تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,493 |
تعداد مقالات | 70,156 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,305,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,517,143 |
شرایط، استراتژیها و پیامدهای اجرای آموزش چندفرهنگی(مورد مطالعه: معلمان و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام) | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 30، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 73-91 اصل مقاله (753.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2023.339666.1751 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه هواس بیگی* 1؛ یارمحمد قاسمی2؛ حبیب الله قادرمرزی1 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: آموزش چندفرهنگی یکی از موضوعات بسیار مهم در نظامهای تعلیم و تربیت است و اهمیت این موضوع در جوامع چندفرهنگی و چندقومی بیشتر نمایان است. هدف: هدف اصلی این پژوهش چگونگی مواجهه با آموزش چندفرهنگی از دیدگاه معلمان و دانشجو – معلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام است. روش پژوهش: پارادایم پژوهش از نوع تفسیری، رویکرد پژوهش کیفی، استراتژی پژوهش گراندد تئوری و میدان مطالعه مشتمل بر معلمان دوره آموزش ابتدایی و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش نمونهگیری، هدفمند و از نوع نمونهگیری نظری است. تعداد مشارکتکنندگان در پژوهش برابر با 28 نفر تا مرحله اشباع نظری برآورد شد. اطلاعات شرکتکنندگان در پژوهش مبتنی بر جنسیت، درجه تحصیلی و سابقه کار بود. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختارمند و تاکتیک مورداستفاده از نوع تحلیل محتوای پنهان بوده است. فرمت دادهها نیز در قالب صوت بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافتهها: با بررسی دادههای بهدستآمده 341 مفهوم؛ 66 زیرمقوله و 30 مقوله حاصل شد و بر مبنای عناصر سهگانه مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین در ابعاد شرایطی، تعاملی و پیامدی دستهبندی شدند و مقوله هسته یا مرکزی تحت عنوان «اجتناب ناپذیری گفتمان آموزش چندفرهنگی» نامگذاری شد. نتیجهگیری: با توجه به آنچه معلمان در خصوص آموزش چندفرهنگی بیان داشتند میتوان گفت معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به آموزش چندفرهنگی دارند و آن را یکی از ضرورتهای عصر حاضر میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش چندفرهنگی؛ معلمان؛ دانشجو &ndash؛ معلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ ایلام | ||
مراجع | ||
اشتراوس، آنسلم و جولیت، کوربین (1994). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و روشها (ترجمه بیوک محمدی). (1393). تهران: پژوهشگاه علوم و انسانی و مطالعات فرهنگی.
باینگانی، بهمن و کاظمی، علی (1389). بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایه انسانی، برگ فرهنگ، 8-21.
جوادی، محمدجعفر (1379). آموزش چندفرهنگی بهمثابه رویکردی در آموزش. فصلنامه تعلیم و تربیت، (63)، 9-26.
حسینی، مریم (1394). معرفی روش گروه کانونی و کاربرد آن در تحقیقات. تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار
زینال تاج، فرزانه؛ دهقانی، مرضیه و پاکمهر، حمیده (1393). بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامههای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهشهای برنامه درسی، 4(2)، 117-130.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران؛ بررسی چالشها و ارائه راهکارها. راهبرد فرهنگ، (17 و 18).
عسگریان، مصطفی (1385). جایگاه فرهنگهای قومی در تربیت شهروند. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5 (17)، 133-162.
قاسمی، یارمحمد و هواس بیگی، فاطمه (1395). بازخوانی پروبلماتیک نسبت قدرت و فرهنگ، مطالعات جامعهشناختی، 23(2)، 567-599.
ملکی، حسن (1389). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
هواس بیگی، فاطمه (1397). طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران. رساله دکترای تخصصی، علوم تربیتی گرایش مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
جهانگردی، مجتبی (1401). تحلیلی بر کاربرد مفهوم پارادایم در جامعه شناسی،فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 12(2)،79-103
Arellano, J. (2011). The Use of Multicultural Literature in Elementary Classrooms: Teaching Acceptance and Understanding of Different Races, Ethnicities, and Cultures. A research paper, The Graduate School, University of Wisconsin-Stout.
Aslan, D&Aydin, H. (2016). Teachers’ Awareness of Multicultural Education and Diversity in School Settings, Eurasian Journal of Educational Research, 64, 1-28.
Bartolome, L. I. & Trueba, E. T. (2000). Beyond the Politics of Schools and the Rhetoric Fashionable Pedagogies: The significance of teacher ideology. In E.T. Trueba & L.I. Bartolome (eds.) Immigrant Voices: In search of Educational equity. New York: Rowman &Littlefield.
Cochran-Smith, M. (1997). Knowledge, Skills and Experiences for Teaching Culturally Diverse Learners: A Perspective for Practicing Teachers. In J. Irvine (ed.) Critical Knowledge for Diverse Teachers and Learners, pp.27-88. Washington, D. C.: AACTE.
Fueyo, V., & Bechtol, S. (1999). Those who can teach: Reflecting on teaching diverse populations. Teacher Education Quarterly, 26, 1–10.
Gursoy, A&Akyniyazov, M. (2016). Teacher’s sense of self-effecacy and attitudes towards multicultural education regarding an out of school activity. Romanian Journal of Eepremental Applied Psychology.7 (3),38-55.
Kaya, I. & Aydin, H. (2014). Pluralism, Multicultural and Multilingual Education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 1(1), 35-37.
Ladson-Billing, G. (1994). The dream keepers: Successful teachers of African-American children. San Francisco: Jossey-Bass.
Lee, C.D. (2006). Culture, Literacy, AND Learning: Taking bloom in the midst of the whirlwind. New York: Teachers College Press.
Sleeter, C, E. (2005). Un-standardizing Curriculum: Multicultural teaching in the standard-based classroom. New York: Teachers College Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |