
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,210 |
چارچوبی نوین برای طراحی وپیادهسازی ایدههای نوآورانه در کارآفرینی اجتماعی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 3، شهریور 1404، صفحه 25-45 اصل مقاله (632.41 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.103840 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه وهابی ابیانه1؛ مبینی دهکردی علی* 2 | ||
1گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارآفرینی اجتماعی، بهعنوان رویکردی نوین برای مواجهه با چالشهای پیچیدهای نظیر فقر و کمبود منابع در مناطق محروم، نیازمند چارچوبهایی نظاممند و کارآمد است که بتواند خلاقیت و اجماع اجتماعی را برای حل مسائل پیچیده و چندوجهی به یکدیگر پیوند دهد. در این مقاله ضمن معرفی چارچوب KCP (دانش-مفهوم-پیشنهاد) ساخت یافته بر پایه تئوری طراحی C-K و کارا در خلق راهحلهای پایدار و تأثیرگذار به ارزیابی پسینی اعتبار آن پرداخته خواهد شد. کاربست این چارچوب در تحلیل و طراحی پروژههای کارآفرینی اجتماعی در این مقاله نشان خواهد داد که این چارچوب به دلیل تلفیق خلاقیت و در نظر گرفتن خرد جمعی نه تنها در طراحی موثر است؛ بلکه در پیادهسازی نیز دارای ضمانت اجراست. ارزیابی پسینی این چارچوب از طریق انجام مطالعه موردی پروژه پرورش ماهی قزلآلا در منطقه رستمآباد، استان چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفته است. در این روش کیفی که در آن مصاحبههای نیمهساختاریافته (1404) با متولیان این پروژه به انجام رسید، جهت تدقیق گفتارها و صحت سنجی آنها، مثلثبندی با داده های اسنادی نیز به انجام رسید. یافتهها حاکی از آن است که فاز دانش با تولید دانش فنی (مانند آزمایش کیفیت آب و مشاورههای تخصصی شیلات)، فاز مفهوم با خلق ایدههای نوآورانه (نظیر تأسیس استخرهای پرورش ماهی و راهاندازی تعاونی) و فاز پیشنهاد با ارائه استراتژیهای عملی (همچون تسهیلات بانکی و برنامههای آموزشی) به موفقیت پروژه یاری رسانده است. این پژوهش روشن ساخت که استفاده از این چارچوب نهتنها در تحلیل فرآیندهای پروژه اثربخش است و قادر به مدیریت موانع شناختی (کمبود دانش) و اجتماعی (مقاومتهای فرهنگی) است، بلکه متضمن پایداری پروژههاست و میتواند بهعنوان راهنمایی عملی برای طراحی نوآوریهای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
KCP؛ کارآفرینی اجتماعی؛ خلاقیت جمعی؛ نوآوری اجتماعی؛ توسعه روستایی | ||
مراجع | ||
Austin, J., Stevenson, H., & Wei-Skillern, J. (2012). Social and commercial entrepreneurship: same, different, or both? Revista de Administração, 47(3), 370-384.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qual. Res. Psychol., 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard business review, 86(6), 84.
Chou, D. C. (2018). Applying design thinking method to social entrepreneurship project. Computer Standards & Interfaces, 55, 73-79. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.csi.2017.05.001
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
Dees, J. G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. In: Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
Hatchuel, A., Le Masson, P., & Weil, B. (2009). Design theory and collective creativity: a theoretical framework to evaluate KCP process. International conference on engineering design, ICED,
Hatchuel, A., & Weil, B. (2003). A new approach of innovative Design: an introduction to CK theory. DS 31: Proceedings of ICED 03, the 14th International Conference on Engineering Design, Stockholm,
Isaksen, S. G., & Treffinger, D. J. (1985). Creative problem solving : the basic course. Bearly Limited. https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282269034305024
Linstone, H. A., & Turoff, M. (2011). Delphi: A brief look backward and forward. Technological Forecasting and Social Change, 78(9), 1712-1719. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.techfore.2010.09.011
Mair, J., & Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41(1), 36-44. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.002
Mair, J., & Seelos, C. (2017). Innovation and Scaling for Impact: How effective Social Enterprises do it.
Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R., & Sanders, B. (2007). Social innovation: what it is, why it matters and how it can be accelerated.
Nicholls, A., & Murdock, A. (2011). Social innovation: Blurring boundaries to reconfigure markets. Springer.
Paulus, P. B., & Brown, V. R. (2007). Toward more creative and innovative group idea generation: A cognitive‐social‐motivational perspective of brainstorming. Social and Personality Psychology Compass, 1(1), 248-265.
Paulus, P. B., & Dzindolet, M. T. (1993). Social influence processes in group brainstorming. Journal of personality and social psychology, 64(4), 575.
Schwandt, T. A., Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2007). Judging interpretations: But is it rigorous? trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Dir. Eval., 2007(114), 11-25. https://doi.org/10.1002/ev.223
Seelos, C., & Mair, J. (2020). Innovation and scaling for impact: How effective social enterprises do it. Stanford university press.
Sutton, R. I., & Hargadon, A. (1996). Brainstorming Groups in Context: Effectiveness in a Product Design Firm. Administrative Science Quarterly, 41(4), 685-718. https://doi.org/10.2307/2393872
VanGundy, A. B. (1988). Techniques of structured problem solving. (No Title).
Yin, R. K. (2017). Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications.
Yunus, M., Moingeon, B., & Lehmann-Ortega, L. (2010). Building social business models: Lessons from the Grameen experience. Long range planning, 43(2-3), 308-325.
Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.04.007
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |