تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,897 |
شناسایی عوامل مؤثر بر بروز سکتة درونسازمانی در سازمانهای دولتی استان قم | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 22، شماره 2، تیر 1403، صفحه 141-160 اصل مقاله (785.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2023.352421.1008509 | ||
نویسندگان | ||
زینب مولوی* 1؛ مهناز حاجی نقی2 | ||
1گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در صورت قطع ارتباطات مؤثر درون سازمان پدیدة سکتة درونسازمانی ظهور مییابد. بنابراین، توجه به عوامل مؤثر بر بروز سکتة درونسازمانی اهمیت ویژهای دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر بروز سکتة درونسازمانی در سازمانهای دولتی استان قم است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش کیفی انجام گرفت. جامعة پژوهش همة خبرگان آشنا به موضوع پژوهش و دارای تخصص و تجربه در زمینة رفتار سازمانی و منابع انسانی بودند که حداقل 10 سال سابقة فعالیت در سازمانهای دولتی استان قم داشتند. به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری دادهها 18 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود. برای تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون و کدگذاری استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج، در مجموع 29 عامل شناسایی شد که در شش طبقة فرعی و دو طبقة اصلی قرار گرفتند. عوامل فردی مؤثر بر بروز سکتة سازمانی در سازمانهای دولتی در سه طبقة فرعی قرار گرفت که عبارتاند از منفیگرایی (با سه مفهوم)، ضعف مهارتهای ارتباطی (با پنج مفهوم)، و عدم گشودگی (با دو مفهوم). عوامل سازمانی/ مدیریتی در سه طبقة فرعی قرار گرفت که عبارتاند از عوامل ساختاری (با دَه مفهوم)، بستر ارتباطی نامناسب در سازمان (با پنج مفهوم)، و عوامل مدیریتی (با چهار مفهوم). نتیجه: استفاده از این پژوهش به مدیران و دستاندرکاران سازمانهای دولتی استان قم کمک میکند تا عوامل انسدادکنندة ارتباطات را در سازمان شناسایی و کنترل کنند و از ارتباطات روان و مؤثر در سازمان بهرهمند شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات مؤثر؛ انسداد ارتباطات؛ سکته سازمانی | ||
مراجع | ||
امیرخانی، طیبه؛ هادیزادة مقدم، اکرم و عظیمی، سید سهیل (1396). انسداد سازمانی و عوامل کاهندة آن: مطالعة تأثیر توانمندسازی روانشناختی، جوّ پیشگامی، و آوای کارکنان در سازمان. چشمانداز مدیریت دولتی، 29، 134 ـ 174.
تیموریراد، مریم و میرزایی، زینب (1400). بررسی رابطة بین ارتباطات سازمانی و مدیریت تعارض. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و صنعت. 798 ـ 816.
رجبیفرجاد، حاجیه (1395). بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی شرکت ارتباطات زیرساخت با رویکرد منبعمحوری. مطالعات مدیریت راهبردی، 28، 83 ـ 101.
شجری، مجتبی؛ اصغری صارم، علی و صمدی، عباس (1400الف). مفهومپردازی سکتة سازمانی (پیشایندها، مصادیق، و پسایندها). مدیریت دولتی، 13(1)، 77 ـ 102.
شجری، مجتبی؛ اصغری صارم، علی و صمدی، عباس (1400ب). ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش سکتة سازمانی در سازمانهای دولتی ایران. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 4(1)، 113 ـ 143.
فرجوند، اسفندیار و مصری، مهران (1400). طراحی مدل سکتة سازمانی در سازمانهای دولتی. مدیریت سازمانهای دولتی، 9(3)، 11 ـ 28.
مرادی آیدیشه، شعبان؛ جهانبیگلری، پیمان؛ بارانی، صمد و کریمیطاهر، رسول (1390). تبیین فرهنگ سازمانی مؤثر بر عملکرد ارتباطی سازمان. مدیریت نظامی، 11(44)، 89 ـ 122.
نصیری ولیکبنی، فخرالسادات (1396). بررسی رابطة بین منابع قدرت مدیران با اعتماد سازمانی و اثربخشی ارتباطات سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، 30، 75 ـ 96.
نیری، شهرزاد و صفاری، مرجان (1396). شناسایی موانع ارتباطات بینفردی در تیمهای ورزشی بر اساس روش دلفی. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 4(2)، 163 ـ 177.
متقی، پیمان و اصغری صارم، علی (۱۳۹۲). سکته سازمانی: از نشانهها تا پیشگیری. نشریه اطلاعرسانی مدیریت، 24 (172)، 22.
Amirkhani, T., Hadizadeh Moghadam, A., & Azimi, S. S. (2016). Organizational obstruction and its reducing factors: Studying the effect of psychological empowerment, pioneering atmosphere and employees' voice in the organization. Public Management Perspective Quarterly, 29, 134-174. (in Persian)
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Brown, X. (2020). An evaluation of the effectiveness of communication between the education district office and schools in nelson Mandela Bay. 1-131.
Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied.
Farajvand, E. & Masri, M. (2021). Designing an organizational stroke model in government organizations. Management of Public Organizations, 9(3), 11-28. (in Persian)
Gochhayat, J., Giri, V., & Suar, D. (2017). Influence of Organizational Culture on Organizational Effectiveness: The Mediating Role of Organizational Communication. Global Business Review, 18(3), 691-702.
Harun, H., Hassan, R., & Irwani Abdullah, N. (2017). Effective management communication for Malaysian takaful operator (to): the leading factors and challenges. Sci.Int. (Lahore), 29(5), 1111-1118.
Kapur, R. (2018). Barriers to effective communication. Delhi University. 1-17.
Lawshe, Ch. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
Lunenburg, C. F. (2010). Communication: The process, barriers, and improving effectiveness. Schooling, 1(1), 1-11.
Moradi Aydisheh, S., Jahan Biglari, P., Barani, S., & Karimi Taher, R. (2010). Explaining the organizational culture effective on the communication performance of the organization. Scientific-Research Quarterly of Military Management, 11(44), 122-89. (in Persian)
Motaghi, Peyman and Asghari Sarem, Ali (2012). Organizational stroke: from symptoms to prevention. Management Information Journal, 24 (172), 22. (in Persian)
Müller-Frommeyer, C. L. & Kauffeld, K. (2021). Gaining insights into organizational communication dynamics through the analysis of implicit and explicit communication. Gruppe Interaction, Organization, 52, 173–183.
Musheke, M. M. & Phiri, J. (2021). the effects of effective communication on organizational performance based on the Systems Theory. Open Journal of Business and Management, 9, 659-671.
Nasiri Velikbani, F. al-S. (2016). Investigating the relationship between managers' power sources with organizational trust and the effectiveness of organizational communication. Public Management Perspective, 30, 75-96. (in Persian)
Neiri, S. & Safari, M. (2016). Identifying interpersonal communication barriers in sports teams based on the Delphi method. Journal of Human Resource Management in Sports, 4(2), 163-177. (in Persian)
Sadia, A., MohdSalleh, B., Abdul Kadir, Z., & Sanif, S. (2016). The relationship between organizational communication and employee’s productivity with new dimensions of effective communication flow. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 2(2), 93-100.
Shajari, M., Asghari Sarem, A., & Samadi, A. (2021B). Construction and validation of an organizational stroke assessment tool in Iran's government organizations. Iranian Public Administration Studies, 4(1), 113-143. (in Persian)
Shajari, M., Asghari Sarem, A., & Samadi, A. (2021A). Conceptualization of organizational stroke (antecedents, examples and consequences). Public Administration, 13(1), 77-102. (in Persian)
Timuri Rad, M. & Mirzaei, Z. (2021). Examining the relationship between organizational communication and conflict management. The first international conference on management and industry. 798-816.
Rajabi Farjad, H. (2015). Investigating the impact of organizational structure on the competitive strategy of the infrastructure communication company with a resource-oriented approach. Strategic Management Studies, 28, 83-101. (in Persian)
Yildirim, O. (2014). The Impact of Organizational Communication on Organizational Citizenship Behavior: Research Findings. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1095–1100.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |