
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,831 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,711,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,462,936 |
تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در میان دانشآموزان دارای رفتار قلدری | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 47-64 اصل مقاله (722.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.357096.644583 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری2؛ سپیده کاظمی2 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در دانشآموزان دارای رفتار قلدری انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری سهماهه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر و دختر دارای رفتار قلدری دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان بستانآباد، در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی و با تفکیک جنسیت در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی را به مدت 8 جلسۀ 45 دقیقهای دریافت کرد؛ درحالیکه به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از پایان جلسات و نیز بعد از سه ماه در مرحلۀ پیگیری، هردو گروه مجدداً با ابزارهای پژوهش ارزیابی شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ قلدری/قربانی (B/VQ)، مقیاس همدلی هیجانی (EES) و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش (FES) استفاده شد. دادههای پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی تأثیر معناداری بر همدلی با دیگران و بخشش دارد. این تأثیر در مرحلۀ پیگیری نیز تداوم دارد (05/0P<). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بستۀ آموزشی ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی مانند آموزش خودآگاهی، یادگیری نحوۀ تنظیم هیجانات و کنترل خشم، مدیریت روابط بینفردی و آشنایی با افکار جاری میتواند بهعنوان روشی کارآمد برای کاهش و بهبود مشکلات رفتاری نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بخشش؛ ذهنآگاهی؛ رفتار قلدری؛ همدلی نسبت به دیگران | ||
مراجع | ||
اسمری بره زرد، ی.، دولتشاهی، ب.، و طاهری، ا. (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارتهای اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسأله و افسردگی در دانشآموزان متوسطۀ اول. فصلنامۀ آموزش و ارزشیابی، 12(487)، 32-12. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972467
رضاپور، م.، سوری، ح.، و خداکریم، س. (1392). روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس ارتکاب زورگویی و قربانیشدن: پرسشنامۀ زورگویی الویوس در مدارس راهنمایی. مجلۀ ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، 1(4)، 221-212. https://doi.org/10.22037/meipm.v1i4.6097
زرشقایی، م.، نوری، ا.، عریضی سامانی، س. ح. ر. (1389). کفایت شاخصهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس همدلی هیجانی متعادل. روشها و مدلهای روانشناختی، 1(1)، 50-39. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_1153.html
عزیزی، ر.، یوسفی افراشته، م.، مروتی، ذ. ا.، و الهی، ط. (1397). اثر آموزش ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی: بررسی تغییرات در طول زمان. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(1)، 5839-3958. https://doi.org/10.22059/japr.2018.66776
غباری بناب، ب.، خدایاری فرد، م.، شکوهی یکتا، م.، نصفت، م. (1380). بررسی ویژگی های بهداشت روانی در بین جوانان ایرانی و رابطه رابطۀ آن با میزان عفو و گذشت در جوانان. تهران: دانشکده دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (گزارش نهایی طرح تحقیقاتی).
نعمتی، ش.، بدری، ر.، خانی صلوات، ز. (1398). تأثیر ذهنآگاهی بر توانایی توجه و درک مطلب دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه با اختلال خواندن. تحقیقات علوم شناختی و رفتاری، 9(1)، 104-91. https://doi.org/10.22108/cbs.2020.124500.1433
References Asmari Bardezard, Y., Dolatshahi, B., & Taheri, E. (2020). Prevalence of bullying and its relation with social-emotional skills, problem solving skills and depression in first high school students. Journal of Instruction and Evaluation, 12(48), 12-32. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jinev/Article/972467 (In Persian) Azizi, R., Yousefi Afrashte, M., Morovati, Z. And Elahi, T. (2018). The effect of teaching mindfulness in positive and negative emotions and emotion complexity study of changes over time. Journal of Applied Psychological Research, 9(1), 39-58. https://doi.org/10.22059/japr.2018.66776 (In Persian) Booth, J. E., Park, T. Y., Zhu, L. L., Beauregard, T. A., Gu, F., & Emery, C. (2018). Prosocial response to client-instigated victimization: The roles of forgiveness and workgroup conflict. Journal of Applied Psychology, 103(5), 513. https://doi.org/10.1037/apl0000286 Batanova, M., & Loukas, A. (2011). “Social anxiety and aggression in early adolescents”. Journal of Youth and Adolescence, 40, 1534-1543. https://doi.org/10.1007/s10964-011-9634-x Bathina, J. (2013). Before setting a course to learn, know thyself. Phi Delta Kappan. https://kappanonline.org/learning-different-paths-to-classroom-bathina/ Cochran, L. M., & Peters, M. P. (2023). Mindful preparation: An exploration of the effects of mindfulness and SEL training on pre-service teacher efficacy and empathy. Teaching and Teacher Education, 123, 103986. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103986 Chang, J. J., Li, Q., Li, Y. H., Yuan, M. Y., Zhang, T. T., Wang, G. F., & Su, P. Y. (2023). Bullying and sleep disturbance are mediators between childhood maltreatment and depressive symptoms. Journal of Applied Developmental Psychology, 85, 101516. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2023.101516 Davis, D. E., Worthington Jr, E. L., Hook, J. N., & Hill, P. C. (2013). Research on religion/spirituality and forgiveness: A meta-analytic review. Psychology of Religion and Spirituality, 5(4), 233-241. https://doi.org/10.1037/a0033637 Enright, R. D. (1991). The moral development of forgiveness. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Handbook of moral behavior and development, Vol. 1. Theory; Vol. 2. Research; Vol. 3. Application (pp. 123–152). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. https://psycnet.apa.org/record/1991-98694-003 Enright, R. D., & Fitzgibbons, R. P. (2000). Helping clients forgive: An empirical guide for resolving anger and restoring hope. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10381-000 Elliott, S. N., Hwang, Y. S., & Wang, J. (2019). Teachers' ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students' bullying behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 60, 119-126. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.12.005 Fehr, R., Gelfand, M. J., & Nag, M. (2010). The road to forgiveness: A meta-analytic synthesis of its situational and dispositional correlates. Psychological Bulletin, 136(5),894-914. https: //doi.org/ 10. 1037/a0019993 Flanagan, K. S., Hoek, K. K. V., Ranter, J. M., & Reich, H. A. (2012). The potential of forgiveness as a response for coping with negative peer experiences. Journal of Adolescence, 35(5), 1215-1223. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2012.04.004 García-Vázquez, F. I., Valdés-Cuervo, A. A., & Parra-Pérez, L. G. (2020). The effects of forgiveness, gratitude, and self-control on reactive and proactive aggression in bullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16), 57-69. https://doi.org/10.3390/ijerph17165760 Ghobari Bonab, B., Khodayarifard, M., Geshnigani, R. H., Khoei, B., Nosrati, F., Song, M. J., & Enright, R. D. (2021). Effectiveness of forgiveness education with adolescents in reducing anger and ethnic prejudice in Iran. Journal of Educational Psychology, 113(4), 846-860. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/edu0000622 Giluk, T. L. (2009). Mindfulness, big five personality, and affect: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 47(8), 805-811. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.06.026 Hunt, E., & McKay, E. A. (2015). What can be learned from adolescent time diary research. Journal of Adolescent Health, 56(3), 259-266. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.11.007 Hess, D. (2018). Mindfulness-based interventions for hematology and oncology patients with pain. Hematology/Oncology Clinics of North America, 32(3), 493-504. https://doi.org/10.1016/j.hoc.2018.01.013 Ingram, K. M., Espelage, D. L., Merrin, G. J., Valido, A., Heinhorst, J., & Joyce, M. (2019). Evaluation of a virtual reality enhanced bullying prevention curriculum pilot trial. Journal of Adolescence, 71(1), 72-83. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.12.006 Johns, K. N., Allen, E. S., & Gordon, K. C. (2015). The Relationship between mindfulness and forgiveness of infidelity. Mindfulness, 6, 1462-1471. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0427-2 Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2011). Is low empathy related to bullying after controlling for individual and social background variables? Journal of Adolescence, 34(1), 59-71. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.02.001 Kabat-Zinn, J. (2013). Being seen. Mindfulness, 4(1), 71-72. https://doi.org/10.1007/s12671-012-0187-1 Kabat-Zinn, J., & Hanh, T. N. (2009). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. New York, NY: Random House Publishing Group. Kabat-Zinn, J., Wheeler, E., Light, T., Skillings, A., Scharf, M. J., Cropley, T. G., ... & Bernhard, J. D. (1998). Influence of a mindfulness meditation-based stress reduction intervention on rates of skin clearing in patients with moderate to severe psoriasis undergoing photo therapy (UVB) and photochemotherapy (PUVA). Psychosomatic Medicine, 60(5), 625-632. https://doi.org/10.1097/00006842-199809000-00020 Laith, R., & Vaillancourt, T. (2022). The temporal sequence of bullying victimization, academic achievement, and school attendance: A review of the literature. Aggression and Violent Behavior, 64, 101722. https://doi.org/10.1016/j.avb.2022.101722 Lewis, S. (2017). Mindfulness and religiosity as predictors of forgiveness. Doctoral dissertation, Department of Psychology & Philosophy. Sam Houston State University Honors College. http://hdl.handle.net/20.500.11875/2218 López-González, L., Amutio, A., & Herrero-Fernández, D. (2018). The relaxationmindfulness competence of secondary and high school students and its influence on classroom climate and academic performance. European Journal of Education and Psychology, 11(1), 5–17. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.182 Liu, M., Wu, B., Li, F., Wang, X., & Geng, F. (2022). Does mindfulness reduce trolling? The relationship between trait mindfulness and online trolling: The mediating role of anger rumination and the moderating role of online disinhibition. Journal of Affective Disorders. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.023 Moyano, N., & Sánchez-Fuentes, M. M. (2020). Homophobic bullying at schools: A systematic review of research, prevalence, school-related predictors and consequences. Aggression and Violent Behavior, 53(11), 1014-1018. https://doi.org/10.1016/j.avb.2020.101441 Mehrabian, A. & Epstein, N. (l972). “A measure of emotional empathy”. Journal of Personality, 40(4), 525-543. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1972.tb00078.x Nemati, S., Badri, R. and Khani-Salavat, Z. (2019). The effect of mindfulness on attention and comprehension in children with specific learning disability with impairment in reading. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 9(1), 91-104. https://doi.org/10.22108/cbs.2020.124500.1433 (In Persian) Ng, E. D., Chua, J. Y. X., & Shorey, S. (2022). The effectiveness of educational interventions on traditional bullying and cyberbullying among adolescents: A systematic review and meta-analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 23(1), 132-151. https://doi.org/10.1177/1524838020933867 Olweus, D. (1989). Bully/victim questionnaire for students. Department of Psychology, University of Bergen. https://doi.org/10.1037/t09634-000 Olweus, D. (1994). Annotation: Bulling at school: Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Child Psychology and Pschiatry and Allied Disciplines, 35(7),1171-1190. https://doi.org/10.1037/t09634-000 Pichel, R., Feijóo, S., Isorna, M., Varela, J., & Rial, A. (2022). Analysis of the relationship between school bullying, cyberbullying, and substance use. Children and Youth Services Review, 134, 106369. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106369 Pascoe, S. (2020). Healing bullying in nursing and nursing education through forgiveness. Ph.D thesis, Doctor of philosophy in transformative studies,California Institute of Integral Studies. https://doi.org/ 28259585 Peters, J. R., Smart, L. M., Eisenlohr‐Moul, T. A., Geiger, P. J., Smith, G. T., & Baer, R. A. (2015). Anger rumination as a mediator of the relationship between mindfulness and aggression: The utility of a multidimensional mindfulness model. Journal of Clinical Psychology. 71(9), 871-884. https://doi.org/10.1002/jclp.22189 Parlak, S., & Gul, F. O. (2021). Psychodrama oriented group therapy for forgiveness in university students. The Arts in Psychotherapy, 73, 101-113. https://doi.org/10.1016/j.aip.2021.101761 Quintana-Orts, C., Rey, L., & Worthington Jr, E. L. (2021). The relationship between forgiveness, bullying, and cyberbullying in adolescence: a systematic review. Trauma, Violence, & Abuse, 22(3), 588-604. https://doi.org/10.1177/1524838019869098 Quintana-Orts, C., & Rey, L. (2018). Traditional bullying, cyberbullying and mental health in early adolescents: Forgiveness as a protective factor of peer victimisation. International journal of Environmental Research and Public Health, 15(11), 23-33. https://doi.org/10.3390/ijerph15112389 Rana, M., Gupta, M., Malhi, P., Grover, S., & Kaur, M. (2020). Prevalence and correlates of bullying perpetration and victimization among school-going adolescents in Chandigarh, North India. Indian Journal of Psychiatry, 62(5), 531-539. https://doi.org/10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_444_19 Rezapour, M., Soori, H., & Khodakarim, S. (2014). Testing psychometric properties of the perpetration of bullying and victimization scales with Olweus bullying questionnaire in middle schools. Safety Promotion and Injury Prevention, 1(4), 212–221. https://doi.org/10.22037/meipm.v1i4.6097 (In Persian) Riek, B. M., & Mania, E. W. (2012). The antecedents and consequences of interpersonal forgiveness: A meta-analytic review. Personal Relationships, 19(2), 304-325. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.2011.01363.x Saleh, A., Hapsah, H., Krisnawati, W., & Erfina, E. (2021). Parenting style and bullying behavior in adolescents. Enfermería Clínica, 31, S640-S643. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.07.009 Schindler, S., & Friese, M. (2022). The relation of mindfulness and prosocial behavior: What do we (not) know? Current Opinionin Psychology, 44, 151-156. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.09.010 Srinivasan, S. P., Arumugam, C., Rangeela, E., Raghavan, V., & Padmavati, R. (2022). Bullying among children and adolescents in the SAARC countries: A Scoping review. Heliyon, e09781. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09781 Sharma, D., Mehari, K. R., Kishore, J., Sharma, N., & Duggal, M. (2020). Pilot evaluation of Setu, a school-based violence prevention program among Indian adolescents. The Journal of Early Adolescence, 40(8), 1142-1166. https://doi.org/10.1177/0272431619899480 Troyer, D., & Greitemeyer, T. (2018). The impact of attachment orientations on empathy in adults: Considering the mediating role of emotion regulation strategies and negative affectivity. Personality and Individual Differences, 122, 198-205. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.10.033 Tang, Y. Y., Hölzel, B. K., & Posner, M. I. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, 16(4), 213-225. https://doi.org/10.1038/nrn3916 Urbanski, J. (2019). Bullying is an Adverse Childhood Experience. Journal of Health Science & Eduction, 3(1), 1-20. https://escires.com/articles/Health-1-e104.pdf Van der Wal, R. C., Karremans, J. C., & Cillessen, A. H. (2017). Causes and consequences of children's forgiveness. Child Development Perspectives, 11(2), 97-101. https://doi.org/10.1111/cdep.12216 Webb, J. R., Dula, C. S. & Brewer, K. (2012). Forgiveness and aggression among college students. Journal of Spirituality in Mental Health, 14(1) 38-58. https://doi.org/10.1080/19349637.2012.642669 Wenzel, M., Anvari, F., de Vel-Palumbo, M., & Bury, S. M. (2017). Collective apology, hope, and forgiveness. Journal of Experimental Social Psychology, 72, 75-87. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2017.05.003 Winning, A. P., & Boag, S. (2015). Does brief mindfulness training increase empathy? The role of personality. Personality and Individual Differences, 86, 492-498. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.07.011 Zarshghaee, M., Nori, A., & Oraizi, H. (2010). Psychometric properties of the persian version of the balanced emotional empathy scale. Psychological Models and Methods, 1(1), 39-50. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_1153.html?lang=en (In Persian) Zhang, X., & Li, H. (2023). The moderation effects of self-construal between dispositional mindfulness and interpersonal forgiveness. Psychological Reports, 127(5), 2470–2488. https://doi.org/10.1177/00332941231152395 Zimmer-Gembeck, M. J., Clear, S. J., & Campbell, S. M. (2021). Peer relationships and stress: Indirect associations of dispositional mindfulness with depression, anxiety and loneliness via ways of coping. Journal of Adolescence, 93(1), 177-189. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2021.11.003 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |