![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,918,515 |
بررسی تطبیقی روانشناسی رنگ در شعر معاصر زنان ایران و افغانستان براساس نظریۀ ماکس لوشر؛ مطالعۀ موردی: اشعار فروغ فرخزاد و خالده فروغ | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 3، مهر 1403، صفحه 437-457 اصل مقاله (519.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.358006.1917 | ||
نویسندگان | ||
شفیع الله سالک* 1؛ مهسا رون2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بلخ، افغانستان | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
رنگ، که از معیارهای سنجش شخصیت در روانشناسی جدید است، تأثیری خاص بر روان و جسم بیننده برجای میگذارد و نمایانگر اوضاع و احوال روحی اوست. در رویکرد روانشناسی رنگ ماکس لوشر، ترجیح در انتخاب رنگها به شناخت روان انسانها کمک میکند. در این پژوهش، شعر فروغ فرخزاد و خالده فروغ، از شاعران معاصر جریان رمانتیک ایران و افغانستان، براساس نظریۀ مذکور واکاوی شده است. کیفیت و میزان کاربرد رنگها در اشعار این دو شاعر نشان میدهد در شعر فروغ فرخزاد رنگ سیاه در انتخاب اول قرار دارد و بیانگر کشمکشهای درونی، ناخشنودی و انزجار او از محیط و بیان افسردگی و انزوای اوست. اما کاربرد پربسامد رنگ سبز در کنار سیاه حکایت از امیدواری او برای تغییر سرنوشت و تحول جامعه دارد. انتخاب نخست خالده فروغ اما رنگ سبز ـ نماد ایمان، آزادی و آرامش- است و سیاه در کنار آن بیانگر استبداد، خفقان و نابسامانیهای اجتماعی است. بررسی دفترهای اشعار این دو شاعر حاکی از آن است که اندکاندک طیفهای آرام و امیدبخش جای رنگهای تیره را میگیرند و این بیانگر تمایل و امید آنها به زندگی بهتر و علاقه به ایجاد تغییر برای بهتصویرکشیدن احساساتشان است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ خالده فروغ؛ روانشناسی رنگ؛ فروغ فرخزاد؛ ماکس لوشر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alavi Moghadam, M., & Pourshahram, S. (2010). The theory of max luscher’s psychology in the analysis of forough farrokhzad's poetry. Persian Language And Literature Researches, 46(2), 84-94. (In Persian) https://rpll.ui.ac.ir/article_19259.html Aliakbarzadeh, A. (1999). Color and breeding (2nd Ed.). Tehran: Misha. (In Persian) Ayatollahi, H. (2020). Theoretical foundations of visual arts. )15th Ed.). Tehran: Samt. (In Persian) Bassano, M. (2004). Healing with music and color. Translated by: A. Gargari. Tehran: Arsbaran. (In Persian) Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2003). Dictionary of symbols (3rd ed.). Translated by: S. Fazayili. Tehran: Jaihoun. (In Persian) Dastghib, A. A. (2006). Little fairy of the sea (Analysis of forough farrokhzad’s poetry). Tehran: Amitis. (In Persian) Dee, J., & Taylor, L. (2008). Colour therapy. Translated by: M. Ganji. Tehran: Savalan. (In Persian) Esmailpur, A.Q. (2008). Mythology, symbolic expression. (2nd Ed.). Tehran: Soroush. (In Persian) Faraj Nejad Farhang, Z. (2016). Color psychology in Houshang Ebtahaj’s poems based on max luscher's theory. Baharestan Sokhan, 13(31), 155-180. (In Persian) Farrokhzad, F. (2003). A collection of poems by forough farrokhzad (2nd Ed.). Tehran: Negah. (In Persian) Forough, K. (2000a). The fate of the hands of the lantern generation (collected poems). Peshawar: Mivand. (In Persian) Forough, K. (2000b). Passing through the century of Cain (collected poems). Peshawar: Mivand. (In Persian) Forough, K. (2012). The rise of metra and some other dreams (collected poems) (2nd Ed.). Kabul: Afghanistan Pen Association. (In Persian) Ghasemi, R. (2010). Color, ruler of culture. Qom: Darul Alim. (In Persian) Ghasimzada, S. A., & Nikubakht, N. (2003). Color psychology in Sohrab Sepehri’s poems. Literary Research, 1(2), 145-165. (In Persian) Itten, J. (1988). Color book. Translated by: H. Halimi. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. (In Persian) Jalali, B. (2001). The wind blows in the alley (especially Forough Farrokhzad). Tehran: Rouzegar. (In Persian) Khwajapur, M., Samandi, S., Abdullahi, F., & Tabesh, S. (2012). Color, psychology of life. Tehran: Sabzan. (In Persian) Luscher, M. (2020). The luscher color test (32nd Ed.). Translated by: W. Abizada. Tehran: Liusa. (In Persian) Mohseni, M., Piroz, G. R., & Pour-Ali, M. (2012). Analysis of color in Shamlou’s poems based on max luscher's theory. The 6th National Literary Research Conference, Shahid Beheshti University. (In Persian) Moshref Azad Tehrani, M. (1997). The fairy princess of poetry. Tehran: Saless. (In Persian) Panahi, M. (2006). Color psychology in Nima’s poem collection based on Max Luscher’s color theory. Literary Research, 3(12, 13), 49-82. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352932.1385.3.12.3.9 (In Persian) Qavim, A. Q., (2008). A review of contemporary Dari literature; from 1880 to 2001 (2nd Ed.). Kabul: Saaid. (In Persian) Servati, B. (2007). Muyahayee pamir (Persian poetry in Afghanistan today). Tehran: Al-Huda. (In Persian) Shamisa, S. (1997). A look at Forough (3rd Ed.). Tehran: Morvarid. (In Persian) Shojayei, H. (2017). Comparative symbology (5). Tehran: Shahre Pedram. (In Persian) Sun, H. D. (2000). Colour your life, psychology and therapy with colors. Translated by: N. Safarianpur. Tehran: Asatir. (In Persian) Taheri, H., & Hadian Qazvini, M. (2021). Comparison of the element of color in the poems of hamid mosaddegh and ahmed shamlou based on max luscher's theory. Shahid Bahonar Kerman University Journal of Comparative Literature, 13(25), 145-177. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |