تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,534 |
تعداد مقالات | 70,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,152,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,260,222 |
پویایی سیاق کلام (ژانر) در مقالات پژوهشی: رویکرد ژانر-محور به هایپرلینک های مقالات پژوهشی در محیط ابرمتنی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 4، بهمن 1398، صفحه 1031-1054 اصل مقاله (279.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.281935.631 | ||
نویسنده | ||
زهرا امیریان* | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشرفت های روزافزون در فناوری وابسته به وب، پژوهشگران حوزه آموزش زبان دوم را بر آن می دارد که ببینند چگونه می توان این فناوری را به طور موثر در تسهیل فرایند یادگیری و تدریس زبان انگلیسی به کار گرفت. به منظور تسهیل فرایند تدریس نگارش مقالات پژوهشی و با تکیه بر مدل تحلیل سیاقی کلام (سوایلز 1990/2004)، پژوهش حاضر به بررسی این نکته پرداخت که آیا هایپرلینکهای مقالات ابرمتنی با حرکات و گام های ساختاری انطباق مکانی یا مفهومی دارند یا خیر. بدین منظور، سی مقاله ابرمتنی رشته زبانشناسی کاربردی، از لحاظ ساختار ژانری و محل هایپرلینکها مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل مقالات ابرمتنی نشان داد که ارتباط مکانی یا مفهومی خاصی میان حرکات ساختاری و هایپرلینکها در دو بخش مقدمه و بحث وجود نداشت. بعبارت دیگر، هایپرلینکها در محل حرکتها و گام های ساختاری قرار نگرفته اند. نتایج این تحقیق می تواند راهکارهایی برای تلفیق فناوری وابسته به وب و مدل سیاقی کلام سوایلز در جهت تدریس شیوه نگارش مقالات پژوهشی انگلیسی ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط ابرمتنی؛ سیاق کلام (ژانر)؛ ساختار سیاقی کلام؛ حرکت های ساختاری؛ سوایلز | ||
مراجع | ||
سلمانی ندوشن، محمدعلی. (1396). بررسی ساختار ژانری مقالات دانشنامگی تخصصی: مقایسه مقالات زندگینامه ای و مقالات موضوعی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دوره 7، شماره 2، 453-469. AlAfnan, M. A. (2017). Critical Perspective to Genre Analysis: Intertextuality and Inter- discursivity in Electronic Mail Communication. Advances in Journalism and Communication, 5, 23-49. Alfonso, L. V., Marco, J. L. and Madrid, N. R. (2008). Understanding digital genres as semiotic artifacts: Meaning and cognition beyond standardized genres. Computers and Composition Online: Theory into Practice. Spring issue, 1-18. Altun, A. (2003). Understanding hypertext in the context of reading on the web: Language learners’ experience. CurrentIssues in Education, 6 (5). Available online at: http://cie.ed.asu.edu/volume6/number9/. Retrieved at: 2003/03/09. Amirian, Z., Kassaian, Z., and Tavakoli, M. (2008). Genre Analysis: An Investigation of the Discussion Sections of Applied Linguistics Research Articles. Asian ESP Journal, 4 (1). 39-63. Amirian, Z. and Tavakoli, M. (2009). A Contrastive Intercultural Analysis of the English and Persian Research Articles (The Case of the Discussion Sections). Iranian EFL Journal, 4. 34-168. Anthony, L. (1999). Writing research article introductions in software engineering: how accurate is a standard model? IEEE Transactions on Professional Communication, 42, 1, 38-46. Askehave, I. and Nielsen, A. E. (2005). Digital genres: a challenge to traditional genre theory. Information Technology and People, 18 (2). 120 – 141. Ayers, G. E. M. (1993). A preliminary investigation of abstracts through a genre analysis of the short texts accompanying articles and letters in the scientific journal “Nature”. The University of Birmingham, Unpublished M.A. dissertation. Beeman, W.O., Anderson, K.T., Bader, G., Larkin, J., McClard, A.P., McQuilian, P. and Shields, M. (1987) Hypertext and pluralism: from lineal to non-lineal thinking. Proceedings of Hypertext ’87. University of North Carolina, Chapel Hill. 67-88. Belanger, M. (1982). A preliminary analysis of the structure of the discussion sections in ten Neuroscience journal articles. In J. Swales, Genre analysis:English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press. Berkenkotter, C. and Huckin, T. (1995). Genre Knowledge in Disciplinary Communication: Cognition/Culture/Power. Erlbaum, Hillsdale: NJ. Bhatia, V. J. (1993). Analyzing Genre: Language Use in Professional Setting. London: Longman. Bhatia, V. J. (1997). Genre- mixing in academic introductions. English for Specific Purposes, 16, 181-195. Bhatia, V. J. (2004). Worlds of written discourse: A genre-based view. London: Continuum. Bikowski, D., & Casal, J. E. (2018). Interactive digital textbooks and engagement: A learning strategies framework. Language Learning & Technology, 22 (1), 119–136. Bolter, J. D. (2001). Writing Space: Computers, Hypertext, and the Remediation of Print. Second Edition. Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum. Chandler, D. (1997). An introduction to genre theory. Available on-line at: http://www.aber.ac.uk/media/documents/intgenre.html. Last modified: 07/03/2014. Charney, D. (1994). The effect of hypertext on processes of reading and writing. In C. L. Selfe and S. Hilligoss (editors), Literacy and Computers: The Complications of Teaching and Learning with Technology (ISBN 0-873-52580-9), chapter 10 (pages 238 – 263). The Modern Language Association of America, New York, NY, 1994. Available at: http://www.cwrl.utexas.edu/~charney/Charney_hypertext.pdf. Retrieved at: 2016/09/03. Cotos, E., Link, S., & Huffman, S. (2017). Effects of technology on genre learning. Language Learning & Technology, 21(3), 104–130. Coulthard, M. (1994). Advances in written text analysis. London & New York: Routledge. Crowston, K. & Williams, M. (1998). Reproduced and emergent genres of communication on the World-Wide Web. Proceedings of the Thirtieth Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS '97). Maui, Hawaii, vol. VI, p. 30-39. Retrieved January, 14, 2006 from http://crowston.syr.edu/papers/genres-journal.html. Dillon, A. & Gushrowski, B.A. (2000). Genre and the Web: Is the personal home page the first uniquely digital genre? Journal of the American Society for Information Science, 51, 202-205. Dudley-Evans, A. (1994). Genre analysis: an approach for text analysis for ESP. In M. Coulthard (ed.). Advances in Written Text Analysis. London: Routledge, 219 - 228. Finnemann, N.O. (1999). Hypertext and the representational capacity of the binary alphabet. Retrieved June, 11, 2007, from http://www.hum.au.dk/ckulturf/pages/ publications/nof/hypertext.htm. Hammerich, I. and Harrison, C. (2002). Developing online content: The principles of writing and editing for the web. New York: John Wiley & Sons. Henry, A, & Roseberry, R. L. (2001). A narrow-angled corpus analysis of moves and Strategies of the genre: “letter of application”. English for Specific Purposes, 20, 153- 167. Holmes, R. (1997). Genre analysis and the social science: an investigation of the structure of research article discussion sections in three disciplines. English for Specific Purposes, 16, 321-337. Hopkins, A., & Dudley- Evans, T. (1988). A genre-based investigation of the discourse sections in articles and dissertations. English for Specific Purposes, 7, 113-121. Hyland, K. (2003). Genre-based pedagogies: a social response to process. Journal of second Language writing, 12, 17-29. Ji, X. (2015). Comparison of abstracts written by native speakers and second language learners. Open Journal of Modern Linguistics, 5 (5), 470-474. Kress, G. (2003). Literacy in the New Media Age. London: Routledge. Kwasnik, B. H., Crowston, K. (2005). Genre of digital documents. Information, Technology and People, 18 (2), 76-88. Lam, Y. W., Hew, K. F., & Chiu, K. F. (2017). Improving argumentative writing: Effects of a blended learning approach and gamification. Language Learning & Technology, 22(1), 97-118. https://dx.doi.org/10125/44583. Lemke, J. L. (2003). Multimedia genres and traversals. Retrieved January, 20, 2007 from http://www.ersonal.umich.edu/~jaylemke/papers/IPrA%20Toronto%20Genres.htm. Lewin, B. A, Fine, J. & Young, L. (2001). Expository discourse: A genre-based approach to social science research texts. London: Continuum. Nwogu, K. (1990). Discourse variation in medical texts: Schema, theme and cohesion in professional and journalistic accounts. Department of English Studies.University of Nottingham. Puchmüller, A. and Puebla, M. (2008). Analysis of the organizational and informational value of links in psychology and geology popular science hyperarticles. Revista Signos, 41 (68), 423-437. Salager- Meyer, F. (1990). Discoursal flaws in medical English abstracts: a genre analysis per research-and text type. Text and Talk, 10 (4). 365-384. Samraj, B. (2002). Introductions in research articles: Variations across disciplines. English for Specific Purposes, 21, 1-17. Shepherd, M., & Watters, C.R. (1998). The evolution of cybergenres. Proceedings of the Thirty-First Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS '98). Hawaii, vol. II, 97-109. Swales, J. (1981). Aspects of article introduction. Birmingham, UK: The University of Aston, Language Studies Unit. Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press. Swales, J. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press. Thompson, S. (1993). Arguing experimental “facts” in science: a study of research article results sections in biochemistry. Written Communication, 10, 106-128. Williams, I. A. (1999). Result sections of medical research articles: analysis of rhetorical categories for pedagogical purposes. English for Specific Purposes, 18, 347-366. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 547 |