تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,524 |
پدیدارشناسی تجربهی زنان کارآفرین از نابرابری اجتماعی (مورد مطالعه؛ زنان کارآفرین شهر سنندج) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.374655.654351 | ||
نویسندگان | ||
حسین دانش مهر* 1؛ سمیره امینی2 | ||
1گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی سنندج، کردستان، ایران | ||
2جامعه شناسی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به دنبال واکاوی تجربهی زنان کارآفرین شهر سنندج از نابرابری اجتماعی بوده است. نابرابری اجتماعی ابعاد و زوایای متعددی از جمله جنسیت، کار و موقعیت زمانی و مکانی و... را دربر میگیرد. پژوهش حاضر این امر را در مورد زنان کارآفرین شهر سنندج به پرسش کشیده است. کارآفرینی، به عنوان پدیدهای نوین در اقتصاد نقشی موثر در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. امروزه کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی است اما برای زنان دارای محدودیتها و موانعی است. وضعیت کارآفرینی زنان در سراسر جهان، منعکسکنندهی نابرابریهای جنسیتی در محیط بیرونی است که اغلب برای زنان بیشتر از مردان آشکار است و چنین نابرابریهایی منجر به دسترسی نابرابر به منابع و فرصتها میشود. بنابراین با درنظر داشتن دیدگاه سه نظریهپرداز حوزه نابرابری اجتماعی_ چافتز، فوگل و الین رایت_ به تحلیل آنها از نابرابری اجتماعی در یک پیوند با نابرابری جنسیتی، فرصت اجتماعی و شرایط کار و تولید پرداخته شده است. روش: روش مورد استفاده، پدیدارشناسی تفسیری بوده و به درک و تفسیر تجربیات زنان از نابرابری در عرصهی کارآفرینی شهر سنندج پرداخته شده است. جامعهی آماری این پژوهش شامل، ١٧ نفر از زنان کارآفرین واقع در شهر سنندج میباشد که در حوزههای صنعت، خدمات، کشاورزی و صنایع دستی، مشغول بهکار میباشند، و به عنوان کارآفرین شناخته میشوند. از نمونهگیری هدفمند برای انجام مصاحبههای نیمه ساخته یافته استفاده شده است و تا اشباع نظری ادامه داشته است. فرآیند چهار مرحلهای تحلیل دادهها شامل مرحلهی 1) خواندن و درک کلیت متن دادهها. مرحلهی 2) افقسازی و تلخیص دادهها. مرحلهی 3) تشکیل واحدهای معنایی ٤) بازاندیشی دقیقی در مضامین شناسایی شده، وجوه اشتراک و اختلاف در آنها، استخراج مضامین کلی و بازخوردهای مصاحبهشوندگان میشود. یافتهها: نتایج نشان داد که ٢٧٥ مفهوم، ١٦ مقوله اولیه و ٥ مقولات ثانویه شامل «رنجهای چندگانه»، «کارآفرینی حاشیهای» و «نابرابری جنیستی مضاعف»، «عوارض جسمانی و ظاهری» و «بحران اقتصادی و تورم» میشود که تفسیر آنها حکایت از نبود درآمد مناسب، عدم حمایت مالی و عاطفی خانواده از فرد کارآفرین، موانع قانونی و اداری کار، فشارکاری و دست تنها بودن دارد که این موارد با نابرابری جنسیتی و عوارض ناشی از کار سخت درآمیخته است. موانع موجود در مسیر زنان کارآفرین، در مقایسه با مردان کارآفرین نشان میدهد که، اغلب موانعی که زنان با آن دستوپنجه نرم میکنند، وجود موانع مرتبط با جنسیت، برای زنان کارآفرین مورد مطالعه از خانواده گرفته تا فرآیند اداری کار و پروسهی فروش محصولات و خدمات وجود دارد، و در اکثر ابعاد و حوزهها نهادینه شده است که به مرور سبب میشود، مسألهی کارآفرینی زنان در شهر سننندج، با موانع و مشکلات جدی و لاینحل روبهرو شود. موانع جنسیتی و خانوادگی هستند، تا موانع قانونی و مالی، در حالی که موانع مالی و قانونی کار، برای مردان آشکارتر هست. کارآفرینی در شهر سنندج به نسبت حوزههای کارآفرینی و توسعه در حاشیه قرار دارد و این امر موانع اساسی را برای کارآفرینی زنان سبب شده است. مخاطرهی تعطیلی کسبوکار و عدم فروش محصولات به دلیل تورم نیز این موانع و نابرابری را تشدید نموده است. زنان کارآفرین شهر سنندج، نسبت به زنان کارآفرین در شهرهای بزرگ، خود را در شرایط نابرابرانهتری میبینند که این امر نتیجهی کارآفرینی حاشیهای و نابرابر در استان کردستان و بهویژه شهرسنندج است. بیتوجهی مسئولین و دولت نسبت به توسعهی کارآفرینی در شهر سنندج، و ادامهی روند تورم و بحران اقتصادی، میتواند زنان کارآفرین را با مشکلات و مسائل جدیتری مواجه کند. نتیجه:. با توجه به رغبت زنان کارآفرین و همچنین وجود پتانسیلهای زیاد در زمینههای گردشگری (گسترش اقامتهای بومگردی)، صنایع دستی (ارغوانبافی، معرقکاری، چرم، کلاشبافی، لباس محلی) و کشاورزی (کشت توت فرنگی، دامداری، پرورش کرم ابریشم) میتوان با سرمایهگذاری و حمایت دولتی در این بخشها و تقویت آنها ظرفیتهای بالقوه را به ظرفیتهای بالفعل تبدیل نمود، و افراد زیادی، خصوصاً زنان را به سمت کارآفرینی در این عرصهها تشویق کرد، و دولت باید با ارائهی تسهیلات و امکانات اولیه و حمایت مالی از زنان کارآفرین، انگیزه را برای ایجاد اشتغال در آنها ایجاد نماید. لذا جهت کاهش این موانع و تسهیل در کارآفرینی زنان لازم است با توجه به پتانسیلهای شهر سنندج در حوزههای مختلف اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات و وام، برطرف نمودن روند بروکراسی و حمایت معنویی و مالی از زنان کارآفرین بهعمل آید. | ||
کلیدواژهها | ||
نابرابری اجتماعی؛ زنان کارآفرین؛ کارآفرینی حاشیهای؛ پدیدارشناسی؛ سنندج | ||
مراجع | ||
احمدپور، امیر؛ عرب، فاطمه و شهرکی، محمدرضا. (1398 ). بررسی تاثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونیهای روستایی استان مازندران. پژوهش و برنامهریزی روستایی، 8 (3)، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/236455/fa.
ادیب، یوسف و مردان اربط، فاطمه. (1393). پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی: یک مطالعة کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، ٧(٣)، ٤٤٧-٤٦٥. doi: 10.22059/jed.2014.52502.
اسمیت، دیویدوودراف. (1395). پدیدارشناسی. ترجمه مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ سوم.
آنی، نادیا؛ خسرویپور، بهمن؛ آجیلی، عبدالعظیم و عبدشاهی، عباس. (1399). عوامل موثر بر توسعه و موانع بازدارنده کارآفرینی زنان روستایی. نشریه علمی زن و فرهنگ، ١١(٤٤). 61-70.
پورطاهری، مینو و پوروردی نجات، مهدی. (1389). سنجش نابرابری جنسیتی در بین زنان روستایی، مطالعه موردی: استان گیلان. دانشنامه علوم اجتماعی، ١(٢)، ٣١-٤٥. http://jhs.modares.ac.ir/article-۲۵-۱۰۲۱۷-fa.html
سایت مرکز آمار ایران (١٣٩٥-١٤٠١). . https://www.amar.org.ir
صابر، فیروزه. (1381). راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
فوگل، لیز. (1400). مارکسیسم و ستم بر زنان. ترجمه فرزانه راجی، تهران: انتشارات چرخ.
قاسمی، مهدی. و احمدپور، محمد. (1394). بررسی مولفههای تأثیرگذار بر موفقیت زنان کارآفرین قالیباف استان مازندران. فصلنامه روستا و توسعه، ١٨(٣)، 1-20.doi: 10.30490/rvt.2018.5943.
قربانی پیرعلیدهی، فاطمه. (1399). موانع توسعهی کسب و کارهای خانگی زنان در مناطق روستایی (مورد واکاوی؛ شهرستان رضوانشهر استان گیلان). مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی، ١(٣)، ٥-٢٦. doi: 10.22124/gscaj.2021.18897.1068.
کرامپتون، رزماری. (1398). طبقه و قشربندی اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
کریمی، شهلا؛ نادری، نادر و خسروی، احسان. (1402). واکاوی چالشهای زیستبوم کارآفرینی پایدار در استان کردستان؛ بهکارگیری رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی. ١٠(١). ١-٢١. doi.org/10.22069/jead.2023.20817.1670
گرب، ادوراد. (1373). نابرابری اجتماعی، دیدگاههای نظریهپردازان کلاسیک و معاصر. ترجمه محمد سیاهپوش و احمدرضا غرویزاد، تهران: انتشارات معاصر.
لهساییزاده، عبدالعلی. (1380). نابرابریها و قشربندی اجتماعی در ایران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ١٦(٢)، ١-٢٢. SID. https://sid.ir/paper/13387/fa
ملک، حسن. (1387). جامعهشناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه پیامنور، چاپ هفتم.
هرست، چالز ای. (1389). نابرابری اجتماعی، انواع،علل و پیامدها. ترجمه شکوری، علی، تهران: انتشارت دانشگاه تهران، چاپ دوم.
Adib, Y., & Mardan Arbat, F. (2014). Phenomenology of experiences and entrepreneurs’ perceptions of entrepreneurship phenomenon; A qualitative study. Journal of Entrepreneurship Development, 7(3), 447-465. doi: 10.22059/jed.2014.52502. (In Persian).
Ahmadpour, A., Shahraki, M., & Hosseinzadeh, F. (2021). An analysis of the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran province. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 8(2), 63-80. doi: 10.22069/jead.2021.19522.1532. (In Persian).
Annie, Nadia; Khosravipour, Bahman; Ajili, Abdulazim and Abdshahi, Abbas. (2019). Factors affecting the development and obstacles preventing rural women's entrepreneurship. Scientific Journal of Women and Culture, 11(44). 61-70. https://journals.iau.ir/article_675174.html?lang=en. (In Persian).
Bastian, L. B., and Zali, M. (2019). Gender inequality, entrepreneurship development in the mena region. DOI: 10.3390/su11226472.
Crampton, Rosemary. (2018). Class and social stratification. Translated by Hoshang Naibi, Tehran: Ney Publishing, second edition. (In Persian).
Fogel, Liz. (2021). Marxism and oppression of women. Translated by Farzaneh Raji, Tehran: Charkh Publications. (In Persian).
GHASEMI, M., & AHMADPOUR, A. (2018). Investigating the influencing factors on the success of female carpet weaving entrepreneurs in Mazandaran province. Village and Development, 18(3), 1-20. doi: 10.30490/rvt.2018.59435. (In Persian).
ghorbani piralidehi, F. (2021). Barriers to the development of women, s home businesses in rural areas (Case study; Rezvanshahr city of Guilan province). Geographical Studies of Coastal Areas Journal, 1(3), 5-26. doi: 10.22124/gscaj.2021.18897.1068. (In Persian).
Greb, Edward. (1994). Social inequality, the views of classical and contemporary theorists. Translated by Mohammad Siahposh and Ahmadreza Gharavizad, Tehran: Contemporary Publications.
https://www.amar.org.ir. (In Persian).
Hurst, Charles E. (2010). Social inequality, types, causes and consequences. Translated by Shakuri, Ali, Tehran: Tehran University Press, second edition. (In Persian).
Jaiyeola, E. F., and Adeyeye, M. (2021). Obstacles along the path of women in ekiti state nigeria. DOI: 10.1016/j.heliyon. 2021.e07593.
Karimi, S., Naderi, N., & Khosravi, E. (2023). Analyzing the challenges of the sustainable entrepreneurship ecosystem in Kurdistan province; Using a mixed approach. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 10(1), 1-22.
doi: 10.22069/jead.2023.20817.1670. (In Persian).
Lehsaizadeh, Abdul Ali. (2001). Inequalities and social stratification in Iran. Journal of Social and Human Sciences of Shiraz University, 16(2), 1-22. SID. https://sid.ir/paper/13387/fa. (In Persian).
Malek, Hassan. (2008). Sociology of strata and social inequalities. Tehran: Payam Noor University Press, 7th edition. (In Persian).
Nwagu, N. B., & Onwuatuegwu, I. N. (2021). Women entrepreneurship in Africa and implications on development: Obstacles and remedies. Journal of African Interdisciplinary Studies, 5(6), 56-67. http://cedred.org/jais/index.php/issues.
Pourtaheri M, Pourverdi Nejat M. (2009). The Examining of Sexual Unequaity Among Rural Women: Case Studuy of Guilan Province. JHS; 1 (2) :115-155. URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10217-fa.html. (In Persian).
Roska, E. Agarwal, N., and Brem, A. (2020). Women entrepreneurs as agents of change A comparative analysis of social entrepreneurship processes in emerging markets. Technological foreca sting. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120067.
Saber, Firuzeh. (2013). Ways to develop women's entrepreneurship in Iran. Enlightenment Publications and Women's Studies. (In Persian).
Smith, David Woodruff. (2015). Phenomenology. Translated by Masoud Alia, Tehran: Qaqnoos Publications, third edition. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |