
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,068,109 |
وجوه معنوی کسب و کار در سنّت ملامتیه | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 225-241 اصل مقاله (458.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.362027.630454 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نوری تازه کند1؛ محمود شیخ* 2؛ محی الدین قنبری3 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه عرفان ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهشگران معاصر به بنیادهای فکری جریانات معنوی اسلام در موضوعاتِ مرتبط با حیات مادی و شیوههای زندگی دنیایی کمتر توجه کردهاند. کسب و کار، از جملۀ این مقولات است که در دوران معاصر اهمیت ویژهای یافته و از قضا، در معنویت اسلامی نیز به ابعاد اخلاقی و معنوی آن توجه شدهاست. ملامتیان خراسان که از اصیلترین گروههای معنویتگرای ایرانی در دوران اسلامیاند، نگرشی ویژه به کسب و کار بهمثابه امری معنوی داشتهاند. توجه به مبانی فکری و شیوۀ عملی برجستهترین نمایندگان اهل ملامت (حمدون قصار، ابوالحفص حداد و عثمان حیری)، با روش تحلیل متنی، نشان میدهد که تأکید آنان بر ملامت نفس و در پی آن، پنهان داشتن سلوک و مبارزه با ریاکاری، سبب نقد آنان از کسانی شده که به بهانة زهد و توکل، بر ترک کسب و کار توصیه میکردهاند. اندک گزارشهای موجود نشان میدهند که اهل ملامت هم در عرصۀ نظر و هم در عرصۀ عمل، کار را وسیلهای برای رشد باطن و مبارزه با نفس میدانستهاند. در نظر آنان، کار بهترین راه برای کسب روزی حلال است و با پرداختن به آن، علاوه بر خوارداشتن نفس، سالک از سقوط در دام ریاکاری رها میشود و اینکه، کار نهتنها با دو آموزۀ توکل و فقر منافات ندارد، بلکه، چون یکی از بهترین راههای اخفای سلوک است، پرداختن به آن ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصوف؛ ریاکاری؛ سلوک؛ کار؛ ملامتیان؛ ملامت نفس | ||
مراجع | ||
هجویری، ابوالحسن علی؛ کشف المحجوب؛ تصحیح ژوکوفسکی؛ تهران؛ طهوری؛ 1375 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |