تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,524 |
تعداد مقالات | 70,432 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,974,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,101,183 |
بررسی دیدگاه اقبال لاهوری درباره تجربه دینی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 20، شماره 3، مهر 1402، صفحه 189-202 اصل مقاله (551.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2023.361440.1005975 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا قائمی نیا* 1؛ محمد مهدی حکمت مهر2 | ||
1گروه معرفتشناسی و علوم شناختی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران | ||
2گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
بیتردید نخستین نویسنده از میان متفکران مسلمان که به مباحث تجربۀ دینی در غرب توّجه کرده اقبال لاهوری است. این مقاله روش توصیفی تحلیلی در صدد واکاوی نظر اقبال لاهوری درباره تجربه دینی است. اقبال لاهوری با توّجه به دیدگاه هاکینگ، رویکردی پراگماتیستی نسبت به دین را پذیرفت که در آن تجربۀ دینی و عقل و شهود جایگاه خاصِ خود را دارند. او از این راه دیدگاه جیمز را نقد کرد و تبیین جدیدی را از مفاهیم کلیدی اسلام پیش کشید. از منظر اقبال دین، نوعی «خودآگاهی بالقوّه» است که در کنار «خودآگاهی عادی» قرار میگیرد که امکاناتی برای تجربه و تحصیل معرفت فراهم میآورد. اقبال گوهر دین را ایمان میداند و در عین حال عقل را محدودکننده یا مخالف ایمان نمیداند. اقبال همچون هاکینگ بر این نکته تأکید دارد که دین با احساس آغاز میشود، ولی به آن محدود نمیشود و به مابعدالطبیعه نیز گسترش مییابد. دین خود را در طول تاریخش هرگز بهعنوان یک موضوع احساس مطرح نکرده، بلکه پیوسته سعی مدام در کشف مابعدالطبیعه داشته است. اقبال با پذیرش سخن هاکینگ دو نتیجه را به دست میآورد: 1) رّد نگاه متصوفه به عقل، 2) حل مشکل وحی زبانی. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ تجربه دینی؛ اقبال لاهوری؛ گوهر دین؛ ایمان | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |