تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,151 |
نقش واسطهای سبکهای مقابله با تنیدگی در رابطۀ عزتنفس و بهزیستی هیجانی دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 14، شماره 3، 1402، صفحه 203-2018 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.331889.644028 | ||
نویسندگان | ||
علی خدایی* 1؛ حانیه صیادی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد توانبخشی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطهای سبکهای مقابله با تنیدگی با تنیدگی در رابطۀ بین عزتنفس و بهزیستی هیجانی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، از جامعۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در نیمسال نخست سال تحصیلی 1397-1396، تعداد 300 دانشجو (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس عزتنفس روزنبرگ، نسخۀ کوتاه سیاهۀ مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا و فهرست عواطف مثبت و منفی پاسخ دادند. بهمنظور آزمون روابط علی در مدل مفروض، از روش آماری تحلیل مسیر با رویکرد برازاندن مدل استفاده شد. نتایج بر پایۀ نرمافزار AMOS-20 نشان داد مدل مفروض واسطهمندی نسبی سبکهای مقابله با تنیدگی در رابطۀ بین عزتنفس و بهزیستی هیجانی در دانشجویان با دادهها برازش مطلوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادارند و در آن بهترتیب 36 درصد و 47 درصد از واریانس عواطف مثبت و منفی از طریق عزتنفس و سبکهای مقابلۀ مسئلهمحور و هیجانمحور تبیین شد. درمجموع، نتایج این پژوهش مشخص کرد از طریق ارتقای منابع مقابلهای دانشجویان میتوان سطح بهزیستی آنها را افزایش داد و آنها را در برابر تجارب تنیدگیزا ایمن کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی هیجانی؛ تحلیل واسطهای؛ سبکهای مقابله با تنیدگی؛ عزتنفس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
رجبی، غ.، و بهلول، ن. (1386). سنجش پایایی و روایی مقیاس عزتنفس روزنبرگ در دانشجویان سال اول دانشگاه شهید چمران. پژوهشهای تربیتی و روانشناختی. 3(2)، 48-33.
شکری، ا.، و پورشهریار، ح. (1398). اثربخشی برنامۀ آموزشی غنیسازی مهارتهای رابطۀ بینفردی بر اسنادهای علی، راهبردهای حل تعارضهای بینفردی، مهارتهای مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران. فصلنامۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 15(59)، 308-287. https://jip.stb.iau.ir/article_666072.html?lang=fa
شکری، ا.، گودرزی، ا.، و شریفی، م. (1393). آزمون تغییرناپذیری عاملی نسخۀ فارسی فهرست عواطف مثبت و منفی در دو جنس. دوفصلنامۀ روانشناسی معاصر. 9(1)، 94-83. https://bjcp.ir/browse.php?a_id=495&sid=1&slc_lang=fa
محبی، س.، شکری، ا.، و پورشهریار، ح. (1397). تأثیر برنامۀ تابآوری بر ارزیابیهای شناختی، مقابله و هیجانها. فصلنامۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 15(57)، 99-83. https://jip.stb.iau.ir/article_545697.html
محبی، س.، شکری، ا.، و خدایی، ع. (1399). تحلیل روانسنجی نسخۀ کوتاه سیاهۀ مقابله با موقعیتهای استرسزا در دانشجویان. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 10(40)، 113-87. https://doi.org/10.22054/jem.2020.40240.2025
نورمحمدی، ر.، شکری، ا.، و خدایی، ع. (1399). رابطۀ بین جهتگیریهای هدف پیشرفت، فرایندهای ارزیابی شناختی و هیجانات پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر: یک تحلیل میانجیگری تعدیلشده. فصلنامۀ مطالعات آموزش و یادگیری. 12(1)، 180-158. https://doi.org/10.22099/jsli.2020.5787
References Akhtar, M., & Kroener-Herwig, B. (2019). Coping styles and socio-demographic variables as predictors of psychological well-being among international students belonging to different cultures. Current Psychology, 38(3), 618–626. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12144-017-9635-3 Barendregt, C. S., Van der Laan, A. M., Bongers, I. L., & Nieuwenhuizen, C. V. (2015). Adolescents in secure residential care: The role of active and passive coping on general well-being and self-esteem. European Child & Adolescent Psychiatry, 24, 845–854. http://dx.doi.org/10.1007/s00787-014-0629-5 Boysan, M. (2012). Validity of the Coping Inventory for Stressful Situations-short form (CISS-21) in a non-clinical Turkish sample. Journal of Psychiatry & Neuroscience, 25(2), 101–107. https://dx.doi.org/10.5350/DAJPN2012250201 Brando-Garrido, C., Montes-Hidalgo, J., Limonero, J. T., Gómez-Romero, M. J., & Tomás-Sábado, J. (2020). Relationship of academic procrastination with perceived competence, coping, self-esteem and self-efficacy in nursing students. Enfermeria Clinica, 30(6), 398-403. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2019.07.012 Bryden, C. I., Field, A. M., & Francis, A. J. P. (2015). Coping as a mediator between negative life events and eudaimonic well-being in female adolescents. Journal of Child and Family Studies, 24, 3723–3733. https://doi.org/10.1007/s10826-015-0180-0 Bouih, A., Benattabou, D., Nadif, B., Benhima, M., & Benfilali, I. (2022). The Rosenberg Self-esteem Scale: A confirmatory factor analysis study. European Journal of Psychology and Educational Research, 5(2), 143-160. Cabras, C., & Mondo, M. (2018). Coping strategies, optimism, and life satisfaction among first-year university students in Italy: gender and age differences. Higher Education, 75, 643–654. Calsbeek, H., Rijken, M., Bekkers, M. J. T. M., Henegouwen, G. P. V. B., & Dekker, J. (2006). Coping in adolescents and young adults with chronic digestive disorders: Impact on school and leisure activities. Psychology and Health, 21, 447–462. https://doi.org/10.1080/14768320500410910 Chang, E. C., Yi, S., Liu, J., Kamble, S. V., Zhang, Y., Shi, B., ... & Chang, O. D. (2020). Coping behaviors as predictors of hedonic well‑being in Asian Indians: Does being optimistic still make a difference? Journal of Happiness Studies, 21, 289–304. https://link.springer.com/article/10.1007/s10902-019-00087-w Chen, C. (2016). The role of resilience and coping styles in subjective well-being among Chinese university students. Asia-Pacific Education Researcher, 25, 377–387. https://doi.org/10.1007/s40299-016-0274-5 Covington, M. (2009). Self-worth theory: Retrospection and prospects. In K. R. Wenzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 141–169). Routledge/Taylor & Francis Group. https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203839010.ch3 Deci, E., & Ryan, R. (2008). Self-determination theory and the role of basic psychological needs in personality and the organization of behavior. In O. John, R. Robins, & L. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 1867–1938). New York: Guilford Press. van Dijk, F. A., Schirmbeck, F., Boyette, L. L., & de Haan, L. (2019). Coping styles mediate the association between negative life events and subjective well-being in patients with non-affective psychotic disorders and their siblings. Psychiatry Research, 272, 296-303. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.12.020 Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well-being and ill-being. Applied Research in Quality of Life, 1, 151–157. https://doi.org/10.1007/s11482-006-9007-x Diener, E., Inglehart, R., & Tay, L. (2013). Theory and validity of life satisfaction scales. Social Indicators Research, 112, 497-527. https://doi.org/10.1007/s11205-012-0076-y Diener, E., Lucas, R., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 63–73). New York: Oxford University Press. Endler, N. S., & Parker, J. D. (1999). Coping Inventory for Stressful Situations (CISS): Manual Multi-Health Systems. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (2015). CISS: Coping inventory for stressful situations. http://www.mhs.com/product.aspx?gr=cli&prod=ciss&id=resource Evans, P., Martin, A. J., & Ivcevic, Z. (2018). Personality, coping, and school well‑being: an investigation of high school students. Social Psychology of Education, 21(5), 1061–1080. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9456-8 Hornstra, L., Bakx, A., Mathijssen, S., & Denissen, J. J. A. (2020). Motivating gifted and non-gifted students in regular primary schools: A self-determination perspective. Learning and Individual Differences, 80, 101871. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101871 Huang, J., Lin, K., Fan, L., Qiao, S., & Wang, Y. (2021). The effects of a self-compassion intervention on future-oriented coping and psychological well-being: A randomized controlled trial in Chinese college students. Mindfulness, 12, 1451–1458. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01614-8 Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equation modeling (2nd edition). New York: Guilford. Lazarus, R. (2006). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer. Matta, M., Gritti, E. S., & Lang, M. (2019). Personality assessment of intellectually gifted adults: A dimensional trait approach. Personality and Individual Differences, 140, 21-26. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.05.009 Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publication. Thousand Oaks. London. New Dehi. Mohebi, S., Shokri, O., & Khodaei, A. (2020). Psychometric analysis of the Coping Inventory for Stressful Situations-Short Form (CISS-SF) among students. Quarterly of Educational Measurement, 10(40), 87-113. (In Persian) https://doi.org/10.22054/jem.2020.40240.2025 Mohebi, S., Shokri, O., & Pourshahriar, H. (2017). The effect of resilience training program on cognitive evaluations, coping and emotions. Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 15(57), 83-99. (In Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_545697.html Muyan‑Yılık, M., & Demir, A. (2020). A Pathway towards subjective well‑being for Turkish university students: The roles of dispositional hope, cognitive flexibility, and coping strategies. Journal of Happiness Studies, 21, 1945–1963. https://link.springer.com/article/10.1007/s10902-019-00162-2 Ni, C., Liu, X., Hua, Q., Lv, A., Wang, B., & Yan, Y. (2010). Relationship between coping, self-esteem, individual factors and mental health among Chinese nursing students: A matched case–control study. Nurse Education Today, 30(4), 338–343. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.09.003 Nourmohammadi, R., Shokri, O., & Khodaei, A. (2020). Relationship between achievement goal orientations, cognitive appraisal processes and achievement emotions in male and female university students: A moderated mediation analysis. Studies in Learning & Instruction, 12(78), 158-180. (In Persian) https://doi.org/10.22099/jsli.2020.5787 Novak, C. J., Chang, E. C., Xu, J., Shen, J., Zheng, S., & Wang, Y. (2021). Basic psychological needs and negative affective conditions in Chinese adolescents: Does coping still matter? Personality and Individual Differences, 179, 110889. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110889 Ogurlu, U. (2021). A meta-analytic review of emotional intelligence in gifted individuals: A multilevel analysis. Personality and Individual Differences, 171, 110503. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110503 Padhy, M., Monteiro, S. R., & Chelli, K. (2020). Coping competence, mindfulness, and well-being of Indian adolescents. Psychological Studies, 65(4), 531–535. https://doi.org/10.1007/s12646-020-00584-6 Rajabi, G., & Bohlool, N. (2007). Measuring the reliability and validity of the Rosenberg self-esteem scale in first-year students of Shahid Chamran University. Journal of Psychological and Educational Researches, 3(2), 33-48. (In Persian) Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 8, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860 Sanjuán, P., & Ávila, M. (2019). The mediating role of coping strategies on the relationships between goal motives and affective and cognitive components of subjective well‑being. Journal of Happiness Studies, 20, 1057–1070. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9987-x Schwarzer, R., & Knoll, N. (2007). Functional roles of social support within the stress and coping process: A theoretical and empirical overview. International Journal of Psychology, 42(4), 243–252. https://doi.org/10.1080/00207590701396641 Shokri, O., Goodarzi, A., & Sharifi, M. (2014). Testing for factorial invariance of the Farsi version of the Positive and Negative Affect Schedule across sexes. Contemporary Psychology, 9(1), 83-94. (In Persian) https://bjcp.ir/browse.php?a_id=495&sid=1&slc_lang=fa Shokri, O., & Pourshahriar, H. (2019). The effectiveness of the enrichment of interpersonal relationship skills program on causal attributions, interpersonal conflict solution strategies, cognitive coping skills and perceived positive relations with others. Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 15(59), 287-308. (In Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_666072.html?lang=fa Stanisławski, S. (2019). The Coping Circumplex Model: An integrative model of the structure of coping with stress. Frontiers in Psychology, 10, 694-704. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyg.2019.00694 Steinhardt, M. A., & Dolbier, C. L. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American College Health, 56(4), 445-453. https://doi.org/10.3200/jach.56.44.445-454 Vanstone, D. M., & Hicks, R. E. (2019). Transitioning to university: Coping styles as mediators between adaptive maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 141, 68–75. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.026 Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scale. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.54.6.1063 Weston, R., & Gore, Jr. P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. Journal of Counseling Psychology, 34(5), 719-751. http://dx.doi.org/10.1177/0011000006286345 Yıldırım, N., Karaca, A., Cangur, S., Acıkgoz, F., & Akkus, D. (2017). The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today, 48, 33–39. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.014 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,444 |