
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,189,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,020,365 |
تأثیر آموزش مبتنی بر هنردرمانی بر سرعت پردازش شنوایی، سرعت پردازش دیداری، حافظۀ کاری و شناخت عمومی بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 16، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 283-301 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.343886.644285 | ||
نویسندگان | ||
رضوانه قربانی رنجبرزاده1؛ نوید خالصی2؛ ساناز دهقان مروستی* 3 | ||
1گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
2گروه گرافیک و نقاشی، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
3استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مطالعۀ تأثیر آموزش مبتنی بر هنردرمانی بر سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) بود. روش پژوهش کارآزمایی بالینی نیمهتجربی و طرح پیشآزمون-پسآزمون تکگروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ مورد مطالعه شامل 319 بیمار مراجعهکننده به درمانگاه بیماریهای خاص بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهرستان رفسنجان از توابع استان کرمان در سال 1397 بود. 40 نفر از بیماران زن با درنظرگرفتن ملاکهای ورود و خروج، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس ارزیابی سرعت پردازش شنیداری و حافظۀ کاری (PASAT)، ارزیابی سرعت پردازش بینایی و حافظۀ کاری اسمیت (SDMT) و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی فالستین، فالستین و مکهوچ (MMSE) بودند. کلاسهای گروه آزمایشی در 14 جلسۀ 45 دقیقهای دو روز در هفته و کلاسهای گروه کنترل طی 14 جلسه برگزار شد. آزمونهای آماری برای تجزیه و تحلیل دادهها ویلکاکسون و تحلیل کوواریانس تکمتغیره با نرمافزار SPSS نسخۀ 20 بود. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر هنردرمانی سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی را افزایش میدهد. جلسات آموزش مبتنی بر هنردرمانی 21 درصد از واریانس شناخت عمومی را توضیح میدهد. میتوان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر هنردرمانی، سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی بیماران اماس را بهبود میبخشد. پیشنهاد میشود آموزش مبتنی بر هنردرمانی در کلینیکهای روانشناسی بهعنوان درمان توانبخشی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر هنردرمانی؛ سرعت پردازش دیداری؛ سرعت پردازش شنیداری؛ شناخت عمومی؛ مالتیپل اسکلروزیس | ||
مراجع | ||
ادوارد. ب. (1401). طراحی با سمت راست مغز. ترجمۀ عربعلی شروه. تهران: مارلیک
آذین، م.، و هاشمی، ب. (1398). مقایسۀ سرعت پردازش اطلاعات در بیماران مولتیپل اسکلروزیس با Symbol Digit Modalities Test و Paced Auditory Serial Addition Test پنجمین کنگرۀ کشوری کمیتۀ تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 12 آذر 1398، رفسنجان، ایران. https://civilica.com/doc/997526
اسمعیلی پور، س.، نرماشیری، س.، و رقیبی، م. (1395). اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر افسردگی،اضطراب و استرس زنان مبتلا به ام. اس شهرستان زاهدان. نهمین کنگرۀ بینالمللی رواندرمانی (اجلاس آسیایی در بستر ارزش های فرهنگی)، 28 اردیبهشت 1395، تهران، ایران. https://civilica.com/Doc/557009/
حمیدی، ف. (1391). ساخت و اعتباریابی مقدماتی آزمون سنجش عملکرد شناختی مغز با تاکید بر نقش سن در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 13(4)، 83-71. https://sanad.iau.ir/Journal/jsrp/Article/891324
سیداحمدی زاویه، س.، و رحیمی پاشاکولایی، م. (1402). مقدمه ای بر جریان هنر درمانی و نظام اخلاقی حاکم بر آن. مجلۀ تعالی بالینی، 13(2)، 20-1. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-782-fa.html
سیدیان، م.، فلاح، م.، نوروزیان، م.، نجات، س.، دلاور، ع.، و قاسم زاده، ح. (1386). تهیه و تعیین اعتبار نسخۀ فارسی آزمون کوتاه وضعیت ذهنی. مجلۀ علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 25(4)، 414-408. http://jmciri.ir/article-1-1170-fa.html
نجاتی، و.، علی پور، ف.، و پورشهریار، ح. (1396). آزمون حافظۀ کاری جمع اعداد دیداری متوالی: طراحی نسخۀ فارسی و بررسی ویژگی های روانسنجی آن در نمونهای از کودکان ایرانی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۹(۴)، 82-75. http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1316-fa.html
ReferencesAmerican Art Therapy Association.(2015). How to proceed when you believe someone is misrepresenting him/herself as an art therapist. https://arttherapy.org/about-art-therapy/ Azevedo, G, E., & Filippovich, Y, S. (2020). How art therapy supports development of self-consciousness. The Collection of Humanitarian Studies, (3), 18-23. https://doi.org/10.21626/j-chr/2020-3(24)/3 Azin, M., & Hashemi, B. (2019). Comparison of information processing speed in multiple sclerosis patients with symbol digit modalities test and paced auditory serial addition test. 5th congress of student research committee of Rafsanjan University of Medical Sciences papers, 4 Decamber 2019, Rafsanjan, Kerman, Iran. https://en.civilica.com/doc/997526/ (In Persian) Baynova, M., Maslikov, V., Polyakova, S., Palekhova, P.,& Sulyagina, J. (2020). The use of art therapy in conflictology in education. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 410-416. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2020.080211 Benedict, R. H. B., Amato, M. P., DeLuca, J., & Geurts, J. J. G. (2020). Cognitive impairment in multiple sclerosis: Clinical management, MRI, and therapeutic avenues. The Lancet Neurology, 19(10), 860–871. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(20)30277-5. Benedict, R. H., DeLuca, J., Phillips, G., LaRocca, N., Hudson, L. D., Rudick, R., & Multiple Sclerosis Outcome Assessments Consortium (2017). Validity of the symbol digit modalities test as a cognition performance outcome measure for multiple sclerosis. Multiple sclerosis, 23(5), 721–733. https://doi.org/10.1177/1352458517690821 Bolwerk, A., Andrick, J, M., Lang, F, R., Dorfler, A., & Maihofner, C. (2014). How art changes your brain: Differential effects of visual art production and cognitive art evaluation on functional brain connectivity. Plos One, 9(7), E101035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0101035 Bosman, J. T., Bood, Z. M., Scherer-Rath, M., Dörr, H., Christophe, N., Sprangers, M. A. G., & van Laarhoven, H. W. M. (2021). The effects of art therapy on anxiety, depression, and quality of life in adults with cancer: A systematic literature review. Supportive care in cancer, 29(5), 2289–2298. https://doi.org/10.1007/s00520-020-05869-0 Chiaravalloti, N. D., Goverover, Y., Costa, S. L., & DeLuca, J. (2018). A pilot study examining speed of processing training (SPT) to improve processing speed in persons with multiple sclerosis. Frontiers in Neurology, 9, 685. https://doi.org/10.3389/fneur.2018.00685 Compston, A., & Coles, A. (2008) Multiple sclerosis. The Lancet, 372, 1502-1517. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(08)61620-7 Costa, S. L., Genova, H. M., DeLuca, J., & Chiaravalloti, N. D. (2017). Information processing speed in multiple sclerosis: Past, present, and future. Multiple Sclerosis, 23(6), 772–789. https://doi.org/10.1177/1352458516645869 Denney, D. R., Gallagher, K. S., & Lynch, S. G. (2011). Deficits in processing speed in patients with multiple sclerosis: Evidence from explicit and covert measures. Archives of Clinical Neuropsychology, 26(2), 110–119. https://doi.org/10.1093/arclin/acq104. Donzé, C., & Massot, C. (2021). Rehabilitation in multiple sclerosis in 2021. Presse Medicale, 50(2), 104066. https://doi.org/10.1016/j.lpm.2021.104066 Edwards, B. (2016). Design with the right side of the brain. Translated by Arab Ali Sherveh. Tehran: Marlik Publications. (In Persian). Eshaghi, A., Riyahi-Alam, S., Roostaei, T., Haeri, G., Aghsaei, A., …., & Sahraian, M. A. (2012). Validity and reliability of a Persian translation of the Minimal Assessment of Cognitive Function in Multiple Sclerosis (MACFIMS). The Clinical Neuropsychologist, 26(6), 975–984. https://doi.org/10.1080/13854046.2012.694912 Folstein, M., Folstein, S. E., & McHugh, P. R. (1975). “Mini-mental state” a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of Psychiatric Research, 12(3), 189–198. https://doi.org/10.1016/0022-3956(75)90026-6 Fox, R. J., Bethoux, F., Goldman, M. D., & Cohen, J. A. (2006). Multiple sclerosis: Advances in understanding, diagnosing, and treating the underlying disease. Cleveland Clinic Journal of Medicine, 73(1), 91–102. https://doi.org/10.3949/ccjm.73.1.91 Freiha, J., Riachi, N., Chalah, M. A., Zoghaib, R., Ayache, S. S., & Ahdab, R. (2020). Paroxysmal symptoms in multiple sclerosis-A Review of the literature. Journal of Clinical Medicine, 9(10), 3100. https://doi.org/10.3390/jcm9103100 Gambrel, L. E., Burge, A., & Sude, M. E. (2020) Creativity, acceptance, and the pause: A case example of mindfulness and art in therapy with an adolescent. Journal of Creativity in Mental Health, 15(1), 81-89. https://doi.org/10.1080/15401383.2019.1640151 Gatti, R., Tettamanti, A., Lambiase, S., Rossi, P., & Comola, M. (2015). Improving hand functional use in subjects with multiple sclerosis using a musical keyboard: A randomized controlled trial. Physiotherapr Research International, 20(2), 100–107. https://doi.org/10.1002/pri.1600 Gronwall, D., Wrightson, P., & McGinn, V. (1997). Effect of mild head injury during the preschool years. Journal of the International Neuropsychological Society, 3(6), 592–597. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9448372/ Guseva, M. E, Matvievskaya, O. V., & Boyko, A. N. (2021a). Art therapy possibilities in the complex treatment of patients with multiple sclerosis. Neurology, Neuropsychiatry, Psychosomatics, 13(1S), 45-49. https://doi.org/10.14412/2074-2711-2021-1S-45-49 Guseva, M. E., Matveevskaya, O. V., Sivertseva, S. A., & Boyko, O. V. (2021b). Possibilities of art therapy and color therapy in the rehabilitation of multiple sclerosis. S.S. Korsakova Journal of Neurology and Psychiatry, 121(7-2), 49–55. https://doi.org/10.17116/jnevro202112107249 Haeyen, S. (2019). Strengthening the healthy adult self in art therapy: Using schema therapy as a positive psychological intervention for people diagnosed with personality disorders. Frontiers in Psychology, 10, 644. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00644 Hamidi, F. (2013). Preliminary construction and validation of cognitive brain function assessment test emphasizing on age among university students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 13(4), 71-83. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/891324 (In Persian) Hancock, L., Bruce, J., Bruce, A, S., Lynch, Sh, G. (2015). Processing speed and working memory training in multiple sclerosis: A double-blind randomized controlled pilot study. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 37(2), 113-127. https://doi.org/10.1080/13803395.2014.989818 Hechenberger, S., Helmlinger, B., Ropele, S., Pirpamer, L., Bachmaier, G., Damulina, A., Pichler, A., Khalil, M., Enzinger, C., & Pinter, D. (2022). Information processing speed as a prognostic marker of physical impairment and progression in patients with multiple sclerosis. Multiple Sclerosis and Related Disorders, 57, 103353. https://doi.org/10.1016/j.msard.2021.103353 Hunt, L., Nikopoulou-Smyrni, P., & Reynolds, F. (2014). "It gave me something big in my life to wonder and think about which took over the space … and not MS": Managing well-being in multiple sclerosis through art-making. Disability and Rehabilitation, 36(14), 1139–1147. https://doi.org/10.3109/09638288.2013.833303 Ismailpour, S., Normashiri, S., & Raqibi, M. (2016). The effectiveness of group art therapy on depression, anxiety and stress in women with MS in Zahedan, 9th International Congress on Psychotherapy (Asian summit in the context of cultural values), Tehran. iran. Https://Civilica.Com/Doc/557009. (In Persian) Kalmar, J. H., & Chiaravalloti, N. D. (2008). Information processing speed in multiple sclerosis: A primary deficit? In J. DeLuca & J. H. Kalmar (Eds.), Information processing speed in clinical populations (pp. 153–172). Taylor & Francis. https://psycnet.apa.org/record/2007-10430-007 Karimi, S., Andayeshgar, B., & Khatony, A. (2020). Prevalence of anxiety, depression, and stress in patients with multiple sclerosis in Kermanshah-Iran: A cross-sectional study. BMC Psychiatry. 20, 166. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02579-z Kim, M. K., & Kang, S. D. (2013). Effects of art therapy using color on purpose in life in patients with stroke and their caregivers. Yonsei Medical Journal, 54(1), 15–20. https://doi.org/10.3349/ymj.2013.54.1.15 Lee, K. H., & Lee, S. (2020). The effect of color therapy program on psychological characteristics and color expression of adolescents. Fashion & Textile Research Journal, 22(6), 789-802. https://doi.org/10.5805/SFTI.2020.22.6.789 Moore, K. S., Peterson, D. A., O'Shea, G., McIntosh, G. C., & Thaut, M. H. (2008). The effectiveness of music as a mnemonic device on recognition memory for people with multiple sclerosis. Journal of Music Therapy, 45(3), 307–329. https://doi.org/10.1093/jmt/45.3.307 Nejati, V., Alipour, F., & Pour Shahriar, H. (2018). Paced auditory serial addition task as a measure of working memory: Designing the persian version and evaluating the psychometric properties in iranian children. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 9(4), 75-82. http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1316-en.html (In Persian) Oreja-Guevara, C., Ayuso Blanco, T., Brieva Ruiz, L., Hernández Pérez, M. Á., Meca-Lallana, V., & Ramió-Torrentà, L. (2019). Cognitive dysfunctions and assessments in multiple sclerosis. Frontiers in Neurology, 10, 581. https://doi.org/10.3389/fneur.2019.00581 Pantoni, L., Poggesi, A., & Inzitari, D. (2007). The relation between white-matter lesions and cognition. Current Opinion in Neurology, 20(4), 390–397. https://doi.org/10.1097/WCO.0b013e328172d661 Pongan, E., Tillmann, B., Leveque, Y., Trombert, B., …., & LACMé Group (2017). Can musical or painting interventions improve chronic pain, mood, quality of life, and cognition in patients with mild alzheimer's disease? Evidence from a randomized controlled trial. Journal of Alzheimer's Disease, 60(2), 663–677. https://doi.org/10.3233/JAD-170410 Rao, D. S., Prasad, J. R., Krishnamacharlu, E., & Krishna, N. (1989). Effect of replacing maize grain with groundnut haulms on the performance, nutrient utilization and carcass traits in native Pigs. Indian Journal of Animal Nutrition, 6(3), 234-239. https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:ijan&volume=6&issue=3&article=008 Realdon, O., Serino, S., Savazzi, F., Rossetto, F., Cipresso, P., …., & Baglio, F. (2019). An ecological measure to screen executive functioning in MS: The picture interpretation test (PIT) 360. Scientific Reports, 9(1), 5690. https://doi.org/10.1038/s41598-019-42201-1 Salgado, R., & de Paula Vasconcelos, L. A. (2010). The use of dance in the rehabilitation of a patient with multiple sclerosis. American Journal of Dance Therapy, 32(1), 53–63. https://doi.org/10.1007/s10465-010-9087-x Schmid, W. (2005). “Swing in my brain”: Active music therapy for people living with multiple sclerosis. In: D. Aldridge (Ed), Music therapy & neurological rehabilitation: Performing health (pp 161–88). London: Jessica Kingsley Publishers. Schmid, W. (2006). Maintaining dialogue: Active music therapy for people living with multiple sclerosis. Music Therappy Today (Online), 8, 77–98. Available at: https://soundconnectionsmt.ca/docs/Active%20MT%20with%20MS.pdf Seyed Ahmadi Zavieh, S. S., Rahimipashakolaii, M. (2023). An introduction to art therapy trend and ethical system governing it. Clinical Excellence, 13(2), 1-20. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-782-en.html (In Persian) Seyedian, M., Falah, M., Nourouzian, M., Nejat, S., Delavar, A., & Ghasemzadeh, H. A. (2008). Validity of the farsi version of mini-mental state examination. Journal of Medical Council of Iran, 25(4), 408-414. http://jmciri.ir/article-1-1170-fa.html (In Persian) Smith, A. (1973). Symbol digit modalities test: Manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services. https://doi.org/10.1037/t27513-000 Solaro, C., Gamberini, G., & Masuccio, F.G. (2018). Depression in multiple sclerosis: Epidemiology, aetiology, diagnosis and treatment. CNS Drugs, 32, 117–133. https://doi.org/10.1007/s40263-018-0489-5 Tong, J., Yu, W., Fan, X., Sun, X., Zhang, J., Zhang, J., & Zhang, T .(2021) Impact of group art therapy using traditional Chinese materials on self-efficacy and social function for individuals diagnosed with schizophrenia. Frontiers in Psychology, 11, 571124. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.571124 van Geest, Q., Douw, L., van 't Klooster, S., Leurs, C. E., .…, & Hulst, H. E. (2018). Information processing speed in multiple sclerosis: Relevance of default mode network dynamics. NeuroImage. Clinical, 19, 507–515. https://doi.org/10.1016/j.nicl.2018.05.015 Weiskittle, R. E., & Gramling, S. E. (2018). The therapeutic effectiveness of using visual art modalities with the bereaved: a systematic review. Psychology Research and Behavior Management, 11, 9–24. https://doi.org/10.2147/PRBM.S131993 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |