
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,588 |
تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در دانش آموزان قلدر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 اصل مقاله (928.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.357096.644583 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری2؛ سپیده کاظمی1 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2هیئت علمی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در دانش-آموزان قلدر بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر و دختر دارای رفتار قلدری دوره متوسطه دوم شهرستان بستانآباد، در سال تحصیلی 1402 -1401 بود که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی و با تفکیک جنسیت در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایش، مداخله ذهنآگاهی را به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای دریافت کرد پس از پایان جلسات، و نیز بعد از شش ماه در مرحلهی پیگیری، هردو گروه مجددا با ابزارهای پژوهش ارزیابی شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه قلدری (BVS)، مقیاس همدلی هیجانی و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد آموزش ذهن آگاهی تاثیر معناداری بر همدلی با دیگران و بخشش داشته است؛ این تاثیر در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت ( 05/0 P<). آموزش ذهن آگاهی یک گزینهی مناسب برای بهبود مشکلات رفتاری قلدری و افزایش بخشش و همدلی نسبت به دیگران است. | ||
کلیدواژهها | ||
بخشش؛ ذهن آگاهی؛ رفتارقلدری؛ همدلی نسبت به دیگران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |