تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,534 |
تعداد مقالات | 70,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,152,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,260,494 |
میزان اثر بخشی روش آموزشی تکلیف محور بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی: بررسی دیدگاه مدرسان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 4، بهمن 1398، صفحه 1105-1130 اصل مقاله (291.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.278829.624 | ||
نویسندگان | ||
آذر باقری مسعودزاده1؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی* 2؛ شهرام افراز3 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران | ||
2، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، واحد کرمان، ایران | ||
3استادیار آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر تلاش به بررسی روش مشارکتی تکلیف محور بر مهارت آکادمیک درک مطلب زبان آموزان کرده است. از اینرو، 80 نفر از زبان آموزان از دو کلاس کامل انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش تقسیم شدند. طی یک ترم محقق روش سنتی و قدیمی تدریس را در گروه کنترل، و روش تکلیف محور را در گروه آزمایش بکار گرفت. با گرد آوری داده ها، نتایج مقایسه دو گروه نشان داد اگرچه نمرات فراگیران در هر دو گروه در آزمون ثانویه افزایش یافته است، اما تفاوت آماری قابل ملاحظه ای بین عملکرد کلی زبان آموزان در دو گروه به چشم خورد. در نتیجه این میانگین نمرات بالاتر نشان میدهد که روش تکلیف محور و فعالیتهای مشارکتی، پتانسیلی در ارتقاء یادگیری مهارت خواندن فراگیران دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، یافته های مصاحبه با اساتید نشان داد که آنها دیدگاه مثبتی پیرامون اجرای روش تکلیف محور، و تمایل به استفاده از برخی فعالیت های این روش در دروس پیش رو دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
"روش تکلیف محور"؛ "مهارت درک مطلب"؛ "پیشرفت تحصیلی"؛ " دیدگاه معلمان زبان انگلیسی"؛ "زبان آموزان ایرانی" | ||
مراجع | ||
Ary, D., Jacobs, L., Sorensen, C., & Walker, D. (2014). Introduction to research in education. Wadsworth, Cengage Learning. Attar, M. & Chopra, S. (2010). Task-Based Language Teaching in India. MJAL 2:4. Bygate, M., Skehan, P., & Swain, M. (Eds.). (2001) Researching pedagogic tasks, second language learning, teaching and testing. Harlow, UK: Pearson. Brumfit, C. J. (1984). Communicative methodology in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Burdett, J. (2003). Making groups work: University students’ perceptions. International Education Journal, 4 (3), 177-191. Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press. Ellis, R. (2009). Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings. International Journal of Applied Linguistics, 19, 221–246. Ganta, T.G. (2015). The strategies and weaknesses of Task Based Language Teaching (TBLT) approach. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies. ISSN 2278-8808. Grabe, W. (2009). Reading in second language: Moving from theory to practice. New York: Cambridge University Press. Grainger, T., Goouch, K., & Lambirth, A. (2005). Creativity and writing: Developing voice and verve in the classroom. New York: Routledge. Hong-qin, Y. (2007). Application of TBT in reading class. US-China Education Review, 4 (5), 39-42. Hui, F. (2009). Research on Task-based Reading Teaching in Senior High School. (Unpublished master’s thesis), University of Wisconsin-Platteville. Iqbal Ahmed, M & Husssnain, S.R. (2013). “Is task-based language teaching ‘the answer’?” Language in India. ISSN 1930-2940 Vol. 13:3 March 2013. Jeon I., and Hahn J. (2006). Exploring EFL teachers' perceptions of task-based language teaching: A case study of Korean secondary school classroom practice. Asian EFL Journal, 8(1), 123-139 (2006). Kalyuga, M., Mantai, L., & Marrone, M. (2013). Efficient vocabulary learning through online activities. Social and Behavioral Sciences, 83 (2013) 35-38. Krittawattanawong, K. (2008). Effects of Task-based Instruction on English Writing Ability of Upper Secondary School Students. (Unpublished master’s thesis), University of Chulalongkorn. Lightbown, P. M., & Spada, N. (2001). Factors affecting second language learning. In C. Candlin, & N. Mercer (Eds.), English Language Teaching in its Social Context (pp. 28-43). New York: Routledge. Munn, P., & Drever, E. (1990). Using questionnaires in small-scale research. A teacher's guide. Edinburgh: The Scottish Council for Research in Education. Nerlicki, K. (2011). Foreign language speaking anxiety from the perspective of Polish students of German studies. In M. Pawlak, E. W. Klimczak, & J. Majer (Eds.), Speaking and Instructed Foreign Language Acquisition (pp. 183-199). Bristol: Multilingual Matters. Norris, J. M. (2009). Task-based teaching and testing. In M. H. Long, & C. J. Doughty (Eds.), Handbook of Language Teaching (pp. 578-594). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Puangsuk, O. (2001). The Use of a Task-based Writing Process to Enhance Students' Grammatical Accuracy. (Unpublished master’s thesis), University of Mahasarakham. Richards, J. C., & Schmidt, R. (2010). Longman Dictionary of language teaching and applied linguistics (4th Ed.). Harlow: Pearson. Ruso, N. (2007). The influence of task based learning on EFL classroom. Asian EFL journal, 18, 1-23. Santadkarn, N. (2006). Learning Grammar Through Task-based Activities: The Case Study of First-year English Majors of Ubon Ratchathani Rajabhat University. (Unpublished master’s thesis), University of Ubon Ratchahani Rajabhat. Shehadeh, A. (2005). Task-based language learning and teaching: Theories and applications. In D. Edwards and J. Willis (ed.), Teachers exploring tasks in English language teaching, pp. 13-30. New York: Palgrave Macmillan. Tang, H. (2000). Using cooperative concept mapping skill to teach ESL reading. PASAA, 30, 77-92. Terenzini, P. T., Cabrera, A. F., Colbeck, C. L., Parente, J. M., & Bjorklund, S. A. (2001). Collaborative learning vs. Lecture/discussion: Students’ reported learning gains. Journal of Engineering Education 90 (1), 123-130. Thornbury, S. (2010). Intercultural Language Activities. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Willis, J. (1996). A framework for task-based learning. Harlow: Longman Addison Wesley. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |