
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,922,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,328 |
تدوین مُدل پارادایمی توسعهی شایستگیهای آموزشیِ معلمانِ دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1403 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2025.380130.3341 | ||
نویسندگان | ||
منتظر حسین سابط اسماعیل،1؛ وحید ساعت چیان* 2؛ اسماعیل عبد زید عاشور3؛ جواد غلامیان4؛ فرزانه تقیان5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
2گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)- مشهد- ایران | ||
3دانشگاه مستنصریه | ||
4دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
5گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده ی علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش، تدوین مُدل پارادایمی توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق بود. این پژوهشِ کاربردی، از نظر شیوهی جمعآوری اطلاعات، توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوهی اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. بهمنظور جمعآوری دادهها از 16 مقاله و مصاحبه با 9 نفر از نخبگان، و سپس از روش استراوس و کوربین بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده، استفاده شد. برای عوامل علی 116 مفهوم، 9 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (عوامل سازمانی، عوامل درون فردی و عوامل شغلی)، برای عوامل مداخلهگر 73 مفهوم، 8 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توجه به خود و دیگران، صلاحیتهای آموزشی و تواناییهای معلم)، برای عوامل زمینهای 89 مفهوم، 9 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (علاقه به رشته، داشتههای شخصی و میزان تلاش معلم)، برای راهبردها 72 مفهوم، 7 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توسعهی دانش شخصی، توجه به آموزش و کلاس درس و رشد و توسعهی دانشجویان) و برای دستاوردها 24 مفهوم، 6 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (توسعهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، بهبود کیفیت زندگی و پرورش صفات اخلاقی) و مجموعاً 374 مفهوم، 39 زیرمقوله و 15 مقولهی اصلی مربوط به توسعهی شایستگیهای آموزشی معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی در عراق، شناسایی شد. میتوان دریافت که معلمان دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور عراق علاوه بر رشد، بهبود و توسعهی شایستگیهای آموزشی خود، باید رشد و توسعهی دانشجویان را نیز مدنظر قرار داده و همواره تلاش نمایند تا با توسعهی دانش شخصی خود، بهترین و تازهترین مطالب آموزشی را در اختیار آنان قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان تربیتبدنی؛ توسعهی علوم ورزشی؛ رشد و توسعهی دانشجویان؛ کشور عراق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |