تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,057 |
تعداد مقالات | 66,194 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,640,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,260,520 |
تاثیر خوانش دوگانه شعر بر ساختار دستوری، بلاغی و معنایی آن | ||
ادب فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2023.359064.2174 | ||
نویسنده | ||
علیرضا نبیلو* | ||
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
خوانش صحیح شعر، رابطه مستقیمی با تعیین ساختار دستوری، بلاغی و معنایی آن دارد. برخی از اشعار با توجه به نوع خوانش، دچار تغییراتی در ساختار دستوری، بلاغی و معنایی می شوند، این تغییرات در نوع و نقش کلمات تاثیر می گذارد و جایگاه دستوری آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ برخی از آرایه های ادبی نیز در این خوانش ممکن است جایگاهشان عوض شود، خصوصا در اضافه های تشبیهی و استعاری، ایهام، کنایه، ابهام و جناس این امر بیشتر دیده می شود. از نظر معنایی نیز ممکن است در بیت مورد بحث، دو معنای متفاوت ایجاد شود و همین امر بر دیگر ساختارهای شعر نیز تاثیر می گذارد. در این پژوهش با بررسی اشعاری از شاعران ادبیات فارسی، این امر در سه سطح مذکور بررسی شده، و نشان می دهد که غالبا خوانش غلط به دریافت و تحلیل اشتباه منجر می شود و می تواند نقش و نوع دستوری و ساختار بلاغی را تغییر دهد. این پژوهش به شیوة توصیفی - تحلیلی، و مبتنی بر منابع کتابخانهای شکل گرفته است. برای این امر پس از مطالعة دیوان برخی شاعران، ابیاتی که واجد خوانش دوگانه هستند استخراج شده و از منظر دستوری، بلاغی و معنایی واکاوی، دستهبندی و تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خوانش دوگانه؛ دستور؛ بلاغت؛ معنا؛ شعر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of double reading of poetry on its grammatical, rhetorical and semantic structure | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Nabilou | ||
Professor of Persian language and literature University of Qom | ||
چکیده [English] | ||
The correct reading of the poem has a direct relationship with determining its grammatical, rhetorical and semantic structure. According to the type of reading, some poems undergo changes in grammatical, rhetorical and semantic structure. These changes affect the type and role of words and affect their grammatical position; Some literary techniques may also change their place in this reading, especially in simile and metaphorical additions, allusion, irony, ambiguity, and pun. In terms of meaning, two different meanings may be created in the verse, and this affects other structures of the poem as well. In this research, by examining poems of Persian literature poets, this matter has been examined at the three mentioned levels, and it shows that wrong reading often leads to wrong understanding and analysis, and can change the role and type of grammar and rhetorical structure.How to read a poem affects its grammatical, rhetorical and semantic structure; This reading casts a shadow on all parts of the poem whether it is under the influence of ambiguity and confusion or under the influence of changing the tone of the words. Some poems have two types of readings and two types of interpretation for different reasons, and this leads to different perceptions of that poem. The purpose of the present research is to investigate this important matter. Another goal of this research is to show the necessity of paying attention to the difference in the reading of poems, that is, we should not read all the texts of Persian verse and poetry in the same way. Especially in poetry, more attention should be paid to grammatical, rhetorical and semantic structure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Double reading, grammar, rhetoric, meaning, Poem | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |