
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,617,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,407,160 |
مطالعه مولفههای پست مدرنیست در سینمای معاصر ایران (موردپژوهی فیلمهای شیرین و فروشنده) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403 اصل مقاله (2.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.383070.615945 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ پژمان بصیری زاده2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشگاه کمالالملک نوشهر، ایران، نوشهر | ||
چکیده | ||
مدرنیته با گسست از سنت پا به عرصه گذاشت اما در دوره پست مدرنیسم نتایج و المانهایی آن مورد تردید و بازنگری قرار گرفت. سینما نیز بعنوان رسانهای پویا در جهان متاثر از مولفههای پست مدرنیسم تحول یافته است. گفتمان دوره پست مدرن با مولفههایی چون گسست زمان، فروپاشی کلان روایتها، بینامتنیت، عدم قطعیت و از بین رفتن مرز واقعیت و هنر در دهه 90 میلادی به انحای گوناکون در سینما بازنمود داشته است. سینمای ایران نیز مستثنی نبوده و بررسی مولفههای پست مدرن در آن مورد توجه و ضروری به نظر میرسد. از این روی مساله اصلی پژوهش حاضر بررسی مولفههای سینمای پست مدرن در سینمای ایران است. این تحقیق با هدفی کاربردی و به روش کیفی با رویکردی توصیفی تحلیلی و بر مبنای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای به شیوه مطالعه موردی انجام شده است. بدینسان فرهنگ و وضعیت پست مدرنیسم با تاکید بر آرای نظریه پردازانی چون لیوتار، بودریار، کریستوا ، لکان بررسی میشود و سپس جهت آشکارسازی مسئله پژوهش دو فیلم از سینمای معاصر ایران به نام شیرین، فروشنده از موارد مطلوب گزینش شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایح حاصله نشان از آن دارد مولفههای پست مدرن در هر دو فیلم قابل توجه است. | ||
کلیدواژهها | ||
پست مدرنیسم؛ سینمای پست مدرن؛ بینامتنیت؛ عدم قطعیت؛ کلان روایت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |