| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,375 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,835 |
تحلیل طراحی و خوانایی کتیبههای بناییِ حَوقَلِه (لا حول) در سدههای دهم تا سیزدهم هجری | ||
| نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404 اصل مقاله (2.79 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.396710.667499 | ||
| نویسندگان | ||
| مهرناز رضایی تاجانی* 1؛ سعید خودداری نائینی2 | ||
| 1دانشآموختهی کارشناسیارشد هنر اسلامی (نقاشی ایرانی)، گروه هنر اسلامی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر ایران. | ||
| 2دانشیار گروه مطالعات موزه، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر ایران. | ||
| چکیده | ||
| خط بنایی از خطوط مورد استفاده در کتیبهنگاری بوده، که با طراحیهای مختلفی در ابنیه تاریخی اجرا شده است. عبارت "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" که بهاختصار "لا حول" یا "حوقله" نامیده میشود، از نقوش پرتکرارِ کتیبههای بنایی میباشد و طبق نمونههای موجود در تزیینات معماری ایران، از سده دهم هجری بهبعد دیده شده است. تعداد نمونهها شش مورد بوده که همگی مربوط به اصفهان هستند. با اینحال، اصول ترسیم کتیبههای بنایی کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. هدف این پژوهش، فهم شبکهبندی و نحوه طراحی "حوقله" در قالب خط بنایی و دستیابی به الگوی صحیح و کاربردی آن جهت بازآفرینیهای تازه میباشد. پرسش اصلی این است؛ در طراحیِ کتیبههای بنایی حوقله از چه طرحها و قواعدی استفاده شده و چگونه میتوان بر اساس الگوهای پیشین، طرحهایی متناسب با ابنیه مذهبی ارائه کرد؟ روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مشاهده میدانی، با رویکرد توصیفیتحلیلی بوده؛ که نتایج آن بهطور کیفی ارائه شده است. این فرآیند میتواند با دستیابی به الگوهایی برای چینش کلماتِ این عبارت در طرح، بهنحوی که هم صحت نوشتار داشته باشد و هم زیبایی، در مرمت تزیینات معماری اماکن تاریخی و یا اجرای کتیبههای نوین و پیشنهادی در بناهای معاصر، بهکار آید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کوفی بنایی؛ کتیبه؛ حوقله (لا حول)؛ تزیینات معماری؛ هنر اسلامی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |
||