
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,788 |
تعداد مقالات | 73,126 |
تعداد مشاهده مقاله | 133,103,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 104,127,372 |
مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ گروهی به روش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان متوسطۀ دوم | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 115-134 اصل مقاله (837.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.337055.644161 | ||
نویسندگان | ||
حسین ایلانلو1؛ صدیقه احمدی* 2؛ کیانوش زهراکار1 | ||
1گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ گروهی به روش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطۀ شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. برای اجرای پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. 45 نفر از دانشآموزان (15 نفر در هر گروه) بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ اهمالکاری تحصیلی (PASS) و پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و اندازهگیری مکرر با نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. نتایج بیانگر این است که تفاوت میانگین متغیر اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بین دو گروه تحت درمان با گروه کنترل معنادار است (0.01>p). درنتیجه هردو درمان شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراشناختی در کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان و اعتیاد به اینترنت تأثیر معنیداری دارند. مقایسۀ گروههای پسآزمون و پیگیری حاکی از این بود که تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراشناختی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان در طولانیمدت پایدار است (0.05<p). همچنین براساس نتایج آزمون تعقیبی LSD تفاوت میانگین متغیر اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بین دو گروه تحت درمان قرارگرفته بهترتیب با سطح معنیداری 0.61 و 0.59 غیرمعنادار است (0.05<p). با توجه به اثربخشی یکسان دو درمان در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی، مشاوران میتوانند از هردو درمان در درمان دانشآموزان مبتلا به اهمالکاری و اعتیاد به اینترنت استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به اینترنت؛ اهمالکاری تحصیلی؛ درمان فراشناختی؛ شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی؛ مشاورۀ گروهی | ||
مراجع | ||
احمدی، م.، نیکمنش، ز.، و فرنام، ع. (1400). اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان. مجله علمی پژوهان، 19(4)، 9-1. http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html
آقاسی، ف.، فرهادی، ه.، و آقایی، ا. (1398). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر عزتنفس و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر. پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(63)، 162-152. https://doi.org/10.30486/jsre.2019.1866936.1383
بابایی نادینلویی، ک.، میکاییلی منیع، ف.، پزشکی، ه.، بافنده، ح.، و عبدی، ح. (1396). رابطۀ ذهنآگاهی و فراهیجان در پیشبینی تنظیم هیجانی-شناختی پرستاران تازهکار. نشریۀ پرستاری ایران، ۳۰(۱۰۵)، 22-11. http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11
بوردیک، د. (1396). راهنمای عملی درمان ذهنآگاهی برای کودکان و نوجوانان. ترجمۀ غلامرضا منشئی، مسلم اصلیآزاد، الله حسینی و پریناز طیبی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) (تاریخ انتشار کتاب به زبان اصلی، 2014).
پناهی، ر. (1397). رابطۀ احساس تنهایی و سبکهای دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان متوسطۀ دورۀ دوم ناحیۀ دو تبریز. پایاننامۀ کارشناسیارشد رشتۀ روانشناسی، دانشگاه پیام نور تبریز.
تمدنی، م.، حاتمی، م.، و هاشمیرزینی، ه. (1390). خودکارآمدی عمومی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 6(17)، 85-66. https://jep.atu.ac.ir/article_2283.html
جعفری ندرآبادی، م. (1397). بررسی رابطۀ بین میزان وابستگی به فضای مجازی با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامۀ جامعهشناسی آموزش و پرورش، 8(1)، 45-30. magiran.com/p1850665
چوپانی، م.، و کرمی، م. (1398). شیوعشناسی آسیبهای روانی- اجتماعی مبتنی بر چرخۀ زندگی خانوادگی در شهر تهران. طرح پژوهشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران.
حامدی، م.، میرزائیان، ب.، و حسنزاده، ر. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله ایدههای نوین روانشناختی، 1(1)، 20-11. http://jnip.ir/article-1-46-fa.html
حمیدی، ف.، نجفآبادی، م.، و نمازیان، ث. (1394). بررسی رابطۀ بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه. فصلنامۀ فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 10-1. https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818
خانجانی، م.، قنبری، ف.، و نعیمی، ا. (1397). بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبکهای تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(37)، 142-121. https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655
داراسیان سلماسی، آ.، و رضاخانی، س. (1397). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس افسردگی و هیجانخواهی در دختران دانشآموز. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(32)، 116-93. https://doi.org/10.22111/jeps.2018.4420
دلاور، ع. (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
رفعت، ع.، نوروزی، ن.، خادمی، م. ج.، و راشدی، و. (1392). احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجلۀ علمی پژوهان، ۱۱(۴)، 55-51. http://psj.umsha.ac.ir/article-1-58-fa.html
زارعی، ل.، و خشوعی، م. س. (1395). رابطۀ اهمالکاری با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 22(3)، 130-113. https://journal.irphe.ac.ir/article_702906.html
سپهوندی، م. ع.، سبزیان، س.، گراوند، ی.، بیرانوند، س.، و پیرجاوید، ف. (1395). اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اصفهان. فصلنامۀ رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 80-63. https://doi.org/10.22108/nea.2016.21058
سلگی، ز.، و ویسی، ر. (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر حساسیت اضطرابی، خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان دچار نارسانویسی. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 12(4)، 594-573. https://apsy.sbu.ac.ir/article_97183.html
شاملی، م. ح.، معتمدی، ع. ا. و برجعلی، ا. (1397). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اعتیاد به بازیهای اینترنتی با میانجیگری متغیرهای خودکنترلی و هیجانخواهی در نوجوانان پسر. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 161-137. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.25865.1635
شهبازیان خونیق، آ.، مصرآبادی، ج.، و فرید، ا. (1397). نقش اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در فرسودگی تحصیلی دانشآموزان. رویش روانشناسی، ۷(۱۰)، ۱۹۸-۱۸۳. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1397.7.10.15.2
شیخ الاسلامی، ع. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(3)، 84-65. https://doi.org/10.22098/jsp.2017.585
عاشوری، ا. (1398). اثربخشی درمان فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود خودپنداره تحصیلی دانشجویان. کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، 17 اسفند 1398، تهران. https://civilica.com/doc/1039957
عزیزیان، ر. (1397). تعیین نقش پیشبینیکنندگی اهمالکاری تحصیلی فرزندان براساس ویژگیهای شخصیتی و ابعاد کمالگرایی والدین آنها. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود.
علوی، س. س.، اسلامی، م.، مراثی، م. ر.، نجفی، م.، جنتی فرد، ف.، و رضاپور، ح. (1389). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجلۀ علوم رفتاری، 4(3 )، 189-183. https://sid.ir/paper/129781/fa
علیمدد، ز. (1388).بررسی نقش خودتعیینی در رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان شیراز. پایان نامۀ کارشناسیارشد رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. https://elmnet.ir/doc/10488839-51108
قادری، ه.، نبی زاده چیانه، ق.، و اسمعلی کورانه، ا. (1393). سبکهای هویت، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت در افراد معتاد به اینترنت و افراد بهنجار. فصلنامۀ مطالعات ملی، 15(60)، 136-117. https://www.rjnsq.ir/article_97110.html
قاسمی جوبنه، ر.، موسوی، س. و. ا.، ظنی پور،آ.، و حسینی صدیق، م. ا. (1395). رابطۀ بین ذهنآگاهی و تنظیم هیجان با تعللورزی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹(۲)، ۱41-134. http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.html
مطیعی، ح.، حیدری، م.، صادقی, م. (1391). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 8(24)، 5072-7250. https://jep.atu.ac.ir/article_2393.html
موسوی، س. ا.، پور حسین، ر.، زارع مقدم، ع.، میربلوک بزرگی، ع.، و حسنی اسطلخی، ف. (1398). ذهنآگاهی از تئوری تا درمان. رویش روان شناسی، 8(1)، 170-155. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.1.4.0
مهمانپذیر، بپ. (1391). نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی میزان وابستگی به اینترنت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران. سامانه گنج
هاشمی گرجی، ا.، اسدزاده دهرائی، ح.، شریفی، ط.، و غضنفری، ا. (1400). مقایسۀ اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی و رفتاری استرس بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطه. اندیشهه های نوین تربیتی، 17(2)، 22948-248229. https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.31657.3060
References Acquah, E. O., & Katz, H. T. (2020). Digital game-based L2 learning outcomes for primary through high-school students: A systematic literature review. Computers & Education, 143, 103667. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103667 Aghasi, F., Farhadi, H., Aghaei, A. (2019). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and procrastination in girl students. Research in Curriculum Planning, 63(16), 152-162. https://doi.org/10.30486/jsre.2019.1866936.1383 (In Persian) Ahmadi, M., Nikomanesh, Z., Farnam, A., (2021). Effectiveness of stress-based mindfulness therapy on the students' feelings of loneliness and internet addiction. Pajouhan Scientific Journal, 19(4), 1-9. http://dx.doi.org/10.61186/psj.19.4.1 (In Persian) Alavi, S. S., Eslami, M., Maracy, M. R., Najafi, M., Jannatifard, F., & Rezapour, H. (2010). Psychometric properties of young internet addiction test. International Journal of Behavioral Sciences, 4(3), 183-189. https://sid.ir/paper/129781/en (In Persian) Alimadad, Z. (2009). Investigating the role of self-determination in the relationship between parenting dimensions and academic procrastination among Shiraz students. Master's thesis in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University. https://elmnet.ir/doc/10488839-51108 (In Persian) Ashouri, A. (2019). The effectiveness of metacognitive therapy in reducing test anxiety and improving students' academic self-concept. International Conference on Educational Sciences, Psychology, Counseling, Education and Research, March 8, 2019, Tehran. https://en.civilica.com/doc/1039957/ (In Persian) Aster, A. M. (2016). Mindfulness as a mediator of PTSD and depressive symptom change in trauma-exposed adult females. Ph.D. Dissertation. Faculty of Psychology, Kean University, USA. Link Azizian, R. (2018). Determining the predictive role of children's academic procrastination based on personality traits and dimensions of their parents' perfectionism. Master's thesis in Psychology, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood. (In Persian) Babaei Nadinluye, K., Mikaeli Manee, F., Pezeshki, H., Bafande, H., & Abdi, H. (2017). Relationship between mindfulness and meta-emotion on predicting emotional adjustment of novice nurses. Iran Journal of Nursing, 30(105), 11-22. http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11 (In Persian) Baer, S., Bogusz, E., & Green, D. A. (2011). Stuck on screens: Patterns of computer and gaming station use in youth seen in a psychiatric clinic. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 20(2), 86-94. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3085682/ Birnie, K., Garland, S. N., & Carlson, L. E. (2010). Psychological benefits for cancer patients and their partners participating in mindfulness‐based stress reduction (MBSR). Psycho‐Oncology, 19(9), 1004-1009. https://doi.org/10.1002/pon.1651 Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237. https://doi.org/10.1080/10478400701598298 Burdick, B. E. (2014). Mindfulness skills for kids' teens: A workbook for clinicans clients with 154 tools, techniques, activities worksheets. Persian Translated by Gholamreza. Manshaei et al., (20..). Isfahan: Islamic Azad university Press, Isfahan Branch (Khorasgan). (In Persian) Crane, R. (2009). Mindfulness-based cognitive therapy. London: Routledge Press. Darasian salmasi, A., & rezakhani, S. (2018). Prognosis of internet addiction based on depression and sensation seeking in female students. Journal of Educational Psychology Studies, 15(32), 93-116. https://doi.org/10.22111/jeps.2018.4420 (In Persian) Delavar, A. (2017). Research methodology in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh Press. (In Persian) Dillon, K. P., & Bushman, B. J. (2015). Unresponsive or un-noticed? Cyberbystander intervention in an experimental cyberbullying context. Computers in Human Behavior, 45, 144-150. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.009 Dionne, F. (2016). Using acceptance and mindfulness to reduce procrastination among university students: Results from a pilot study. Revista Prâksis, 1, 8-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=525553723001 Fernie, B. A., McKenzie, A. M., Nikčević, A. V., Caselli, G., & Spada, M. M. (2016). The contribution of metacognitions and attentional control to decisional procrastination. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 34(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10942-015-0222-y Gagnon, J., Dionne, F., & Pychyl, T. A. (2016). Committed action: An initial study on its association to procrastination in academic settings. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2), 97-102. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2016.04.002 Ghasemi Jobaneh, R., Mousavi, S. V., Zanipoor, A., & Hoseini Seddigh, M. A. (2016). The relationship between mindfulness and emotion regulation with academic procrastination of students. Education Strategies in Medical Sciences, 9(2), 134-141. http://edcbmj.ir/article-1-970-en.html (In Persian) Griffith, G. M., Bartley, T., & Crane, R. S. (2019). The inside out group model: Teaching groups in mindfulness-based programs. Mindfulness, 10(7), 1315-1327. https://doi.org/10.1007/s12671-019-1093-6 Hamedi, M., Mirzaiyan, B., & Hasanzadeh, R. (2017). Efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on anxiety and positive meta-cognitive beliefs about worry in students with test anxiety. Journal of Psychology New Ideas, 1(1), 11-20. http://jnip.ir/article-1-46-en.html (In Persian) Hamidi, F., Mahdiyeh Nejafabadi, M. & Namaziyan Nejafabadi, S. (2015). The Relationship between internet addiction and academic procrastination among secondary school students. Educational Technologies in Learning, 1(3), 89-106. https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818 (In Persian) Hashemi Gorji, O., Asadzadeh, H., Sharifi, T. & Ghazanfari, A. (2021). The comparison of the effectiveness of wells metacognitive group training and cognitive and behavioral stress management on educational negligence of female students. The Journal of New Thoughts on Education, 17(2), 229-248. https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.31657.3060 (In Persian) Hjemdal, O., Solem, S., Hagen, R., Kennair, L. E. O., Nordahl, H. M., & Wells, A. (2019). A randomized controlled trial of metacognitive therapy for depression: analysis of 1-year follow-up. Frontiers in Psychology, 10, 1842. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01842 Karremans, J. C., Schellekens, M. P. J., & Kappen, G. (2017). Bridging the sciences of mindfulness & romantic relationships: A theoretical model & research agenda. Personality and Social Psychology Review, 21(1), 29_49. https://doi.org/10.1177/1088868315615450 Kervin, C. E., & Barrett, H. E. (2018). Emotional management over time management: using mindfulness to address student procrastination. WLN: A Journal of Writing Center Scholarship, 42(9-10), 10-18. https://wac.colostate.edu/docs/wln/v42/42.9-10.pdf khanjani, M., ghanbari, F., & Naeimi, E. (2019). Investigating the relationship between family function, attachment style and parenting styles with internet addiction in adolescents. Counseling Culture and Psycotherapy, 10(37), 121-142. https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655 (In Persian) Lin, M. P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), 8547. https://doi.org/10.3390/ijerph17228547 Mehmanpazir, p., (2012). The role of academic self-efficacy and dimensions of academic procrastination in predicting the level of Internet addiction among master's students at the University of Tehran. Master's thesis, Educational Psychology, University of Tehran, Tehran. (In Persian) Moti'i, H., Heidari, M., & Sadat Sadeqi, M. (2012). Predicting Academic procrastination during self-regulated learning in iranian first-grade high-school students. Educational Psychology, 8(24), 50-72. https://jep.atu.ac.ir/article_2393.html?lang=en (In Persian) Mousavi, S. A., Zare-Moghaddam, A., Gomnam, A., Mirbluk Bozorgi, A., & Hasani, F. (2019). Mindfulness from theory to therapy. Rooyesh, 8(1), 155-170. http://frooyesh.ir/article-1-413-en.html (In Persian) Murali, V., & George, S. (2007). Lost online: An overview of internet addiction. Advances in Psychiatric Treatment, 13(1), 24-30. https://doi.org/10.1192/apt.bp.106.002907 Nooripour, R., Nasershariati, M. A., Amirinia, M., Ilanloo, H., Habibi, A., & Chogani, M. (2023). Investigating the effectiveness of group metacognitive therapy on internet addiction and cognitive emotion regulation among adolescents. Practice in Clinical Psychology, 11(2), 93-102. https://doi.org/10.32598/jpcp.11.2.288.8 Panahi, R. (2018). The relationship between loneliness and attachment styles with internet addiction in second-year high school students in Tabriz District 2. Master's thesis in psychology, Payam Noor University of Tabriz. (In Persian) Qaderi, H., Nabizadeh Chianeh, Q., & Esmaili Kurane, A. (2014). Identity styles, loneliness and fear of intimacy among internet addicts and normal individuals. National Studies Journal, 15(60), 117-136. https://www.rjnsq.ir/article_97110.html?lang=en (In Persian) Rafat, A., Norouzi, N., Khademi, M., & Rashedi, V. (2013).Loneliness and internet addiction in students of Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Scientific Journal, 11(4), 51-55. http://psj.umsha.ac.ir/article-1-58-en.html (In Persian) Schutte, N. S., & del Pozo de Bolger, A. (2020). Greater mindfulness is linked to less procrastination. International Journal of Applied Positive Psychology, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.1007/s41042-019-00025-4 Sepahvandi, M., sabzian, S., Geravand, Y., Bayranvand, S. & Pirjavid, F. (2016). Effectiveness of cognitive techniques on academic motivation and academic performance of female high school students in isfahan. New Educational Approaches, 11(1), 63-80. https://doi.org/10.22108/nea.2016.21058 (In Persian) Shahbaziyan khonig, A., Mesrabadi, J., & Farid, A. (2019). The role of academic procrastination and loneliness in students' academic burnout. Rooyesh, 7(10), 183-198. http://frooyesh.ir/article-1-762-en.html (In Persian) Shameli, M., Moatamedi, A. And Borjali, A. (2018). The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness of internet game addiction intermediary variables with self-control and sensation seeking, in boy adolescents in the city of Tehran. Counseling Culture and Psycotherapy, 9(33), 137-161. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.25865.1635 (In Persian) Sheykholeslami, A. (2017). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive learning strategy training on academic procrastination of students with low academic achievement. Journal of School Psychology, 6(3), 65-84. https://doi.org/10.22098/jsp.2017.585 ( in Persian). Shonin, E., Van Gordon, W., & Griffiths, M. D. (2014). Are there risks associated with using mindfulness for the treatment of psychopathology? Clinical Practice, 11(4), 389-392. Link Sirois, F. M., & Tosti, N. (2012). Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 237-248. https://doi.org/10.1007/s10942-012-0151-y Solgi, Z. & Vaisi, R. (2019). The effectiveness of mindfulness training on anxiety sensitivity, self-concept and academic self-efficacy of students with dysgraphia. Applied Psychology, 12(4), 573-594. https://apsy.sbu.ac.ir/article_97183.html?lang=en (In Persian) Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1994). Procrastination assessment scale- students (PASS). In J. Fischer and K. Corcoran (Eds.), Measures for clinical practice (pp. 446-452). New York, NY: The Free Press. Spada, M. M., Langston, B., Nikčević, A. V., & Moneta, G. B. (2008). The role of metacognitions in problematic internet use. Computers in Human Behavior, 24(5), 2325-2335. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.12.002 Steiner, H. H. (2016). The strategy project: Promoting self-regulated learning through an authentic assignment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28(2), 271-282. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1111151.pdf Tamadoni, M., Hatami, M., & Hashemi Razini, H. (2010). General self-efficacy, academic procrastination and academic achievement in university students. Educational Psychology, 6(17), 66-88. https://jep.atu.ac.ir/article_2283.html?lang=en (In Persian). Tezer, M., Ulgener, P., Minalay, H., Ture, A., Tugutlu, U., & Harper, M. G. (2020). Examining the relationship between academic procrastination behaviours and problematic internet usage of high school students during the COVID-19 pandemic period. Global Journal of Guidance and Counseling in Schools: Current Perspectives, 10(3), 142-156. https://doi.org/10.18844/gjgc.v10i3.5549 Wells, A. (1990). Panic disorder in association with relaxation-induced-anxiety: An attentional training approach to treatment. Behavior Therapy, 21(3), 273-280. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80330-2 Wells, A. (2000). Emotional disorder and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chic Hester, New York: John Wiley & Sons. Williams, J. P., & Atkins, J. G. (2009). The role of metacognition in teaching reading comprehension to primary students. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Handbook of metacognition in education (pp. 26–43). Routledge/Taylor & Francis Group. Young, K. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237 Zarei, L., & Khoshouei, M. S. (2023). Relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity in university students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 22(3), 113-130. https://journal.irphe.ac.ir/article_702906.html?lang=en (In Persian) Zarrabian, S., Nooripour, R., Babaeian-koopaie, M., & HasaniAbharian, P. (2024). Psychometric properties of the Persian version of the instagram addiction test (IAT) in the Iranian population. International Journal of Behavioral Sciences, 17(4), 186-194. https://doi.org/10.30491/ijbs.2024.404557.1981 Zhang, Y., Dong, S., Fang, W., Chai, X., Mei, J., & Fan, X. (2018). Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Advances in Health Sciences Education, 23(4), 817-830. https://doi.org/10.1007/s10459-018-9832-3 Zhao, J., Meng, G., Sun, Y., Xu, Y., Geng, J., & Han, L. (2021). The relationship between self-control and procrastination based on the self-regulation theory perspective: The moderated mediation model. Current Psychology, 40(10), 5076-5086. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00442-3 Ziegler, N., & Opdenakker, M-C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation. Learning and Individual Differences, 64, 71-82. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.009 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |