تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,872 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,477,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,246,196 |
تاثیر تمرین های حرکتی در آب بر مهارت های عاطفی-اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.370385.1761 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه عالیوندی دارانی1؛ حسن کردی* 2؛ کیوان ملانوروزی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران. تهران. ایران | ||
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: حرکت، یک راه برقراری ارتباط اجتماعی کودک با سایر افراد در زندگیاش است. کودک با حرکت کردن در محیط تجربههای مختلفی را کسب میکند، هرچند مهارتهای او هنوز تکامل نیافته است. این پژوهش با هدف تاثیر تمرینهای حرکتی در آب بر رشد مهارتهای عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال انجام شد. روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کودکان دختر در مهدکودکهای شهر فریدن استان اصفهان تشکیل دادند. تعداد 23 نفر به شکل دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی(12نفر) و کنترل(11نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی، 16جلسهی 50دقیقه-ای تمرینهای حرکتی در آب به مدت 8 هفته انجام دادند و گروه کنترل، فعالیتهای روزمره خود را طبق برنامههای معمول انجام دادند. هر دو گروه، نسخه سوم آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت اولریخ و پرسشنامه مهارتهای عاطفی اجتماعی گرشام و الیوت (1990) را در شراط کاملاً مشابه در پیشآزمون و پسآزمون اجرا کردند. تجزیه وتحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری 05/0 و در نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بازیهای حرکتی در آب به شکل معنیداری باعث رشد مهارتهای درشت (جابجایی و دستکاری) و مهارتهای عاطفی- اجتماعی (همکاری، جرأتورزی، خودکنترلی و مسئولیتپذیری) بیشتری نسبت به گروه کنترل شد (p≤0/05). نتیجه گیری: با ارایه برنامه آموزشی بازی در آب میتوان فرصتی برای رشد مهارتهای عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان پیش دبستانی دختر فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی در آب؛ دختر؛ مهارتهای حرکتی درشت؛ مهارتهای عاطفی- اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Aquatic Training on Social-Emotional Skills and Gross Motor Development of Children Aged 3 to 6 Years | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahboobe Alivandidarani1؛ hassan kordi2؛ Keyvan MolaNorouzi3 | ||
1Department of Motor behavior and sport psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. | ||
2Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Motor behavior and sport psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Movement is a way of social communication of the child with other people in his life. By moving into the environment, the child gains various experiences, although his skills are not yet developed. This research was conducted with the aim of the effect of aquatic training on the development of social-emotional and gross motor skills of children aged 3 to 6 years. Methods: The research was quasi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population was made up of female preschool children in Faridan city, Isfahan province. 23 people were selected based on the available method and were randomly divided into two experimental groups (n=12) and control (n=11). The experimental group performed 16 sessions of 50-minute training in water for 8 weeks, and the control group performed their activities according to the original programs. Both groups performed the third version of the Ulrich Gross Motor Skills Development Test and the Social Emotional Skills Questionnaire of Gresham and Elliott (1990) under completely similar conditions in the pre-test and post-test. Data analysis was done by multivariate analysis of covariance in SPSS 26 (p=0.05). Results: The results showed that the aquatic training program significantly led to the development of gross skills (locomotor and ball skills) and more social-emotional skills (cooperation, daring, self-control, and responsibility) than the control group (p≤0/05). Conclusion: An opportunity can be provided for the development of social-emotional and gross motor skills of preschool girls through an educational program of playing in the water. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Play in water, Girls, Gross motor skills, social-emotional skills | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |