
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,853,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,232,307 |
امکانسنجی سازگاری ایمان و تحقیق در چارچوب دیدگاه هَوارد-اسنایدر | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1404 اصل مقاله (918.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2025.394811.523609 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه پاکدل1؛ عباس یزدانی* 2؛ محمدرضا بیات3 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه فلسفۀ دین، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه فلسفۀ دین، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه فلسفۀ دین، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی ناسازگاری ظاهری میان «ایمان دینی» و «تحقیق» میپردازد. دلیل اصلی این ناسازگاری به تعارض میان «باور» و «تحقیق» بازمیگردد؛ زیرا تحقیق مستلزم پرسشگری و تعلیق قضاوت است و این با باور ناسازگار تلقی میشود. در حالی که، دیدگاههای رایج در معرفتشناسی دین که عمدتاً بر رویکردهای باورمحور استوارند، ایمان را مستلزم باور به گزارههای دینی میدانند. بر این اساس، ایمان و تحقیق در ظاهر ناسازگار به نظر میرسند. با این حال، نمونههای تاریخی از متفکران و فیلسوفان دیندار نشان میدهد که ایمان و تحقیق میتوانند در عمل همزیستی داشته باشند. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی و با اتکا بر دیدگاه غیرباورمحور دنیل هَوارد-اسنایدر استدلال میکند که تلقی ایمان بهعنوان «فرض بدون باور» به مثابه نوعی نگرش شناختی شبهباور میتواند این ناسازگاری را برطرف سازد. نوآوری مقاله در ارائه چارچوبی است که با تفکیک ایمان از باور و تلفیق آن با «نگرش پرسشی» جین فریدمن و مفهوم «فرضیه» در تحلیلهای مایکل پالمیرا، امکان مشارکت فعال دینداران در پژوهش را فراهم میسازد. یافتهها حاکی از آن است که این رویکرد نهتنها راهحلی نظری برای رفع تعارض ایمان و تحقیق ارائه میدهد، بلکه در حوزههای عملی مانند تعامل علم و دین و روششناسی پژوهشهای دینی نیز پیامدهای سازندهای در پی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
: ایمان؛ تحقیق؛ غیرباورمحوری؛ فریدمن؛ هَوارد-اسنایدر | ||
مراجع | ||
Alston, W. (1996). Belief, acceptance, and religious faith. Faith, freedom, and rationality, 3-27. Audi, R. (2019). Faith, belief, and will: toward a volitional stance theory of faith. Sophia, 58 (3), 409-422. https://doi.org/10.1007/s11841-018-0653-x Bishop, J. (2005). On the possibility of doxastic venture: a reply to Buckareff. ReligiousStudies, 41 (4),447-451. doi: 10.1017/S0034412505007821 ----- (2007). Believing by faith: An essay in the epistemology and ethics of religious belief. Oxford University Press. Buchak, L. (2012). Can it be rational to have faith?. Probability in the Philosophy of Religion, 225. Buchak, L., Abraham, W. J. & Aquino, F. D. (2017). Reason and faith. The Oxford handbook of the epistemology of theology, 46-63. doi: 10.1093/oxfordhb/9780199662241. 013. 34 Dougherty, T.,& Tweedt, C. (2015). Religious epistemology. Philosophy Compass, 10 (8), 547-559. Friedman, J. (2013). Question-directed attitudes. Philosophical Perspectives, 27, 145-174. https://doi.org/10.1111/phpe. 12026 ----- (2017). Why suspend judging? Noûs, 51 (2), 302-326. https://doi.org/10.1111/nous. 12137 ----- (2019). Inquiry and belief. Noûs, 53 (2), 296-315. https://doi.org/10.1111/nous. 12222 ----- (2020). The epistemic and the zetetic. Philosophical review, 129 (4), 501-536. https://doi.org/10.1215/00318108-8540918 ----- (2024). The aim of inquiry. Philosophy and Phenomenological Research. https://doi.org/10.1111/phpr.12982 Howard-Snyder, D. (2013). Propositional faith: What it is and what it is not. American Philosophical Quarterly, 50 (4), 357-372. ----- (2016). Does faith entail belief?. Faith and Philosophy, 33 (2), 142-162. ----- (2019). Three arguments to think that faith does not entail belief. Pacific Philosophical Quarterly, 100 (1), 114-128. DOI: 10.1111/papq. 12237 ----- (2017). The skeptical christian. Oxford Studies in Philosophy of Religion, 8. Jackson, E. (2023). Faith: Contemporary Perspectives. In J. Fieser& B. Dowden (Eds.), https://iep.utm.edu/faith-contemporary-perspectives Khalaj, M. A.,& Hosein, M. (2023). Faith and inquiry. Journal of Philosophical Theological Research, 25 (3), 83-100. https://doi.org/10.22091/jptr.2023.9903. 2948 Kelp, C. (2021). Theory of inquiry. Philosophy and Phenomenological Research, 103 (2), 359-384. http://dx.doi.org/10.1111/phpr.12719 Lakatos, I. (2014). Falsification and the methodology of scientific research programmes. In Philosophy, science, and history (pp. 89-94). Routledge. McKaughan, D. J. (2013). Authentic faith and acknowledged risk: dissolving the problem of faith and reason. Religious Studies, 49 (1), 101-124. ----- (2018). Faith through the dark of night: What perseverance amidst doubt can teach us about the nature and value of religious faith. Faith and Philosophy, 35 (2), 195-218. doi: 10.5840/faithphil2018327101 McGrath, M. (2021). Being neutral: agnosticism, inquiry and the suspension of judgment. Noûs, 55 (2), 463-484. https://doi.org/10.1111/nous. 12323 Palmira, M. (2020). Inquiry and the doxastic attitudes. Synthese, 197 (11), 4947-4973. https://doi.org/10.1007/s11229-018-01955-3 Plantinga, A.,& Wolterstorff, N. (1983). Faith and rationality. Reason and Belief in God. Notre Dame/London. Pojman, L. (1986). Faith without belief?. Faith and Philosophy, 3 (2), 157-176. https://doi.org/10.5840/faithphil19863213 ----- _ (2007). Faith, Hope and Doubt. Wisdom And Philosophy, 3 (12), 19-40. Schellenberg, J. L. (2005). Prolegomena to a Philosophy of Religion. Cornell University Press. Smith, N. (2020). Simply finding answers, or the entirety of inquiry while standing on one foot. Disputatio: International Journal of Philosophy, 12 (57). 181-198. https://doi.org/10.2478/disp-2020-0008 Swinburne, R. (2005). Faith and reason (Vol. 13). Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |