
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,267 |
تعـارض اتمیزم فیزیکـی با نظریـۀ ارسطویـی صـورت: نقـد راهحـل علامۀ طباطبایی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 205-223 اصل مقاله (580.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2023.355065.523400 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا نوروزی* 1؛ مهدی عظیمی2؛ حسین نجفی3 | ||
1طلبۀ سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی (مبانی نظری اسلام)، دانشکدۀ معارف دانشگاه تهران. تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3طلبۀ سطح سه حوزۀ علمیۀ قم و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی (مبانی نظری اسلام)، دانشکدۀ معارف دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اتمیان باستان اجسام را مرکّب از ذرّات بسیار ریز، غیر قابل مشاهده و نابسودنی به نام «اتم» میانگاشتند که هر جسمی به آنها تجزیه میشود. ارسطو در مقابل، تجزیۀ فیزیکی جسم را ردّ کرده، و بهجای آن قائل به تجزیۀ متافیزیکی از ماده و صورت شد. بیشتر فلاسفه به راه ارسطو رفتند، درحالیکه که فیزیک جدید با تحقیقات مبتنی بر مشاهده، جانب اتمیزم را میگیرد. این نوشتار درصدد صحتسنجی راهحلی است که علامۀ طباطبایی برای دفع تعارض مذکور بیان نموده است، و اینکه در فرض استحالۀ جمع میان دو نظریه، باید جانب کدام مکتب را گرفت. تحقیق حاضر با روش تحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی به حلّ این مسائل میپردازد. به نظر میرسد راهحل علامه موجب تخریب و ناکارآمدی نظریّۀ «صورت» میشود. از نظر ارسطو، صورت، تمام حقیقت نوع است. لازمۀ این سخن آن است که صورت به سطح اتم، قابل فروکاهش نیست؛ زیرا هیچ اتمی به تنهایی تمام حقیقت جسم و بنیاد نوعیّت آن نیست؛ به عنوان مثال اتم یک «انسان» تمام حقیقت انسان را تشکیل نمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتمیزم؛ علامه طباطبایی؛ نظریۀ صورت | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |