
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,207,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,035,712 |
کشف ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی: یک مطالعۀ پدیدارشناختی توصیفی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 15-26 اصل مقاله (544.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.350766.644435 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا محسنی اژیه1؛ احمد عابدی* 2؛ سالار فرامرزی1؛ ساره کرمی3 | ||
1گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3گروه مشاوره، روانشناسی تربیتی و مبانی آموزشی، دانشگاه ایالتی میسیسیپی، ایالت میسیسیپی، ایالات متحده آمریکا. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف کشف ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی انجام گرفت. بدینمنظور از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل معلمان مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در سال 1401 بود. نمونۀ پژوهش از بین معلمان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و تا اشباع دادهها ادامه یافت. برایناساس، با 21 نفر (8 مرد و 13 زن) مصاحبۀ 30 تا 45 دقیقهای صورت گرفت. برای فهم عمیق از درک معلمان مدارس استعدادهای درخشان، از مصاحبۀ عمیق به شیوۀ گفتگوی دوطرفه استفاده شد. دادهها با الگوی ششمرحلهای براون و کلارک تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی اعتبارسنجی، از معیارهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا استفاده شد. یافتهها نشان داد ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی شامل سه مضمون اصلی مهارتهای شناختی و عقلانی، مهارتهای ارتباطی و بینفردی و شفقت و مراقبت نسبت به دیگران است. براساس این یافتهها میتوان گفت جنبههایی از خردمندی در ادراک معلمان قابلمشاهده است و بر جنبههایی از آن برمبنای پیشینه تأکید نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ خردمندی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
References Ardelt, M. (2011). "The measurment of wisdom: A commentary on Taylor, Bates, and Webster’s comparison of the SAWS and 3D-WS". Experimental Aging Research, 37(2): 241-255. https://doi.org/10.1080/0361073X.2011.554509 Ardelt, M. (2024). Wisdom development and self-transcendence: A merging of self and other. Possibility Studies & Society, 2(2), 191-196. https://doi.org/10.1177/27538699241233092 Ardelt, M., & Bruya, B. (2021). Three-dimensional wisdom and perceived stress among college students. Journal of Adult Development, 28(2), 93-105. https://doi.org/10.1007/s10804-020-09358-w Ardelt, M., Achenbam, W. A., & Oh, H. (2013). The paradoxical nature of personal wisdom and its relation to human development in the reflective, cognitive, and affective domains, In: M. Ferrari & N. Weststrate (Eds.), The scientific study of personal wisdom. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7987-7_13 Beadle, J. N., Sheehan, A. H., Dahlben, B., & Gutchess, A. H. (2015). Aging, empathy, and prosociality. The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 70(2), 215–24. https://doi.org/10.1093/geronb/gbt091 Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Brezina, I. (2010). Folk conceptions of wise person's personality in Asian cultures. Studia Psychologica, 52(4), 347. https://psycnet.apa.org/record/2011-03291-012 Ghahremani, M., Karami, S., & Balcaen, P. (2017). Pentagram of habits: Considering science teachers’ conceptions of “habits of mind” associated with critical thinking in several of Iran’s special gifted schools. Gifted and Talented International, 32(1), 3-26. https://doi.org/10.1080/15332276.2017.1397901 Glück, J. (2020). Intelligence and wisdom. In R. J. Sternberg (Ed.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 1140–1158). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108770422.048 Grimm, S. R. (2015). Wisdom. Australasian Journal of Philosophy, 93(1), 139–54. https://doi.org/10.1080/00048402.2014.937449 Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233–252. https://doi.org/10.1007/BF02765185 Hu, C. S., Ferrari, M., Liu, R. D., Gao, Q., & Weare, E. (2018). Mainland Chinese implicit theory of wisdom: Generational and cultural differences. The Journals of Gerontology: Series B, 73(8), 1416-1424. https://doi.org/10.1093/geronb/gbw157 Karami, S. (2020). Development and Validation of Perception of Wisdom Exploratory Rating Scale (POWER Scale): An Instrument to Examine Teachers' Perception of Wisdom. Doctoral dissertation, Purdue University Graduate School). Link Karami, S., Ghahremani, M., Parra-Martinez, F. A., & Gentry, M. (2020). A polyhedron model of wisdom: A systematic review of the wisdom studies in psychology, management and leadership, and education. Roeper Review, 42(4), 241-257. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1815263 Kütük, H., Hatun, O., Ekşi, H., & Ekşi, F. (2023). Investigation of the relationships between mindfulness, wisdom, resilience and life satisfaction in Turkish adult population. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 41(3), 536-551 https://doi.org/10.1007/s10942-022-00468-w Lin, H., & Wang, F. (2024). Reliability generalization meta-analysis of seven wisdom self-rating scales from 2004 to 2023. Journal of Psychoeducational Assessment,42(1), 1-19. https://doi.org/10.1177/07342829241233789 Staudinger, U. M., & Glück, J. (2011). Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field. Annual Review of Psychology, 62, 215-241. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.121208.131659 Sternberg, R. J. (2017). ACCEL: A new model for identifying the gifted. Roeper Review, 39(3), 152-169. https://doi.org/10.1080/02783193.2017.1318658 Sternberg, R. J. (2019a). Race to Samarra: The critical importance of wisdom in the world today. In R. J. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge handbook of wisdom (pp. 3–9). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108568272.002 Sternberg, R. J. (2019b). Where have all the flowers of wisdom gone? An analysis of teaching for wisdom over the years. In: R. Sternberg, H. Nusbaum, & J. Glück (Eds.), Applying wisdom to contemporary world problems (pp. 1-19). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20287-3_1 Sternberg, R. J., & Ambrose, D. (Eds.). (2021). Conceptions of giftedness and talent. London, UK: Palgrave Macmillan. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-56869-6 Sternberg, R. J., & Karami, S. (2021a). A 4W model of wisdom and giftedness in wisdom. Roeper Review, 43(3), 153-160. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.1923596 Sternberg, R. J., & Karami, S. (2021b). What is wisdom? A unified 6P framework. Review of General Psychology, 25(2), 134-151. https://doi.org/10.1177/1089268020985509 Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. (2018). Theories and conceptions of giftedness. In: S. Pfeiffer (Eds.), Handbook of giftedness in children (pp. 29-47). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77004-8_3 Wang, Z. D., Wang, Y. M., Li, K., Shi, J., & Wang, F. Y. (2021). The comparison of the wisdom view in Chinese and Western cultures. Current Psychology, 41, 8032-8043. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01226-w Webster, J. D. (2019). Self-report wisdom measures: Strengths, limitations, and future directions. In R. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge handbook of wisdom (pp. 297–320). Cambridge University Press. Weststrate, N. M., Bluck, S., & Glück, J. (2019). Wisdom of the crowd: exploring people's conceptions of wisdom. In R. J. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge handbook of wisdom (pp. 97–121). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108568272.006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |