تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,428 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,136 |
نمود نشانهشناسانهی مفهوم مونو نو آواره در انیمیشنهای ژاپنی با تمرکز بر فیلمهای «بهسوی جنگل کرمهای شبتاب» و «فرزندان گرگ» | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 35-48 اصل مقاله (1.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.368082.615811 | ||
نویسندگان | ||
طلیعه وفامهر1؛ بهرام جلالی پور* 2 | ||
1دانشآموخته دوره کارشناسی ارشد انیمیشن، گروه آموزشی انیمیشن، دانشکده پردیس بین المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه تئاتر، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله تجلی زیباییشناسانهی مونو نو آواره را که اصطلاحی در فلسفه و اندیشهی ژاپنی است، در انیمیشنهای تولیدی این کشور جستوجو میکند و میکوشد به این سؤالها پاسخ دهد: آیا این مفهوم در انیمیشنهای ژاپنی نمود یافته است؟ در این صورت، چگونه نمود یافته است؟ شناختن این مفهوم فلسفی و جستوجوی آن در انیمیشنهای ژاپنی میتواند گامی در جهتِ درک بهتر جهانبینی حاکم بر انیمیشنهای ژاپن باشد. در این مسیر، به شیوهی توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، نخست آرای متفکرانی همچون موتوئوری نوری ناگا و اوءنیشی یُوشینُوری بررسی، و بر اساس آن اصلیترین شاخصههای مفهوم مونو نو آواره استخراج و تبیین شده است. آنگاه، با توجه به این شاخصهها، با رویکردی نشانهشناسانه، دو فیلم انیمیشن بهسوی جنگل کرمهای شبتاب و فرزندان گرگ بررسی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، در هر دو اثر، مونو نو آواره نمود یافته و این نمود در درجهی نخست در شخصیتپردازی و آنگاه در گرافیکِ صحنه است. البته در بخشهای تأثیر دراماتیک، و موسیقی هم نمود آن به درجاتی مشاهده میشود. تأثیر روایت داستان بر تمام این بخشها در دریافت نتایج حاصل بسیار حائز اهمیت است. پس با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد مونو نو آواره میتواند در انیمیشن ژاپن نمود یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مونو نو آواره؛ فلسفه؛ نشانهشناسی؛ انیمیشن؛ بهسوی جنگل کرمهای شبتاب؛ فرزندان گرگ | ||
مراجع | ||
• بیانی، صبا (1395). کینتسوگی؛ هنر اتصال طلایی. پایاننامه کارشناسی ارشد در رشتهی پژوهش هنر. دانشگاه الزهرا. تهران
• پورحسنی، سارا (1394). مفهوم نیستی در مکتب کیوتو و فلسفهی غرب. پایاننامه کارشناسی ارشد در رشتهی فلسفه، گرایش تطبیقی. دانشگاه تبریز.
• حسینی، سید آیت (1400). وابی و سابی (کلیدهایی برای فهم هنر و ادبیات ژاپن). چاپ سوم. تهران: انتشارات پرنده.
• رجبزاده، هاشم (1399). تاریخ تجدد ژاپن. چاپ سوم. تهران: موسسهی فرهنگی - هنری جهان کتاب.
• شاملو، احمد؛ پاشایی. ع (1387). هایکو شعر ژاپنی از آغاز تا امروز. تهران: نشر چشمه.
• طالبیان، مسیح. (1389، 6 آذر). هایگا چیست؟.HAIGA http://matalebian.parsiblog.com
• کاسولیس، تامس (2011). فلسفه ژاپنی. ترجمه سعید بهجت . بریتانیکا. ویژهنامه فرهنگ ژاپن در انسانشناسی و فرهنگ. www.vista.ir • مارا، مایکل (1387). زیباییشناسی مدرن ژاپنی. ترجمه هاشم رجبزاده. تهران: فرهنگستان هنر.
• موکشا (هندوئیسم)، https://fa.wikipedia.org/ •
نیروانا، https://fa.wikipedia.org/ •
Andrés Alzola, S. (2013). Signs of Mono no aware, Wabi Sabi and Yūgen in the European Land Art of the Seventies. Richard Long and Hamish Fulton Walks as Paradigmatic Examples. Valencia Polytechnic University. https://riunet.upv.es • Dohi Sayuri.土肥さゆり. (Auguast_October 2022). Personal correspondence • Horváth,Alíz. (?).Kanbun. https://newnlp.princeton.edu/ • Hotarubi no Morie (Movie). (?).www.hotarubi.fandom.com/wiki/Hotarubi_no_Mori_e_(Movie) • Japanese dry garden. https://www.wikipedia.org • Kokin Wakashū, https://en.wikipedia.org/wiki/Kokin_Wakash%C5%AB • Li, N. (2016). “Mono-no-aware” in two Cities(AStudy of Kawabata Yasunari and Zhu Tianxin’s Namesake Novel “The Ancient Capital”). Jinan Universty (School of Liberal Art). Atlantis Press. (422-425). https://download.atlantis-press.com/article/25859454.pdf doi: 10.2991/iccessh-16.2016.109 • Lomas, Tim. (?). Untranslatable Words: Mono No Aware, and the Aesthetics of Impermanence.University of Tennessee at Chattanooga. https://www.utc.edu/ • ? (2017). Mono no Aware:The Transience of Life. JYAN Blog. https://berkleycenter.georgetown.edu • ?. (?). Mono no Aware: Aesthetic Characteristics. Cornell University(Souteast Asia Program). The University of Arizona https://communitycollegeoutreach.arizona.edu/sites/communitycollegeoutreach.arizona.edu/files/instructional/5%20Aesthetic%20Characteristics-%20Mono%20No%20Aware.pdf • https://www.japan-guide.com/e/e2091.html • Newbegin, Z. (2017). Mono no Aware in Japan’s Grave of the Fireflies(1988) and a Homogeneous Aesthetic in China’s Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000). https://zacharynewbegindotcom.files.wordpress.com/2017/08/mono-no-aware.pdf • Nikodinovska, D. (?). Identify and discuss the treatment of two major themes in The Tale of Genji. To what extent has their treatment in the Tale shaped Japanese aesthetic views on these themes? University of Edinburg (Asian Studies). https://www.academia.edu/ • Noh Theater, https://www.japan-guide.com/e/e2091.html • Prusinski, L. (2012). Wabi-Sabi, Mono no Aware, and Ma: Tracing Traditional Japanese Aesthetics Through Japanese History.Valparaiso University. Eastern Illinois Universityhttps://castle.eiu.edu/studiesonasia/documents/seriesIV/2-Prusinkski_001.pdf • Sun, J., Li, X. (2019). Comparison of “Material Sense” and “Mono No Aware” Between Chinese and Japanese Modern Heavy Color Paintings from the Perspective of Cultural Anthropology. Academy of Fine Arts, Shandong University of Technology. International Journal of Litreture and Arts. (7)6, 160-164. www.sciencepublishinggroup.com doi: 10.11648/j.ijla.20190706.15 •The Editors of Encyclopaedia Britannica. (2023). Anime(Japanese animation). https://www.britannica.com/art/anime-Japanese-animation • The Editors of Encyclopaedia. (?). Tokugawa period. Britannica.https://www.britannica.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |