
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,226 |
اثربخشی آموزش چند حسی فرنالد بر تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.384486.645046 | ||
نویسندگان | ||
شهرام واحدی1؛ امیر یکانی زاد* 2؛ نادیه ارجمندی3 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز ،تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز،تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش چند حسی فرنالد بر تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه با دوره پیگیری (3 ماهه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی مبتلا به نارساخوانی بود که در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 به مراکز اختلال یادگیری شهر زاهدان مراجعه کردند. نمونه آماری تعداد ۴6 نفر از این دانشآموزان بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (24 نفر) و گواه (۲2 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس هوش وکسلر -کودکان نسخه پنجم (WISC-V) و آزمون یادگیری کلامی کالیفرنیا-نسخه کودکان (CVLT-C) بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیشآزمون آن را تکمیل کردند. برنامه مداخلهای آموزشی چند حسی فرنالد (1921) به گروه آزمایش در 15 جلسه به صورت دو بار در هفته و هر جلسه 45 دقیقه آموزش داده شد و در نهایت پسآزمون و پیگیری از دو گروه آزمایش و گواه گرفته شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش چند حسی فرنالد بر مؤلفههای تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات مؤثر بود (01/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارساخوانی؛ آموزش چند حسی فرنالد؛ تقویت حافظه؛ یادآوری اطلاعات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |