
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,941,879 |
یک مدل بهبودیافتة فرایند ثبتنام دانشآموزی در مدارس هیئتامنایی آموزشوپرورش با رویکرد معماری سازمانی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 22، شماره 2، تیر 1403، صفحه 177-192 اصل مقاله (2.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.371552.1008633 | ||
نویسندگان | ||
محسن یدی1؛ بهرنگ برکتین* 2؛ آیتین سعادت ملی3 | ||
1دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
2مرکز تحقیقات کلان داده، دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
3گروه ریاضی، دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها با دو معضل پیچیدگی و تغییرات زیاد و پیدرپی در کسبوکار و فناوری مواجهاند و بهاجبار برای بقا در اکوسیستم خود و رقابت با رقبا در پی راهحلها و روشهایی هستند تا به شکل اثربخش کسبوکار و خدمات خود را مدیریت و روزآمد و بهینه کنند. معماری سازمانی راهحل غلبه بر دو مشکل یادشده است. معماری سازمانی دیدی فنی و از بالا و همهجانبه به سازمان است که همة مؤلفههای یک سازمان و ارتباطات بین آنها را مشخص میکند. به بیان فنیتر «معماری سازمانی» مجموعهای از نقشههای فنی، نمودارها، و مستنداتی است که میتوان به کمک آنها وضعیت فعلی سازمان را ترسیم کرد، گلوگاهها را تشخیص داد، و وضعیت ایدهآل سازمان را ترسیم و سپس برنامة گذار جهت مهاجرت به وضعیت مطلوب را تدوین و عملیاتی کرد. حیطة بحث این مقاله سازمان آموزشوپرورش ایران و به طور خاص واحدهای عملیاتی آن، یعنی مدارس، است. فعالیت مدارس به طور کلی در چهار فرایند کلی ثبتنام، آموزش، ارزشیابی، فارغالتحصیلی خلاصه میشود. در این مقاله فرایند ثبتنام مدارس هیئتامنایی متوسطة دوم سازمان آموزشوپرورش، که هر سال تابستان مخاطب زیادی (ذینفعان) را دچار چالش میکند، بررسی میشود و با رویکرد معماری سازمانی و طبق روشArchitecture Development Method یا ADM، که همان دستورالعمل گامبهگام نحوة انجام دادن کار طبق اصول و مبانی چارچوب مشهور توگف است، مدلی مطلوب و بهبودیافته در همة لایههای معماری سازمانی برای آن معرفی میشود. مدل بهبودیافته در سه مدرسه اجرا و نتایج عملکرد آن با فرایند سنتی توسط پرسشنامه مقایسه و ارزیابی شده است. طبق مقادیر بهدستآمده از شاخصهای آزمونهای آماری، مدل پیشنهادی بهبودیافته عملکرد برتری نسبت به مدل سنتی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمونهای ناپارامتری؛ آموزشوپرورش ایران؛ بهبود فرایندها؛ معماری سازمانی؛ ADM توگف | ||
مراجع | ||
پرسشنامة استاندارد چهارده گویه سنجش رضایتمندی مشتریان بانکداری الکترونیک (1399). Online قابل دسترس از نشانی: http://sid.ir
کمیسیون توسعة دولت الکترونیک. (1395). چارچوب و روششناسی معماری سازمانی. نسخة 1. Online قابل دسترس از نشانی: http://ieaf.ir
مهجوریان، امیر (1399). مقدمهای بر پیکرة دانش معماری سازمانی. تهران: ادیبان روز.
مرادی، حجتالله (1393). کاربرد معماری سازمانی در نظام آموزشوپرورش. کنفرانس ملی رویکردهای پژوهشی علوم مدیریت. شهرکرد.
یدی، محسن و برکتین، بهرنگ (1401). مروری جامع بر وضعیت پیادهسازی معماری سازمانی در نظام آموزشوپرورش ایران. دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی و علوم کامپیوتر. نجفآباد. https://civilica.com/doc/1615240.
-Electronic Government Development Commission.(2015) Organizational architecture framework and methodology. . Avaiable from https://ieaf.ir. (in Persian)
Mahjoorian ,Amir. (2019). An introduction to the body of knowledge of organizational architecture. Tehran: Adiban Roz. (in Persian)
. Fourteen-item standard questionnaire to measure the satisfaction of electronic banking customers. (2021). Avaiable from http://sid.ir. (in Persian)
Yadi, M.,Barkatain, B. (2023). A comprehensive review on the implementation status of organizational architecture in Iran's education system. Second International Conference on Engineering and Computer Science. Najaf Abad. https://civilica.com/doc/1615240. (in Persian)
The Open Group (2018). The open group architecture framework ver 9.2: Available from: Online https://www.opengroup.org/togaf-standard-version-92-overview.
Miguel, S., Pedroso, P.P. (2021). Enterprise Architecture in the Higher Education Sector: A Case Study. ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa.
Rujira, Th., Nilsook, P., & Wannapiroon, P. (2021). Vocational education digital enterprise architecture framework (VEDEAF). 9th International Conference on Information and Education Technology (ICIET), IEEE, 63-67.
Anam, M., Khairul, N., Torkis, E, Susi, E., Lusiana, S. (2021). The Analysis and Optimization of Business Processes for Students in Higher Education Based on Togaf 9.2. Scientific Journal of Informatics, 8, 230-243.
Monita, K.,Adhitia, W.(2021). Perancangan Enterprise Architecture Menggunakan Framework TOGAF Architecture Development Method (TOGAF-ADM) Pada SMK Bina Mandiri 2. Prosiding Seminar Nasional Sistem Informasi dan Manajemen Informatika Universitas Nusa Putra, 1, 327-334.
Moradi, H (2013). The application of organizational architecture in the education system, National Conference on Management Science Research Approaches. Shahrekord. (in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |