurnal.fh.unpad.ac.id/index.php/transbuslj/article/view/285. (Accessed 21 Nov. 2023). Fazi, S., & Kees Jan RoodBergen (2018). Effects of demurrage and detention regimes on dry-port-based inland container transport". Transportation Research Part C: Emerging Technologies, (89), 1-18. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.01.012 Girvin, S. (2019). "The Obligation of Seaworthiness: Shipowner and Charterer". In Proceedings of the 25th Pan-American Conference of Naval Engineering—COPINAVAL 25. Springer International Publishing, 421-438. at: https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm?abstractid=3093178. (Accessed 8 Dec. 2023). Hardy-Ivamy, E. R. (1960). Exceptions clauses and the liability for demurrage. The Modern Law Review, 23(4), 437-440. at: https://www.researchgate.net/profile/Tran-Nguyen-Giang/publication/350896532_NOTES_OF_CASES/links/60795f89907dcf667ba1a781/NOTES-OF-CASES.pdf. (Accessed 18 Dec. 2023). Κοκκόρη, Καλλιόπη Π. (2013). Laytime and demurrage. Master's diss., University of Piraeus (Greece) at: https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/bitstream/handle/unipi/5281/Kokkori.pdf?sequence=2. (Accessed 28 November. 2023). Kokpan, B. S. (2017). Re-Appraising the Concept of Laytime in Charterparties. Journal of Property Law and Contemporary, 6(1), 1-16.at: https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm?abstractid=3819800 (Accessed 28 October. 2023). Madge, P. (1974). A Fresh Look at Demurrage in English Law. Arbitration: The International Journal of Arbitration, Mediation and Dispute Management, 41(3), 150-173. at: https://kluwerlawonline.com/api/Product/CitationPDFURL?file=Journals%5CAMDM%5CAMDM1974031.pdf (Accessed 20 December. 2023). Nasirian, Y. (2013). Revisions in the concept of commencement of laytime and demurrage–Laytime and demurrage clauses in international sale contracts. JASM01 Master Thesis Maritime Law 30 higher education credits. at: https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3865263/file/3865266.pdf (Accessed 31 Oct. 2023). Obeidat, Y. M. G. (2004). The penalty clause in English law: a critical analysis and comparison with Jordanian law. Doctoral Dissertation. University of Leeds. at: https://etheses.whiterose.ac.uk/11265/1/412029.pdf. (Accessed 18 December. 2023). Padayachee, C., & Naude, M. J. (2021). Laytime and demurrage implications in voyage cgarterparties for cgemical tankers. International Journal of Innovation and Sustainable Development. 15(4), 496-516. at: https://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJISD.2021.118420 (Accessed 3 Dec. 2023). Peel, E. (2022). The scope of a demurrage clause. Law Quarterly Review, (138), 1-5. at: https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:1b73dc0c-05c0-4408-9233-f3b5cb24028e/files/r2227mq29q. (Accessed 7 Dec. 2023). Plomaritou, E. (2014). A review of shipowner’s & charterer’s obligations in various types of charter. Journal of Shipping and Ocean Engineering, (4), 307-321. at: https://davidpublisher.com/Public/uploads/Contribute/550a993f0831a.pdf (Accessed 24 Oct. 2023). Storms, K., Christa Sys, Thierry Vanel slander, and Ruben Van Deurne (2023). Demurrage and detention: from operational challenges towards solutions. Journal of Shipping and Trade, 8(1), 1-31. Shttps://doi.org/10.1186/s41072-023-00132-1. Shafiei, B., Mansoori, S., & Shams, A. (2022). Investigation the role of delays and detention in loading ships in the effectiveness of international sanctions: A comparative study of the legislative geography of Iran and international convention. Quarterly of Geography (Regional Planning), 12(3),91-107. 10.22034/jgeoq.2022.255792.2799[in Persian]
Tabatabaei Nejad, M., & Maddahinasab, S.M. (2018). Notice of readiness and resulting demurrage claims: A review of doctrines and case law.journal of Private law studies, 48(3), 549-565. 10.22059/jlq.2018.244011.1006949. [in Persian] Wells, M. J. (2008). Demurrage and the Availability of General Damages. Australian and New Zealand Maritime Law Journal, 22(1), 76-88. at: https://maritime.law.uq.edu.au/index.php/anzmlj/article/download/1349/1227. (Accessed 29 Dec. 2023). Sun, Q., Meng, Q., & Chou, M. C. (2021). Optimizing voyage charterparty (VCP) arrangement: Laytime negotiation and operations coordination. European Journal of Operational Research, 291(1), 263-270. at: https://www.academia.edu/download/104473997/j.ejor.2020.09.03220230723-1-ud7b9l.pdf (Accessed 15 Nov. 2023). Todd, P. (2016). Principles of the Carriage of Goods by Sea. Routledge. at: https://static2.tinn.ir/servev2/YU6zp4kEPKeo/hhF3zQUm1m4,/Principles+of+the+Carriage+of+Goods+by+Sea.pdf. (Accessed 3 Dec. 2023). Yu, M., Jan C., Fransua, and Chung-Yee Lee (2018). Detention decisions for empty containers in the hinterland transportation system. Transportation Research Part B: Methodological, 110, 188-208. DOI: 10.1016/j.trb.2018.02.007
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |