
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,252,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,092,560 |
بررسی و تحلیل سطوح معنایی اصطلاح «التباس» و نسبت آن با تثلیثِ «عشق، زیبایی و تجلیّ» در نگرش عرفانی شیخ روزبهان | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 31-53 اصل مقاله (652.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.356404.630428 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طوبایی* 1؛ محمد یوسف نیری2 | ||
1دانشآموختۀ دکترا، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
شیخ روزبهان یکی از مشایخ تأثیرگذار در تحول جریان تصوف است که به سبب پیچیدگیهای نظام اندیشگانی و زبانیاش کمتر شناخته شدهاست. یکی از این پیچیدگیها که در مرکز نگرش عرفانی وی قرار دارد و با تثلیث بنیادین ساختار فکری او یعنی: «عشق، زیبایی و تجلی» و نیز مراحل سهگانۀ سلوک روزبهانی پیوندی ناگسستنی برقرار میکند، اصطلاح «التباس» و لایههای مختلف معنایی آن است. به رغم پیچیدگی مفهوم «التباس» و اهمیت آن در زمینۀ ادراک جهانبینی عرفانی روزبهان، تاکنون تحقیقی که تمام جوانب این اصطلاح را روشن گرداند، انجام نشدهاست. در این پژوهش با تفحص و غور در آراء شیخ، روشن میشود که اصطلاح التباس در نگرش شیخ، دو معنای کلی دارد؛ نخست، التباس در معنای سادۀ پوشش و لباسی از جنس طاعت، نور و زیبایی است و دوم، در معنای حجاب یا واسطهای است که ظرف تجلی است و تجلی از مسیر همان حجاب رخ میدهد. «التباس» در معنای دوم خود، کارکردی بسیار اساسی در تمام منازل سلوک شیخ دارد. اگر سلوکِ مبتنی بر منظومۀ فکری روزبهان را دارای سه منزلگاه اصلی (عشق انسانی، عشق الهی، معرفت و توحید) فرض کنیم، التباس، با سه لایۀ معنایی گوناگون، یعنی تجلی التباسی از نوع اول، تجلی التباسی از نوع دوم و تجلی التباسی از نوع سوم، در تمام مراحل حضور فعال دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
التباس؛ تجلیّ؛ روزبهان بقلی شیرازی؛ زیبایی؛ عشق | ||
مراجع | ||
قرآن مجید؛ ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی؛ تهران؛ دوستان؛ 1392.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |