تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,705 |
بهینهسازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 126-110 اصل مقاله (518.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2022.343567.2953 | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی آصفی* ؛ فاطمه کاملی | ||
گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، تهران، اصفهان | ||
چکیده | ||
مقدمه: بهینه شدن اقدامات داوطلبان در رویدادهای ورزشی میتواند کمک بزرگی به برگزاری بهتر و اثربخشتر رویدادها کند، ازاینرو هدف این تحقیق، بهینهسازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی بود. روش پژوهش: تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی بود و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. جامعة آماری، همة افراد خبره و متخصص در حوزة داوطلبی (مدیران صاحب تجربۀ کار با داوطلبان و استادان دانشگاه) بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود. در این تحقیق ضمن مطالعۀ اسناد و مدارک معتبر در حوزۀ داوطلبی، 94 معیار در بهینهسازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی شناسایی شد. با نظرخواهی از مشارکتکنندگان در تحقیق، 16 معیار مؤثر در بهینهسازی رفتار داوطلبی تعیین شد که در نهایت با کاربرد روش دلفی با دو تکرار، 9 معیار نهایی مشخص شد. در ادامه، بر اساس روش بهترین ـ بدترین وزن معیارها تعیین شد. یافتهها: بر این اساس، مدل بهینهسازی رفتار داوطلبی مبتنی بر رویکرد سناریونویسی با در نظر گرفتن زمان و بودجه بهعنوان عوامل محدودکنندۀ انتخاب معیارها ارائه شد. بر این اساس پنج سناریو در شرایط متفاوت بودجهای و زمانی ارائه و نتایج حاصل از حل مدل با استفاده از نرمافزار GAMS مشخص شد. نتیجهگیری: مدیران رویدادهای ورزشی میتوانند با در نظر گرفتن سناریوهای ارائهشده در تحقیق، به بهینهسازی رفتار داوطلبی و کارایی و اثربخشی کلی رویدادهای ورزشی کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بودجه؛ زمان؛ داوطلبی؛ سناریو نویسی؛ مدل ریاضی | ||
مراجع | ||
Gholipour, A. (2012). Human Resource Management: (Concepts, Theories and Applications): Tehran: SAMT Press. (In Persian)
Hill, F., & Huq, R. (2004). Employee empowerment: conceptualizations, aims and outcomes. Total Quality Management & Business Excellence, 15(8):1025-1041.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (1987). Educational administration: Theory, research, and practice: Random House Trade.
Pitts, D. W. (2005). Leadership, empowerment, and public organizations. Review of Public Personnel Administration, 25(1), 5-28.
Saedon, H., Salleh, S., Balakrishnan, A., Imray, C. H., & Saedon, M. (2012). The role of feedback in improving the effectiveness of workplace based assessments: a systematic review. BMC medical education, 12(1), 1-8.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |