تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,108 |
خوانش ترامتنی قالیچه زن نشسته محفوظ در گالری احدزاده | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 493-515 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.353617.1877 | ||
نویسنده | ||
ساحل عرفان منش* | ||
استادیار گروه صنایع دستی ، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
در دوره قاجار تصاویر زنان بیشتر در قالب زنان اسطورهای یا غربی در قالیهای تصویری بافته شده است. از جمله قالیچههای این دوره که تحت تأثیر هر دو گفتمان قرار گرفته، قالیچه زن نشسته محفوظ در گالری احدزاده است. این قالیچه از نظر شکل ظاهری شباهت بسیار به قالیچه ملکه ارمنستان دارد و همچنین تحت تأثیر قالیچه دنیا بر پشت گاوماهی نیز است. با توجه به آنکه این قالیچه برگرفته از یک قالیچه با مضمون اسطورهای و یک قالیچه از زن غربی است، لذا آنچه در این پژوهش به آن پرداخته میشود، ارتباط میان متنها با یکدیگر است. هدف از این پژوهش، بررسی و مطالعه چگونگی ارتباط قالیچه ملکه انگلستان و قالیچه دنیا، با قالی محفوظ در گالری احدزاده است و به این پرسش پاسخ میدهد: ارتباط این قالیچهها که بیانگر دیدگاه غربی و اسطورهای است با قالیچه احدزاده چگونه قابل تبیین است؟ چه دگرگونیهایی در فرایند شکلگیری این ارتباط رخ داده است؟ پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تطبیقی و بر اساس دیدگاه بیش متنیت ژنت شکل گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد هر دو شاخه تقلیدی و تغییری میان متنهای موجود واقع شده است. رابطه متن اول و سوم از نوع بیشمتنی و رابطه متن دوم و سوم از نوع بینامتنی است. همچنین رابطه متن اول و سوم از گونه تراگونگی است، تغییر هم در سبک و هم در مضمون رخ داده و متن جدید تنها به یک گفتمان نمیپردازد بلکه گفتگومندی میان دو گفتمان غربگرایی و باستانگرایی را بیان می-کند و قالیچه هویت جدید یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
قالیچه تصویری؛ دوره قاجار؛ ترامتنیت؛ گالری احدزاده؛ ژنت | ||
مراجع | ||
References
Azizi, H., & Dahdahjani, Z. (2020). The manifestation of “cow-fish” myth in Iranian art on the basis of ancient sources, with an emphasis on pictorial rugs. Journal of Iranian Handicraft Studies, 3(1), 163-174. (In Persian)
Chitsaz, Sh., Nedaeifard, A., & Namvar Motlagh, B. (2019). An inter-textual reading and interpretation of pomegranate motif in contemporary jewelry of iran based on archeological pretexts. Bagh Nazar, 16(77), 5-43. (In Persian)
Ettinghausen, R. (1979). Lion rugs from Fars. translated by Parviz Tanavoli and Sirous Parham. Tehran: Shahrabanoo Foundation and Art Festival Organization. (In Persian)
Genette, G. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. University of Nebraska Press.
Ghaem Magham, J. (1966). The lion and its role in Aryan beliefs. Historical Reviews, 1(3), 91-142. (In Persian)
Graham, A. (1993). Intertxtuality. London & New York: Routlrdge.
Razi, H. (2002). Recherches sur le cult public et des mysteres. Tehtan: Behjat. (In Persian)
Mahvan, F., Yahaghi, M. J., & Ghaemi, F. (2015). The study of symbolic imagery of far (in connection with the image in Shahnameh). Epic Literature, 11(19), 119-157. (In Persian)
Mirenayat, S. A., & Soofastaei, E. (2015). Gerard Genette and the categorization of textual transcendence. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(5), 533.
Moin, M. (2003). Moin Encyclopedic Dictionary. Tehran: Sigol. (in Persian)
Naamvar Motlagh, B. (2017). Intertextuality: from structuralism to postmodernism. Tehran: Sokhan. (In Persian)
Naamvar Motlagh, B. (2013). An introduction to mythology. Tehran: Sokhan. (In Persian)
Naamvar Motlagh, B. (2012). Hypertext typology. Literary Research Quarterly, 9(8), 139-152. (In Persian)
Naamvar Motlagh, B. (2016). An introduction to intertextuality (2nd ed). Tehran: Sokhan. (In Persian)
Namvar Motlagh, B. (2008). Transtextual Study. Human Sciences, 56, 83-98. (In Persian)
Naamvar Motlagh, B., (2017). Intertextuality: from structuralism to postmodernism, Tehran: Sokhan. (In Persian)
Olmstead, A. T. E. (2009). The history of the Persian empire: Achaemenid period. Translated by: Mohamad Yahaghi. Tehran: Scientific and cultural publications.
Papadopoulo, A. (1994). Islam and Muslim Art. Translated by: R. Erich Wolf. Reissue Edition: Harry N. Abrams, INC.
Sohrabi, M., Namvar Motlagh, B., Mehrabi, F. (2019). dialogism of the dominant archimyths on the art of the qajar period and its role in illustrating “shirin” character. Journal of Woman in Culture and Arts, 11(2), 179-197. (In Persian)
Shahcheragh, S. M., Taheri, A., Shamili, F., & Dadvar, A. (2021). Iconographic analysis of Ravar’s “Layla’s Camel” Intra-hybrid Rug. Goljaam, 16(38), 77-95. (In Persian)
Tavakoli-Taraghi, M. (2011). Refashioning Iran, Orientalism. Occidertalism and Historiography. Information Magazine of Wisdom and Knowledge, 6(5), 25-27. (In Persian)
Vermazen, M. (2004), Mithra, cedieu Mysterieux. Translated by: B. Naderzadeh. Tehran: Cheshmeh Publication. (In Persian)
Yahaghi, M. J. (2007). The culture of mythology and storytelling in Persian literature. Tehran: Contemporary. (In Persian)
http://www.asia.si.edu/collections/singleObject.cfm?ObjectNumber (Access date: 2022/12/12)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |