تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,715 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,606,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,813,748 |
تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 29، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 539-559 اصل مقاله (524.09 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2022.93698 | ||
نویسندگان | ||
سمانه پور محمد1؛ کرامت اله راسخ* 2؛ محمدرضا قائدی3؛ حسن سلطانی4 | ||
1گروه علوم ارتباطات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
2گروه جامعه شناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران | ||
3گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
4گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، مطالعهای کیفی است که به شیوه گراندد تئوری در سال 1401انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه عمیق به عنوان اصلیترین ابزار جمع آوری دادهها صورت گرفت. جامعة مورد مطالعه شامل متخصصین، نخبگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان در زمینه ارتباطات اجتماعی میباشد که با استفاده از نظرات آنها شرایط علی، مداخله گر، زمینهای، راهبرد و پیامد ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره استخراج شد. برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه مورد استفاده جهت انجام مصاحبههای عمیق 15 نفر از خبرگان بود. سه معیار مورد نظر برای انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش شامل سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و زمینه فعالیت تخصصی افراد بود. در مطالعه حاضر، جمع آوری دادهها تا مرحله اشباع نظری کدهای اصلی و به بیان واضحتر، تا جایی که امکان دست یابی به دادههای جدید دیگر فراهم نبود، ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش گراندد تئوری و با نرم افزار مکس کیودا (2022) صورت گرفت که در نهایت منجر به تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره شد. یافته های تحقیق شامل 164 کد اولیه با 281 مرتبه تکرار در قالب 27 مقوله فرعی می باشد که گویای مدلی است که ضرورت، شاخص ها، بسترها و زیرساخت ها، موانع و عوامل مزاحم، راهبردها و پیامدهای ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات؛ روابط بین فردی؛ جوانان؛ مشهد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ﺑﺮﻛﻮ، ری؛ وﻟﻮﯾﻦ، دارلین و ولوین اندرو(1392). ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎﻃﺎت: فردی و عمومی. ﺗﺮجمه: اعرابی، سیدمحمد، ایزدی، داود. تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ ششم. ص30.
Alshenqeeti, H. (2016). Are emojis creating a new or old visual language for new generations? A socio-semiotic study. Advances in language and Literary Studies, 7(6). https://ssrn.com/abstract=3709343
Ayee, E. S. (2013). Human communication revisited-A Biblical perspective. Koers: Bulletin for Christian Scholarship= Koers: Bulletin vir Christelike Wetenskap, 78(1), 1-16. http://dx.doi. org/10.4102/koers.v78i1.549
Bente, G., & Krämer, N. C. (2011). Virtual gestures: embodiment and nonverbal behavior in computer-mediated communication. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 176–210). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.010
Bitti, P. E. R., & Garotti, P. L. (2011). Nonverbal communication and cultural differences: issues for face-to-face communication over the internet. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 81–99). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.006
Drago, E. (2015). The Effect of Technology on Face-to-Face Communication. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 6(1). Retrieved from http://www.inquiriesjournal.com/a?id=1137
Hartman, J. L., & McCambridge, J. (2011). Optimizing Millennials’ Communication Styles. Business Communication Quarterly, 74(1), 22–44. https://doi.org/10.1177/1080569910395564
Heng, C. Y., & Yazdanifard, R. (2013). Generation Gap; Is There any Solid Solution? From Human Relation Point of View. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(10), 837-840.
Jiang, L.C., Bazarova, N.N. & Hancock, J.T., (2010). The Disclosure–Intimacy Link in Computer-Mediated Communication: An Attributional Extension of the Hyperpersonal Model, Human Communication Research, 37(1), 58–77. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2010.01393.x
Krohn, F. B. (2004). A Generational Approach to Using Emoticons as Nonverbal Communication. Journal of Technical Writing and Communication, 34(4), 321–328. https://doi.org/10.2190/9EQH-DE81-CWG1-QLL9
Lamichhane, Y. R. (2016). Non-verbal Skills: Unavoidable in Communication. The Journal of Business and Hospitality, 1, 91-98. https://doi.org/10.3126/repos.v1i0.16046
Lo, S. K. (2008). The Nonverbal Communication Functions of Emoticons in Computer-Mediated Communication. Cyberpsychology & behavior, 11(5), 595-597. doi:10.1089/cpb.2007.0132.
Lowenthal, P. R., & Snelson, C. (2017). In Search of a Better Understanding of Social Presence: An Investigation into How Researchers Define Social Presence. Distance Education, 38(2), 1-19. doi:10.1080/01587919.2017.1324727
Mandal, F.B. (2014). Nonverbal Communication in Humans. Journal of Human Behavior in the Social Environment 24(4), 417–421. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.831288
Nagel, P. & Lubinga, E., (2015). Nonverbal Communication. In S. Steinberg & G. Angelopulo (Eds.), Introduction to Communication Science for Southern African Students, (pp. 85–106), South Africa: Juta and Company.
Narunsky-Laden, S., (2015). Language and Communication. In S. Steinberg & G. Angelopulo (Eds.), Introduction to communication science for Southern African students, (pp. 107–138), South Africa: Juta and Company.
Parkinson, B., & Lea, M. (2011). Video-linking emotions. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 100–126). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.007
Tankovska, H. (2021). Number of global social network users 2017–2025. Statistics. https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network users/#:~:text=Social%20media%20usage%20is%20one,almost%204.41%20billion%20in%202025. (28 Jan 2023)
Turnbull, C. F. (2010). Mom Just Facebooked Me and Dad Knows How to Text: The Influences of Computer-Mediated Communication on Interpersonal Communication and Differences Through Generations. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 1(1), 5-16. Retrieved from https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/archive/spring-2010-issue/
Venter, E. (2017). Bridging the communication gap between Generation Y and the Baby Boomer generation. International journal of Adolescence and Youth, 22(4), 497-507. doi: 10.1080/02673843.2016.1267022 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |