| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,348 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,813 |
انسان ایرانی و سیالیت مدرن؛ بررسی زیستجهان ایران معاصر در فیلم جشن دلتنگی | ||
| جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
| دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 123-139 اصل مقاله (971.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2025.366762.666279 | ||
| نویسنده | ||
| جلال فرزانه دهکردی* | ||
| ایران، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، بخش زبان های خارجی | ||
| چکیده | ||
| جشن دلتنگی فیلمی به کارگردانی پوریا آذربایجانی است که زندگی سیالِ امروز ایرانیان را که سرشار از تغیّر و تحرّک مداوم است، نمایش میدهد. در زیستجهانِ جشن دلتنگی زندگی روزمرۀ انسانها پیوسته در حال دگرگونی است و از آنها کوچندگانی در ساحت اجتماع میسازد. این دگرگونی و جابهجایی مداوم با اندیشههای زیگمونت بامن دربارۀ سیالیّت عصر حاضر، فهمشدنی و تأویلپذیر است؛ ازاینرو، برای شناخت زیستجهان جشن دلتنگی ابتدا دیدگاههای بامن دربارۀ چگونگی شکلگیری هویتها و روابط بینفردی و اجتماعی در ساحت مدرنیتۀ سیال صورتبندی میشوند و سپس برای تحلیل جامعهشناختی فیلم به کار میروند. ازآنجاکه سینمای اجتماعی، ساحتی قدرتمند برای بازنمایی زندگی روزمره است، نگاه انتقادی به زیست اجتماعی انسانهای یک فیلم و تعاملات میان آنها میتواند به فهم ما از زیستجهانی که فیلم از آن نشئت گرفته است، یاری رساند؛ برایناساس، در این مقاله تلاش میشود با بررسی زیستجهان سیال جشن دلتنگی تجربۀ روزمرۀ ایرانیان از زیستن در شرایط سیال تأویل شود. این تأویل، سرانجام، نشان میدهد که دیدگاههای زیگمونت بامن دربارۀ دوگانۀ امنیت/آزادی و مفهوم زمان/مکانِ گشوده در عصر مدرنیتۀ سیال با زیستجهان جشن دلتنگی همخوانی دارد. ازاینمنظر، به سیالیت زندگی روزمرۀ ایرانیان امروز نیز نگاهی انتقادی انداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بامن؛ مدرنیته؛ سیال؛ ریزوم؛ زمان؛ مکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |
||