تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,319 |
بررسی شاخصهای جریان جتی در فصلهای گرم و سرد سال در دو نیمکره شمالی و جنوبی (2023-1948) | ||
فیزیک زمین و فضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1403 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jesphys.2025.382276.1007625 | ||
نویسنده | ||
محمد مرادی* | ||
عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش با استفاده از دادههای دما، ارتفاع و مولفههای افقی بردار باد در 6 سطح فشاری زبرین از 400 تا 100 هکتوپاسکال که در بایگانی NCEP/NCAR در دسترس است، تغییرات فصلی میانگین وزنی سرعت باد، فشار و عرض جغرافیایی در دو نیمکره شمالی و جنوبی در دوره آماری 2023- 1948، با اصلاح روش آرچر و کالدیرا (2008) محاسبه و تحلیل شد. نتایج کلی نشان داد که محور جتهای جنبحاره در هر دو نیمکره به سوی قطب جابجا شده و جت جنبحاره نیمکره جنوبی در هر دو فصل گرم و سرد، روند تضعیف دارد و سرعت باد در محور این جت کاهشی است در حالیکه سرعت باد جت جنبقطبی این نیمکره در هر دو فصل گرم و سرد، افزایشی است. در نیمکره شمالی در هر دو فصل گرم و سرد، در بخش شمالی محور جت جنبحاره روند سرعت باد افزایشی و در بخش جنوبی محور آن کاهشی است در حالیکه سرعت بیشینه جت در هر دو فصل افزایشی میباشد. یکی از عوامل مهم این تغییرات را میتوان به روند افزایشی دما در مناطق حاره و جنبحاره در هر دو نیمکره ربط داد. کوچک بودن شیب خط روند میانگین مداری دمای سطوح زیرین منطقه حاره در این دوره آماری، نسبت به شیب خط روند میانگین مداری دمای سطوح زبرین منطقه جنبحاره سبب شده است که اثر تقویت گستره همرفت سلول هادلی نسبت به واداشت تضعیف گستره گردش نصفالنهاری آن کمتر باشد و این میتواند یکی از عوامل روند کاهشی سرعت جریانهای جتی در هر دو نیمکره باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخص سرعت باد جت؛ میانگین وزنی عرض جغرافیایی بر اساس شار جرم؛ میانگین وزنی فشار بر اساس شار جرم؛ جریانهای جت جنب حاره | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |