| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,353 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,822 |
ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور | ||
| مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404 اصل مقاله (1.37 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2025.396792.1008830 | ||
| نویسنده | ||
| الهام راضی* | ||
| چکیده | ||
| هدف مقاله حاضر، ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور است. رویکرد پژوهش کمی و از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل معلمان کل کشور بود که تعداد آنها حدود 1000000 نفر گزارش شد. روش نمونهگیری از نوع خوشهای تصادفی بود و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد کل نمونه 384 نفر لحاظ شد. گردآوری دادهها با پرسشنامه سنجش سواد هوش مصنوعی وانگ و همکاران (2022) که ابعاد سواد هوش مصنوعی را میسنجد، انجام شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تی تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان سواد هوش مصنوعی معلمان در ابعاد آگاهی از هوش مصنوعی (10/5)، استفاده از هوش مصنوعی (62/4)، ارزشیابی هوش مصنوعی (39/5) و اصول اخلاقی هوش مصنوعی (10/5) در حد متوسط میباشد. سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش بایستی تدابیری بیاندیشند تا با تأکید بر پرورش ذهنیت خلاق، معلمان حال و آینده را در معرض یادگیری و استفاده از برنامههای هوش مصنوعی متعدد قرار دهند. همچنین تصمیمگیران کلیدی بایستی در برنامههای توسعه حرفهای، پرورش فرهنگی را در اولویت قرار دهند که اعتماد به هوش مصنوعی و گرایش ارتقای سطح دانش و کاربرد مسئولانه و منتقدانه هوش مصنوعی در آن مورد توجه ویژه قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد هوش مصنوعی؛ هوش مصنوعی؛ معلمان؛ آموزش و پرورش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |
||